Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Hmm.. du kanske tänker på den programmerare som utnyttjade den öresavrundning som sker rätt ofta vid transaktioner. (Ex min telefonräkning är på 715,41 kr men jag betalar 715). Det mellanliggande beloppet skickades automatiskt i banksystemet till det konto som låg sist av alla som sen råkade vara hans eget. En dollar skulle ju folk märka men här liksom tog han snuttarna som ändå slängdes. Ungefär som att varje dag sopa golvet hos världens alla guldsmeder för att samla ihop det bortslipade metallstoftet. Även det skulle göra dig rik i längden, skillnaden att det är mycket snabbare och lättare i datornernas värld.
Det finns en hel del myter kring det här med fiffel med öresutjämningen, men det har faktiskt hänt. För att inse hur svårt det är måste man veta ett par detaljer om hur banker hanterar överföringar mellan konton.
1) Banksystem räknar inte bara med ören utan även med delar av ören så en enkel öresutjämning som nämns i exemplet med telefonräkningen funkar inte. Den avrundningen görs egentligen av mottagaren som har gått med på att banken inte behöver ta de sista örena och systemen vet inte ens om att de örena ska finnas.
2) Jag vet inte hur det är nu, men de flesta system jag jobbat med i Sverige hanterar belopp ner till den fjärde decimalen, vilket innebär att det som går att fiffla med är tusendels ören.
3) Överföringar mellan banker och sker företrädesvis i "klump", det vill säga att varje transaktion på "kundnivå" orsakar inte en motsvarande transaktion mellan bankerna. Ofta samlas alla transaktioner över en längre period (säg en dag) ihop, inkommande och utgående summor kvittas mod varandra och den slutliga skillnaden skickas tillsammans med informationen om transaktionerna.
Så tricket är att hitta en tillräckligt stor ström av pengar för att kunna plocka några tusendels ören på varje transaktion och hinna samla på sig en redig summa pengar innan man blir upptäckt (vilket går relativt fort). Det är alltså bara värt besväret att försöka sig på detta på några av de absolut största instituten som har miljontals överföringar per dag. Tyvärr har de också råd med bra säkerhet....
Slutligen: Jag är ingen ekonom, men om majoriteten av svenska folket skulle ha så mycket pengar att de kunde ha mer pengar i sparande än vad de har lån så skulle väl inflationen bli ordentligt mycket högre än räntan. Eller?