• 2
  • 3
2004-04-12, 20:03
Medlem
eantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funkstar
.:Lite off topic:.
Hade inte en amerikanare lyckats med detta genom att ta sig in i banksystemet och tog en $ från samtliga konton och satte in det i sitt? När man kom på det så tog dem tillbaks allt men räntan kunde dem inte göra nåt åt. Tänk om man var lika grym...

Hmm.. du kanske tänker på den programmerare som utnyttjade den öresavrundning som sker rätt ofta vid transaktioner. (Ex min telefonräkning är på 715,41 kr men jag betalar 715). Det mellanliggande beloppet skickades automatiskt i banksystemet till det konto som låg sist av alla som sen råkade vara hans eget. En dollar skulle ju folk märka men här liksom tog han snuttarna som ändå slängdes. Ungefär som att varje dag sopa golvet hos världens alla guldsmeder för att samla ihop det bortslipade metallstoftet. Även det skulle göra dig rik i längden, skillnaden att det är mycket snabbare och lättare i datornernas värld.

Förresten så hörde jag om ett tillfälle när Sveriges statsskuld skulle betalas av lite på. Då kom pengarna in på fel konto. Felet upptäcktes ju direkt men kontoinnehavaren fick en bankdags ränta på summan X antal miljarder. Detta låter helt förbannat otroligt men jag har i alla fall läst det i en svensk dagstidning (vilket tyvärr knappast nuförtiden kan räknas som en tillräcklig kvalitetsstämpel.
Citera
2004-04-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
...så var jag med om något som utannonserades lite hemligt som ett "ekonomiskt experiment" på min skola. Det var nån som doktorerade och gjorde en liten undersökning, och det gick till såhär:
Vi samlades ungefär trettio personer i en sal (experimentet gick dock i flera omgångar), och alla fick till att börja med femtio kronor för att vi deltog i experimentet. Dessa var våra med en gång , så att säga. Vidare hade doktoranden ställt upp en såndär grön röst-skärm och vi fick gå dit i turordning efter att först ha fått två kuvert. Det ena kuvertet innehöll fem tjugolappar och det andra innehöll fem papperslappar i samma storlek som tjugolappar. Vår uppgift var att i det ena kuvertet lägga ett visst antal tjugolappar (noll till fem) efter vårt eget beslut. Det kuvertet lades sedan i en låda och alla kuverten skickades till en slumpvis utvald person. Ingen i rummet dock. De resterande tjugorna , eller papperslapparna, kunde man stoppa på sig. Med andra ord, man skulle bestämma hur mycket av hundra kronor (om något), man ville ge till en okänd person. Resten fick man behålla, och kuvertet lämnade man anonymt.

Upptäckte just att det kallas för en altruitstudie! Vackert ord va?

Hmm, hänger inte med riktigt.
Ni fick alltså två kuvert, en med tjugolappar och en med papperslappar.
Sedan skulle ni gå bakom ett skynke och, efter eget behag, lägga sedlar eller papper i ett kuvert som stoppas i en låda.
Dessa pengar skulle då skickas iväg till slumpKalle och göra honom rik (om folk gav sina riktiga tjugor).
Hänger jag med?
Nåja, jag förstår inte riktigt syftet med studien.
Var det att se hur många som gav bort sina pengar till... ingenting?
Varför skulle man vilja ge bort en tjugolapp till slumpKalle? Det är ju i princip som att slänga lappen i sjön.
Har du något mer om studien? Syfte, resultat etc.?
Citera
2004-04-16, 11:57
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Hmm.. du kanske tänker på den programmerare som utnyttjade den öresavrundning som sker rätt ofta vid transaktioner. (Ex min telefonräkning är på 715,41 kr men jag betalar 715). Det mellanliggande beloppet skickades automatiskt i banksystemet till det konto som låg sist av alla som sen råkade vara hans eget. En dollar skulle ju folk märka men här liksom tog han snuttarna som ändå slängdes. Ungefär som att varje dag sopa golvet hos världens alla guldsmeder för att samla ihop det bortslipade metallstoftet. Även det skulle göra dig rik i längden, skillnaden att det är mycket snabbare och lättare i datornernas värld.
Det finns en hel del myter kring det här med fiffel med öresutjämningen, men det har faktiskt hänt. För att inse hur svårt det är måste man veta ett par detaljer om hur banker hanterar överföringar mellan konton.
1) Banksystem räknar inte bara med ören utan även med delar av ören så en enkel öresutjämning som nämns i exemplet med telefonräkningen funkar inte. Den avrundningen görs egentligen av mottagaren som har gått med på att banken inte behöver ta de sista örena och systemen vet inte ens om att de örena ska finnas.
2) Jag vet inte hur det är nu, men de flesta system jag jobbat med i Sverige hanterar belopp ner till den fjärde decimalen, vilket innebär att det som går att fiffla med är tusendels ören.
3) Överföringar mellan banker och sker företrädesvis i "klump", det vill säga att varje transaktion på "kundnivå" orsakar inte en motsvarande transaktion mellan bankerna. Ofta samlas alla transaktioner över en längre period (säg en dag) ihop, inkommande och utgående summor kvittas mod varandra och den slutliga skillnaden skickas tillsammans med informationen om transaktionerna.

Så tricket är att hitta en tillräckligt stor ström av pengar för att kunna plocka några tusendels ören på varje transaktion och hinna samla på sig en redig summa pengar innan man blir upptäckt (vilket går relativt fort). Det är alltså bara värt besväret att försöka sig på detta på några av de absolut största instituten som har miljontals överföringar per dag. Tyvärr har de också råd med bra säkerhet....

Slutligen: Jag är ingen ekonom, men om majoriteten av svenska folket skulle ha så mycket pengar att de kunde ha mer pengar i sparande än vad de har lån så skulle väl inflationen bli ordentligt mycket högre än räntan. Eller?
Citera
2004-04-20, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Förresten så hörde jag om ett tillfälle när Sveriges statsskuld skulle betalas av lite på. Då kom pengarna in på fel konto. Felet upptäcktes ju direkt men kontoinnehavaren fick en bankdags ränta på summan X antal miljarder. Detta låter helt förbannat otroligt men jag har i alla fall läst det i en svensk dagstidning (vilket tyvärr knappast nuförtiden kan räknas som en tillräcklig kvalitetsstämpel.

Det där hände väl typ förra året, och åtgärdades rätt snabbt.
Schysst dock att dra för att ta ut en hundring, så upptäckter man att man har 10miljarder.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in