2010-02-27, 21:45
Medlem
Dåså. Sitter på en gammal pissig laptop som stod på igår kväll då jag drog ut och tog några öl. Vaknade tidigt imorse och la märke till att den arbetade ovanligt segt. Internetbrowsers tog lång tid att starta, skärmen frös ibland när jag jobbade för snabbt med diverse program osv. Kollade Taskmanager hur det stod till med processerna och cpu usage, allt var normalt. Tänkte att den kanske var överhettad så jag stängde av den och lät den vila i ca 1½ timma. När jag startade den igen så stod den stilla på windows loading screen i säkert 3-5 min. Musen "laggar" fram när jag rör den på desktop och youtubeklipp laggar samt ljudet på dessa klipp sprakar.

Ska fixa en ny pc snarast men vill dock veta vad som kan vara felet på denna. Någon?

Tack på förhand.
Citera
2010-02-27, 22:11
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMJOHN
Dåså. Sitter på en gammal pissig laptop som stod på igår kväll då jag drog ut och tog några öl. Vaknade tidigt imorse och la märke till att den arbetade ovanligt segt. Internetbrowsers tog lång tid att starta, skärmen frös ibland när jag jobbade för snabbt med diverse program osv. Kollade Taskmanager hur det stod till med processerna och cpu usage, allt var normalt. Tänkte att den kanske var överhettad så jag stängde av den och lät den vila i ca 1½ timma. När jag startade den igen så stod den stilla på windows loading screen i säkert 3-5 min. Musen "laggar" fram när jag rör den på desktop och youtubeklipp laggar samt ljudet på dessa klipp sprakar.

Ska fixa en ny pc snarast men vill dock veta vad som kan vara felet på denna. Någon?

Tack på förhand.
Haft samma problem, exakt som du beskriver. Laddade ner senaste drivrutinen av mitt ljudkort, sedan löste de sig. Kolla om det är fler drivrutiner som är gamla.
Citera
2010-02-27, 22:19
Medlem
Tackar så hjärtligt för svaret. Måste dock besvära med ännu en fråga då jag är helt borta gällande datorer. Hur kollar jag drivrutinerna och ser om dem är up-to-date?
Citera
2010-02-27, 22:23
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Tackar så hjärtligt för svaret. Måste dock besvära med ännu en fråga då jag är helt borta gällande datorer. Hur kollar jag drivrutinerna och ser om dem är up-to-date?
Kontrollpanelen > Enhetshanteraren. Brukar dock aldrig hitta något för mig. Jag använder mig av denna: http://www.biosagentplus.com/. Den visar vilka som är är gamla, så får du själv gå in på utgivarens hemsida för att ladda ner senaste drivrutinen.
Citera
2010-02-27, 23:45
Medlem
Tsimons avatar
Det där med att musen laggar osv låter som att det är fel på grafikkortet eller kanske som någon sa drivrutinerna till detta - behöver alltså inte vara ljudkortet. Detta problem brukar dock oftast förekomma på stationära datorer vad jag vet. Hade en för ett tag sedan med ungefär samma problem. Länkar i fall det kan vara till någon hjälp: https://www.flashback.org/t1102476
Citera
2010-02-28, 00:06
Medlem
LazerFlips avatar
Citat:

Tack på förhand.
Jag hade samma problem som du beskriver. Min laptopladdare hade glapp och det fick datorn att sega ner sig jätte mycket. Testa dra ut laddaren och använda batteriet så kanske problemet försvinner.
Citera
2010-02-28, 14:03
Medlem
Tackar så mycket för all hjälp. Jag inser dock att det inte är värt att lägga mera tid på denna laptop. Den förtjänar inte det. Så fort jag beställt en ny, fräsch, duglig dator så åker denna ut genom fönstret.

Tänkte dock utnyttja detta tillfälle att få lite synpynkter angående mitt eventuella datorköp.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161

Vad tycks? Vänligen klicka på "konfigurera själv och välj tillbehör", hade nämligen tänkt ta det billigaste moderkortet och sedan välja något utav grafikkorten i listan, vilket vet jag dock inte, åsikter?

Ska ha datorn till att spela wc3, möjligtvis WoW om jag faller ner i det träsket igen, youtuba, använda spotify och eventuellt spela framtida spel som Diablo2 och Starcraft2.

Är datorn prisvärd och fyller den mina behov?

Tack än en gång!
Citera
2010-02-28, 20:59
Medlem
Bump
Citera
2010-03-01, 09:37
Bannlyst
Ditt raminne har med all sannolikhet gått sönder.
Citera
2010-03-01, 15:16
Medlem
Flera andra som sagt att det beror på ramminnet. Då blir det en ny dator alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in