2010-02-26, 21:30
Medlem
Hello folks!
Jag r en "hobbynrd" med viss kunskap om datorer och snt.
Just nu hller jag p med att hjlpa en kompis att fixa hans laptop fr den r helt fu..up.
Han fick med en recovery skiva fr detta ndaml som jag d har prvat.
Allt gick bra och datorn terstlldes till fabrikslge efter att jag krde det programmet.
Efter omstarten s startar inte windows. I stllet kommer det en text p svart bakgrund dr det bland annat str:
Det gick inte att starta windows. Det kan bero p en ndring......
1. Stt i installationsskivan fr windows och starta om datorn!!!!!
Vad windowsskiva?? Jag har ingen sn, det finns ju bara en recovery skiva att anvnda.
Hur gr jag tillvga?
Det str ocks att filen: \windows\system32\winload.exe r skadad.
Hller p att leta efter denna winload.exe fil fr tillfllet (men hur ska jag anvnda den?)

Tacksam fr hjlp.
Citera
2010-02-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilia
Hello folks!
Jag r en "hobbynrd" med viss kunskap om datorer och snt.
Just nu hller jag p med att hjlpa en kompis att fixa hans laptop fr den r helt fu..up.
Han fick med en recovery skiva fr detta ndaml som jag d har prvat.
Allt gick bra och datorn terstlldes till fabrikslge efter att jag krde det programmet.
Efter omstarten s startar inte windows. I stllet kommer det en text p svart bakgrund dr det bland annat str:
Det gick inte att starta windows. Det kan bero p en ndring......
1. Stt i installationsskivan fr windows och starta om datorn!!!!!
Vad windowsskiva?? Jag har ingen sn, det finns ju bara en recovery skiva att anvnda.
Hur gr jag tillvga?
Det str ocks att filen: \windows\system32\winload.exe r skadad.
Hller p att leta efter denna winload.exe fil fr tillfllet (men hur ska jag anvnda den?)

Tacksam fr hjlp.

Datorn har med strsta sannolikhet en recoverypartition p hrddisken som finns kvar vilket brukar gra att man inte behver recoveryskivan.

Om jag vore du skulle jag kra den dr recoveryskivan igen. De brukar funka i 9/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in