2010-02-27, 16:56
Medlem
Hur fungerar det rent tekniskt vid skapandet av återställningsskivor? Kan återställningsskivorna man skapar på något sätt påverkas av virus som datorn drabbats av? (Jag undrar eftersom jag varit slarvig nog att inte göra återställningsskivor direkt utan måste göra dem nu, när datorn dragit på sig virus. Jag har windows 7.)
Citera
2010-02-27, 18:30
Medlem
merlin2s avatar
Återställningsskivor kan inte på vanligt sätt dra på dig virus, dem agerar som ghost, images och liknande, natuligtvis finns det en liten chans men den är väldigt liten.

Gör dina återställningskrivor och återställ datorn, borde vara helt ok, MEN innan dess, gör din egen backup av dina egna filer, dokument, bilder osv.
Citera
2010-02-28, 10:37
Medlem
ok, bra. Går det bra att använda dvd rw-skivor eller måste det vara dvd -r?
Citera
2010-02-28, 10:54
Medlem
Testa
Citera
2010-02-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael123
ok, bra. Går det bra att använda dvd rw-skivor eller måste det vara dvd -r?

Det rekommenderar jag inte. DVD±RW är mer benägna att ha problem med läsning. Säkerhetskopior bör göras på låg hastighet på så bra skivor som möjligt. Eftersom man inte använder dem så ofta bör du också förvara dem mörkt för att förlänga hållbarheten så mycket det bara går.
Citera
2010-02-28, 16:26
Medlem
merlin2s avatar
använd dvd-r då dvd-rw har mjukare lager för att just kunna återskrivas.

och som någon sa, så låg hastighet det går, min rekom, 2x eller 4x, inte över det, vill du ha sedan lite högre säkerhet kan du göra en image av just skivorna som du har bränt till en extern hårddisk för dubbel säkerhet. eller blir det trippel??
Citera
2010-02-28, 19:11
Medlem
Det blir trippel om man räknar Recovery (återställnings) Partitionen som brukar vara gömd. Men den partitionen brukar gå åt skogen rätt ofta så man måste ändå bränna DVD skivorna. Tror DVD skivorna återskapar partitionen också vilket är bra om man byter hårddisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in