2010-02-26, 14:00
Medlem
Pintuss avatar
Jag och Sambon har tänk skaffa hund till våren (fransk bulldog).
Tänkte höra med flashbacks allvetande publik om hu lång tid det normalt tar innan man kan börja lämna valpen ensam hemma längre tider (upp till 4 timmar)?
Om vi köper hund, kommer denna att vara 9 veckor vid leverans och träningen kommer påbörjas snaras möjligt.
Vi har en möjlighet att vara lediga under en 8 veckorsperiod och skulle det inte inrymmas inom denna period kan vi ju lika gärna lägga ner köpa-hund-tankarna.
Citera
2010-02-26, 14:06
Medlem
MisterToms avatar
Verkligen INTE efter åtta veckor. Efter ett år ungefär.

Det är helt olika, beror på ras, individ, träningen, omgivning osv osv.

Jag är helt övertygad om att min 13 veckors valp skulle klara en timme, men detta endast för att han är väldigt självständig och modig, och dessutom har han sällskap av min vuxna hund. Däremot skulle det aldrig någonsin falla mig in då jag inte vill riskera att förstöra hans trygghet. Vi ligger på 5 minuters ensamhet cirka fem gånger om dagen i träningssammanhang nu. Och honom har jag alltså haft i 5 veckor och träningen påbörjades efter första veckan.

Man får helt enkelt lösa det med att ha flera valpvakter. Jag har tre stycken trots att jag pluggar och är hemma mycket, och det går att pussla ihop vardagen fint.
Citera
2010-02-26, 14:12
Medlem
ant's avatar
Kanske skulle kolla på en katt istället.
Citera
2010-02-26, 14:49
Bannlyst
Va fan, klart att 8 veckor räcker till! Jag var hemma med min första hund, en rottweiler, i fyra veckor innan han fick börja vänja sig att jag är på jobbet 8 timmar per dag. Hur lugnt som helst ju
Citera
2010-02-26, 14:50
Medlem
TheSpacePopes avatar
Köp 2 hundar så de iaf har varandra när ni är borta en lite längre stund. Då känner de sig nog lite tryggare iaf. Hundar är bland de mest sociala djuren som finns. De gillar inte att vara ensamma.
Citera
2010-02-26, 14:50
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolsoundingnickname
Va fan, klart att 8 veckor räcker till! Jag var hemma med min första hund, en rottweiler, i fyra veckor innan han fick börja vänja sig att jag är på jobbet 8 timmar per dag. Hur lugnt som helst ju

Nej det är inte lugnt. En hund ska inte vara ensam i 8 timmar, det mår den inte bra av.
Citera
2010-02-26, 14:53
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolsoundingnickname

Jag hoppas att du är ironisk. Problemet med ironi är bara att andra idioter kan få för sig att du är seriös. Att vara ensam i åtta timmar varje dag är ingenting som inte ens en vuxen hund borde på genomlida. Det är absolut inte lugnt. Fem timmar max om det gäller varje dag, och då är det en vuxen och BRA tränad hund som inte blir stressad av det. Vissa hundar klarar inte av att vara ensamma alls.
Citera
2010-02-26, 14:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Nej det är inte lugnt. En hund ska inte vara ensam i 8 timmar, det mår den inte bra av.
Nja, det där ska man ta med en nypa salt. Hundar har ingen tidsuppfattning, dessutom sover de 90% av den ensamma tiden Man brukar ju säga att 5 timmar är max.(dock så kan det ju skilja enormt mellan hundar) Jag hade dock aldrig lämnat vår hund ensam mer än 5 timmar ändå.
Citera
2010-02-26, 14:57
Medlem
Super-Hermans avatar
Våra hundar är i bland ensamma 8 timmar , men väldigt sällan och då funkar det bra och 5-6 timmar är inget problem för dem och har aldrig varit något problem med mina 2 tidigare hundar heller.

Men som sagt det är ju skillnad på hund och hund, vissa klarar av att ligga o sova ett par timmar och vissa andra inte.

Btw är en Schäfer och Labrador
Citera
2010-02-26, 14:59
Medlem
Dalailamas avatar
Är det inte så att ju närmare hunden är en urhund, desto mer självständig är den och kan således vara ensam en längre tid?
Citera
2010-02-26, 15:00
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super-Herman
Våra hundar är i bland ensamma 8 timmar , men väldigt sällan och då funkar det bra och 5-6 timmar är inget problem för dem och har aldrig varit något problem med mina 2 tidigare hundar heller.
Men som sagt det är ju skillnad på hund och hund, vissa klarar av att ligga o sova ett par timmar och vissa andra inte.
Btw är en Schäfer och Labrador

Men nu diskuterar vi valpar här.

Annat att tänka på, från jordbruksverket:
Citat:
10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.
Citat:
kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Är det inte så att ju närmare hunden är en urhund, desto mer självständig är den och kan således vara ensam en längre tid?

Nej. Ras och individ spelar stor roll, och självständigheten. Men så enkelt kan man inte göra för sig, det beror på enormt mycket mer. Träning och trygghet, exempelvis.
Citera
2010-02-26, 15:02
Bannlyst
Men för fan, hur tror ni man gjorde med hundar förr då? Klart som sjutton att det är chill o lämna en valp hemma runt 8 timmar. Är ni oroliga över möblemanget eller att den gör sina behov någonstans, så bind fast den i badkaret, källaren eller dylikt. Så har jag alltid gjort i alla fall och jag har haft flera kamphundar, och flertalet av dem har även fått kullar som jag hanterat på detta sätt. Inte hört något av köparna angående dåliga psyken eller dylikt än i alla fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in