Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-28, 00:02
  #1
Medlem
addims avatar
Ska alltså äntligen slå slag i saken efter snart ett år med körkort utan egen bil.

De bilar jag hittills kollat på är VW Passat 1,8 och Volvo S40.

http://www.blocket.se/stockholm/Volk....htm?ca=11&w=1

http://www.bytbil.com/bilar/begagnad...wVcZkSlJPgAA__!

Är två alternativ som intresserar mig.

Vad ska jag tänka på med dessa bilar? Är de något att ha och vad ska jag satsa på?

Krav:
- 40k är max.
- Allt runt 1l/mil är godkänt.
- Ska helst inte ha gått mer än 15000 mil.
- Ska hålla i minst 5 år. Vill inte ha massa feta reparationskostnader.

Vilken bil är egentligen en bra förstabil? All hjälp uppskattas!
Citera
2010-02-28, 00:05
  #2
Medlem
Varför inte kombi?
Citera
2010-02-28, 00:07
  #3
Medlem
AlexOnTops avatar
Inte för att detta kommer svara så mycket på din fråga, men...

Hemma när man övningskörde och på körskolan så var det topp-bilar; nya, fräscha bilar som funkade precis som de skulle. Det jobbiga när man väl fick kortet och skulle ha första bilen (tog ett halvår innan jag kände att jag faktiskt saknade att ha egen bil) så var det skitkonstigt att åka nåt som man köpa för 20k på blocket med lite rost och som kanske hakade upp sig när man skulle gå ifrån backen till ettan eller hade något sånt där annat konstigt för sig.

En jäkla kontrast i alla fall.. Förlåt för offtopic, men det kan vara nåt att tänka på i alla fall, det blir inte som man är van vid innan när man köper sin första bil om den inte är fabriksny, typ.
Det är klart det finns fullt fungerande begagnade bilar som har några år på nacken men det blir änd inte samma sak!
Citera
2010-02-28, 00:38
  #4
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Ska alltså äntligen slå slag i saken efter snart ett år med körkort utan egen bil.

De bilar jag hittills kollat på är VW Passat 1,8 och Volvo S40.

http://www.blocket.se/stockholm/Volk....htm?ca=11&w=1

http://www.bytbil.com/bilar/begagnad...wVcZkSlJPgAA__!

Är två alternativ som intresserar mig.

Vad ska jag tänka på med dessa bilar? Är de något att ha och vad ska jag satsa på?

Krav:
- 40k är max.
- Allt runt 1l/mil är godkänt.
- Ska helst inte ha gått mer än 15000 mil.
- Ska hålla i minst 5 år. Vill inte ha massa feta reparationskostnader.

Vilken bil är egentligen en bra förstabil? All hjälp uppskattas!

Och stor motor verkar inte vara prio 1? Har kört en del nyare S40 men dock ej 1.6 liters. Men vad jag hört skall den vara slö.
Bagaget är också väldigt liten på S40:n.
Kolla kombin också då jag tycker den är snyggare. Och då lite större motor.

Passaten är en väldigt trevlig bil. Far hade en kombi TDI -00 som fungerade klangerfritt i 5 år. Dock köpte han den ny. Och bilar går ju sönder mer med åren.

Om man skall kolla på mer alternativ så finns det mycket. Själv rattar jag en astra -01 som förstabil. Drar runt 0.7 och aldrig krånglat för varken mig eller tidigare ägare (känner tidigare ägare) Enbart slitvaror som fått bytas. 1.6l motor vilket gör att det inte är den piggaste men det fungerar.

Sedan har du ju även volvo S70 som finns att få tag på för 40k. Och även saab 9-5 (tar emot att säga det men de är ju billiga att köpa)

Går ju att göra bra sök på blocket nu för tiden. Då kan du se olika bilar och fråga om bilar som du kanske kan se som intressanta om här.
Citera
2010-02-28, 01:08
  #5
Medlem
addims avatar
Har fått för mig att kombi drar mer bensin. Stämmer det eller?

Dessutom gillar jag utseendet på en sedan mer.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Inte för att detta kommer svara så mycket på din fråga, men...

Hemma när man övningskörde och på körskolan så var det topp-bilar; nya, fräscha bilar som funkade precis som de skulle. Det jobbiga när man väl fick kortet och skulle ha första bilen (tog ett halvår innan jag kände att jag faktiskt saknade att ha egen bil) så var det skitkonstigt att åka nåt som man köpa för 20k på blocket med lite rost och som kanske hakade upp sig när man skulle gå ifrån backen till ettan eller hade något sånt där annat konstigt för sig.

En jäkla kontrast i alla fall.. Förlåt för offtopic, men det kan vara nåt att tänka på i alla fall, det blir inte som man är van vid innan när man köper sin första bil om den inte är fabriksny, typ.
Det är klart det finns fullt fungerande begagnade bilar som har några år på nacken men det blir änd inte samma sak!

Ligger massor i det du säger.. Men det är budgeten som ligger i vägen såklart. Och en bil vill jag ju ha.

Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
...

Stor motor är inget jag prioriterar. Den ska rulla säkert och vara en pigg bil utan för många bilverkstadsbesök.

Har kollat lite på Astra men inte riktigt hittat något. Volvo S70 är svårt att hitta för det priset tyvärr.

Gillar Passat och Volvo S40 till utseendet. De har ju inte gått allt för långt heller. Är mer sugen på Passaten. Ett bra val, eller?
Citera
2010-02-28, 10:33
  #6
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Gillar Passat och Volvo S40 till utseendet. De har ju inte gått allt för långt heller. Är mer sugen på Passaten. Ett bra val, eller?

Jadu det är lite varken eller. S40:n snyggare utanpå men passaten snygg innuti! Helt underbart att köra de passaterna på nätterna! Blått och rött i belysningen!

Iaf när man går på sedan så hade jag nog gått på en S40 då jag tycker den är snyggare(fast större motor) Kombi gillar jag passaten. Jag ser inte att någon utav dessa skulle vara bättre än den andra. Tror det är lite hugget som stucket.
Citera
2010-02-28, 15:03
  #7
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Jadu det är lite varken eller. S40:n snyggare utanpå men passaten snygg innuti! Helt underbart att köra de passaterna på nätterna! Blått och rött i belysningen!

Iaf när man går på sedan så hade jag nog gått på en S40 då jag tycker den är snyggare(fast större motor) Kombi gillar jag passaten. Jag ser inte att någon utav dessa skulle vara bättre än den andra. Tror det är lite hugget som stucket.

Tack för hjälpen.

Håller med om att Passaten är snyggare inuti. Blir nog någon av dessa bilar beroende på vad jag hittar.
Citera
2010-02-28, 15:04
  #8
Medlem
Okay ja vet detta inte har med något att göra men hur fan skriver man sitt eget inlägg har på flashback? Det går ju inte! Letat som en galning.
Citera
2010-02-28, 15:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop

Hemma när man övningskörde och på körskolan så var det topp-bilar; nya, fräscha bilar som funkade precis som de skulle. Det jobbiga när man väl fick kortet och skulle ha första bilen... så var det skitkonstigt att åka nåt som man köpa för 20k på blocket

Jag håller fullständigt med - och anknyter.
Moderna bilar har ju ABS och Antisladd och faderullan. Säkerligen så ock Bilskolans bilar.

Medans Blockets bilar i -40 klassen har i allmänhet inte det. Man måste alltså vara MYCKET varsammare iaf i början, när man ger sig ut på hala vägar. Det är en helt annan teknik och körsätt när man har enbart sin egen förmåga att lita på, jämfört med när man har hjälp av stödkryckorna antissladd, antispinn och abs, de tra A´a.

Se också till att du har fräscha däck på din beg bil.

Eller hur guys? - Det vore kanske bra att starta egen tråd på temat, får se.
__________________
Senast redigerad av AcS 2010-02-28 kl. 15:48.
Citera
2010-02-28, 22:04
  #10
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megahelgon56
Okay ja vet detta inte har med något att göra men hur fan skriver man sitt eget inlägg har på flashback? Det går ju inte! Letat som en galning.

Off topic, men gå in på den forumdel du vill skriva i och "nytt ämne" upp till vänster på sidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback