2010-02-27, 02:41
Medlem
Hur fungerar det när man som användare uppdaterar sin version av Ubuntu? Använder för närvarande 9.10 och vad jag förstår så kommer betan till 10.04 släppas snart. Kommer jag behöva installera om allt eller räcker det med att använda Update Manager för att förnya linuxkärnan & GNOME, få nya drivrutiner o.s.v.?
Citera
2010-02-27, 12:00
Medlem
Sproxxs avatar
När 10.04 släpps nu i april så kommer du enkelt kunna uppgradera från 9.10 genom uppdateringshanteraren. Allt ska fungera "out of the box", så du behöver (förhoppningsvis) inte oroa dig.

Det kommer upp en knapp i uppdateringshanteraren som låter dig uppgradera version, klicka på den så ska det mesta sköta sig automatiskt.
Citera
2010-02-27, 12:21
Medlem
Ondves avatar
Det som nog är ganska vanligt att det strular vid stor uppgraderíng är att man måste konfigurera X igen efter uppgraderingen med X -configure eller helt enkelt ta bort xorg.conf från /etc/. Detta har iaf jag märkt när jag haft atis proprietära drivrutin innan uppgradering.

Men detta märker man om man möts av en svart skärm
Citera
2010-03-01, 17:42
Medlem
Redbeards avatar
Kod:
sudo apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade
Citera
2010-03-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Det som nog är ganska vanligt att det strular vid stor uppgraderíng är att man måste konfigurera X igen efter uppgraderingen med X -configure eller helt enkelt ta bort xorg.conf från /etc/. Detta har iaf jag märkt när jag haft atis proprietära drivrutin innan uppgradering.

Men detta märker man om man möts av en svart skärm
eftersom xorg.conf tagits bort i 9.10 så kommer inte den funka, men det är som du säger. det kan uppstå problem med grafiken o. dyl. innan uppgradering rekommenderar jag att kolla om den version av xservern som kommer med 10.04 har stöd för ens grafikkort... typ testa live-skiva eller nåt...
Citera
2010-03-02, 09:50
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
eftersom xorg.conf tagits bort i 9.10 så kommer inte den funka, men det är som du säger. det kan uppstå problem med grafiken o. dyl. innan uppgradering rekommenderar jag att kolla om den version av xservern som kommer med 10.04 har stöd för ens grafikkort... typ testa live-skiva eller nåt...

Men det gäller väl bara ATI-kort? Intel och Nvidia har båda utmärkt Linuxstöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in