• 1
  • 2
2010-02-27, 18:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller
Daglivs brukar ofta ha oroväckande bra priser på oxfilé från brasilien.

Dock smakar den riktigt bra!

Daglivs är en grym butik överlag. Bra utbud och priser. Jag åker ofta dit och handlar istället för att handla på min lokala ICA. Den frysta oxfilén har inhandlats ett gäng gånger
Citera
2010-02-27, 18:14
Medlem
Micke666s avatar
Spelar det nån roll varifrån oxfilen kommer?
Du ska ju bara äta den och inte snacka med den!?
Det viktigaste är väl att den är färsk och ser bra ut, framförallt att den smakar bra, annars så kan man ju köpa fläskfile. Jag personligen tycker att fläskfilen är godare än oxfilen.
Citera
2010-02-27, 18:24
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Spelar det nån roll varifrån oxfilen kommer?
Du ska ju bara äta den och inte snacka med den!?
Det viktigaste är väl att den är färsk och ser bra ut, framförallt att den smakar bra, annars så kan man ju köpa fläskfile. Jag personligen tycker att fläskfilen är godare än oxfilen.

Ja det gör det dessvärre. Sydamerikansk oxfilé är överlägsen i kvalitet. Jag tror det finns en del trådar som diskuterar det i matforumet. Inget ont om fläskfilé det är också gott men inte vad jag ska grilla imorgon
Citera
2010-02-28, 11:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ingen aning, men tycker din avatar är misstänkt lik gubben på majskonserver.

Du menar Gröne jätten? Näe... tror inte Lobengula är här för att göra reklam, han verkar ha rent (majs-)mjöl i påsen.

Lobengula: rapportera gärna resultatet av grillpremiären, det vintergrillas alldeles för litet i det här landet!
Citera
2010-02-28, 11:16
Medlem
Vem fan grillar nu? Aja hoppas oxfilén blir bra. Vad tänkte du servera till?
Citera
2010-02-28, 15:53
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du menar Gröne jätten? Näe... tror inte Lobengula är här för att göra reklam, han verkar ha rent (majs-)mjöl i påsen.

Lobengula: rapportera gärna resultatet av grillpremiären, det vintergrillas alldeles för litet i det här landet!

Ja då är jag tillbaka från en riktig köttfrossa

Första VI-butiken (Vasahallen) hade slut på det brasilianska köttet men erbjöd mig i stället svensk oxfilé. Jag tackade givetvis nej och chansade på Norrtullshallen. Köttdisken hade ingen oxfilé, varken svensk eller annat och jag kände hur svettdropparna började bildas i pannan Men det visade sig att de hade den bakom disk p.g.a. snatterier. Så lycklig kompletterade jag med grillolja, bea och lite stark chilli.

Filén skivades i tjocka skivor och 2 kg fräste på fint i grillen. Grannarna och andra förbipasserande tittade på mig som om jag vore en idiot

Farsan hade fixat potatisgratäng och snart var det dags för frosseri. Tyvärr glömde jag kameran, jag hade planerat att lägga upp några bilder på premiärgrillningen.

Makalöst gott men det är i ärlighetens namn svårt att misslyckas med oxfilé. Jag kan starkt rekommendera en vintergrill för att hedra den kommande säsongen. Nu var den här brasiliansk och mycket god, men jag köper helst med ursprung i Argentina eller Uruguay. Jag inbillar mig att den är ännu saftigare från lyckliga djur som strövar på Pampas
Citera
2010-02-28, 15:55
Medlem
Gör såhär, köp en vanlig oxfile och säg det är från brasilien.
Citera
2010-02-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ingen aning, men tycker din avatar är misstänkt lik gubben på majskonserver.

hahahhhaha fan va random
Citera
2010-03-27, 13:08
Medlem
Lobengulas avatar
Tänkte lyfta tråden då många förmodligen kommer köra grillning i påsk

Hittade en annons i dagens "Vi i Vasastan". Prisextra kör v13 med brasiliansk färsk oxfilé för 199 kr/kg.
Citera
2012-02-28, 15:37
Medlem
Lobengulas avatar
Då bumpar jag tråden igen

Snart dags att plocka fram grillen och premiärgrilla

Hemköp i Stockholm kör en kampanj just nu (fram till 4/3): Färsk oxfilé (Brasilien) 199 kr/kg

Okej, bästa oxfilén kommer säkert från Uruguay och Argentina, men brailiansk är också riktigt bra.
Citera
2012-02-28, 18:34
Medlem
Varför menar du att kött från Sydamerika är bättre än det från Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in