2010-02-26, 21:30
Medlem
Hello folks!
Jag är en "hobbynörd" med viss kunskap om datorer och sånt.
Just nu håller jag på med att hjälpa en kompis att fixa hans laptop för den är helt fu..up.
Han fick med en recovery skiva för detta ändamål som jag då har prövat.
Allt gick bra och datorn återställdes till fabriksläge efter att jag körde det programmet.
Efter omstarten så startar inte windows. I stället kommer det en text på svart bakgrund där det bland annat står:
Det gick inte att starta windows. Det kan bero på en ändring......
1. Sätt i installationsskivan för windows och starta om datorn!!!!!
Vadå windowsskiva?? Jag har ingen sån, det finns ju bara en recovery skiva att använda.
Hur går jag tillväga?
Det står också att filen: \windows\system32\winload.exe är skadad.
Håller på att leta efter denna winload.exe fil för tillfället (men hur ska jag använda den?)

Tacksam för hjälp.
Citera
2010-02-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilia
Hello folks!
Jag är en "hobbynörd" med viss kunskap om datorer och sånt.
Just nu håller jag på med att hjälpa en kompis att fixa hans laptop för den är helt fu..up.
Han fick med en recovery skiva för detta ändamål som jag då har prövat.
Allt gick bra och datorn återställdes till fabriksläge efter att jag körde det programmet.
Efter omstarten så startar inte windows. I stället kommer det en text på svart bakgrund där det bland annat står:
Det gick inte att starta windows. Det kan bero på en ändring......
1. Sätt i installationsskivan för windows och starta om datorn!!!!!
Vadå windowsskiva?? Jag har ingen sån, det finns ju bara en recovery skiva att använda.
Hur går jag tillväga?
Det står också att filen: \windows\system32\winload.exe är skadad.
Håller på att leta efter denna winload.exe fil för tillfället (men hur ska jag använda den?)

Tacksam för hjälp.

Datorn har med största sannolikhet en recoverypartition på hårddisken som finns kvar vilket brukar göra att man inte behöver recoveryskivan.

Om jag vore du skulle jag köra den där recoveryskivan igen. De brukar funka i 9/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in