Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-26, 16:37
  #1
Avstängd
Hallå där!

Jag har en tshirt jag funderar på göra om lite grann, ärmarna är bra i storlek och det är en L, dom sitter tight precis som jag vill ha det. Dock tycker jag dom är alldeles för långa ärmarna täcker mer än halva överarmen.
Då till frågan, tror ni om jag klipper av ärmarna så snyggt som möjligt och sedan viker jag in stumpen lite grann för att slippa se det jag klippt och sedan syr det?
Eller är det svårt? Vad för stygn ska man köra? Har ingen direkt erfarenhet av att sy, förutom syslöjd i skolan, men det kan väl inte vara så svårt?

Har ni några tips? Så dåligt kan det väl inte bli? Funderar på prova på en tshirt jag inte använder längre..
Citera
2010-02-27, 01:05
  #2
Avstängd
Ingen som vet? Annars får jag väl bara prova själv på en gammal tshirt och försöka sy in ärmarna!
Citera
2010-02-27, 01:07
  #3
Medlem
Vattenspanns avatar
Har för mig nån sagt till mig att det är svårt att sy i den typen av tyg som en t-shirt ofta är gjord av. Om man inte har en specialmaskin. Men jag har ingen egen erfarenhet.
Citera
2010-02-28, 15:11
  #4
Medlem
Herr_Greens avatar
Det går ju också att bara klippa av en bit av ärmen, då får du en upprullningseffekt som ofta ser väldigt snygg ut!
Citera
2010-03-15, 12:00
  #5
Medlem
Spaes avatar
Gör ett dubbelvik, använd strykjärn om du kan det underlättar. Det är svårt att säga om det är lätt eller svårt eftersom vi som arbetar med skrädderi har lärt oss att hålla etc så det inte drar sig. Men tror du skall klara det galant Pma om du vill ha bättre beskrivning!

lycka till!
Citera
2010-03-15, 12:36
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Har för mig nån sagt till mig att det är svårt att sy i den typen av tyg som en t-shirt ofta är gjord av. Om man inte har en specialmaskin. Men jag har ingen egen erfarenhet.
Vanliga t-shirtar är väl oftast gjorda i ren bomull, det ska inte vara något problem att sy i.
Skulle nog ändå provsy i en gammal ful t-shirt bara får att få in snitsen tills man provar på den nya.
Citera
2010-03-16, 15:01
  #7
Medlem
Är det bara bomull går det hur bra som helst att sy i ja, stretch tyg går också med vanlig maskin men är lite svårare, gäller att sy sakta då.


Hur som helst, jag skulle kapa ärmarna MEN låta den vara ca. 1 cm längre än vad man vill ha den. Efter det ta en sicksack söm på kanten för att det inte ska repa upp sig, sömmen ska verkligen vara på kanten d.v.s. halva utanför tyget och halva innanför.
Efter det vika in en centimeter och nåla fast och sy en raksöm . Då får man en snygg kant
Citera
2019-11-30, 23:12
  #8
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Har för mig nån sagt till mig att det är svårt att sy i den typen av tyg som en t-shirt ofta är gjord av. Om man inte har en specialmaskin. Men jag har ingen egen erfarenhet.

Kallas overlock-maskin - ska funka perfekt på stretchiga tyger, bl.a. Sömmarna blir precis som det är på ett plagg du köper..

OnT: Jag har själv en ur-gammal tshirt jag skulle vilja "kopiera", så jag funderar på om man kan ta isär tröjan och sedan göra ett mönster av bitarna och sy en likadan (fast som ny-skick)..

Overlock-maskin är nästan ett måste för att verkligen lyckas skapa en rekorderlig tshirt, etc etc--kläder is stort, som jag förstått det, och speciellt i stretchiga tyger..
Citera
2021-09-08, 05:45
  #9
Medlem
dampskalles avatar
Jag lånar. Jag har en hoodieklänning men ärmarna är för tajta. Jag vill inte ha puffar. Jag vill klippa av dem och vara ta omlott för att de inte ska repas upp. Sedan är ärmarma för korta.

Är det bäst att köpa en långärmade sweat med breda ärmar (loppis), klippa av lite under armvecket och sedan sy fast de nya ärmarna. De behöver inte vara exakt passform.

Klänningen är melange grå. Vad skulle passa för färg på ärmarna om jag tog en annan färg? Bara inte vitt blir skitigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback