2010-02-26, 10:30
Medlem
Hej!

Jag ska ha en tjejmiddag imorgon pga. att jag har fyllt år. Jag hade tänkt bjuda på paj till middag. Det jag undrar över är om man bör ha efterrätt i form av tårta eftersom att det faktiskt är en födelsedagsmiddag? Jag hade helt tänkt skippa efterrätt och lite senare tänkt ställa fram antingen ost och kex alternativt grönsaksstavar och dipp. Funkar det eller ja, bör man ha efterrätt? Är det någon som kan några roliga lekar till en tjejmiddag förresten?
Citera
2010-02-26, 12:43
Medlem
Tjejmiddag utan efterrätt ? Nej.

Men det behöver inte vara tårta, pröva med varsin chokladbit eller en liten mini panacotta eller lite sorbet med ett gott kex.

lekar ? Sorry inte min grej men ha´t så kul !
Citera
2010-02-26, 13:12
Medlem
secretobsessions avatar
Du behöver ingen efterrätt ost och kex funkar bra.

Grönsaksstavar och dipp låter däremot tråkigt och alldeles för nyttigt

lekar? hur många är ni?
Citera
2010-02-26, 13:43
Medlem
klybans avatar
Skulle nog satsa på grönsaksdipp/chips före maten som drinktilltugg.
Fortsatt med pajen och kanske avsluta med en kladdkaka, och sen som lite vikning senare skicka på lite ost och kex.

På så sätt har behöver du inte pyssla så mycket med maten undertiden gästerna är där.
Tårta som så kan du väl göra om du vill, men inget måste som jag ser på det.
Även tårta kan med fördel göra tidigare på dagen, jag har en favorit och det är "sävagårdens mockatårta", väldigt enkel.
Är en sockerkaksbotten med kaffe i och sen har man vispagrädde mellan som smaksatt med kaffe och mandlar, uppe på så har man mer grädde smaksatt med kaffe(utan mandlar) och rostad flagad mandel.
Citera
2010-02-26, 15:01
Medlem
Vill inte dryga mig eller nåt sånt, men du har ju faktiskt fyllt år! Klart du ska ha tårta!
Behöver ju inte vara nån fancy tårta. Köpt botten eller hemlagad, vanlijkräm, lite sylt, grädde ovanpå och kanske några bär.. Annars kan du ju köpa en princesstårta som bara är att ta fram ur kylen efter middagen.
Citera
2010-02-27, 01:47
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claes84
Vill inte dryga mig eller nåt sånt, men du har ju faktiskt fyllt år! Klart du ska ha tårta!
Behöver ju inte vara nån fancy tårta. Köpt botten eller hemlagad, vanlijkräm, lite sylt, grädde ovanpå och kanske några bär.. Annars kan du ju köpa en princesstårta som bara är att ta fram ur kylen efter middagen.

Tårta är överskattat, och i synnerhet så som efterrätt. Tycker hon om tårta är det klart att det är det hon ska ha, men det finns verkligen ingen anledning att inte välja något annat om hon nu vill det. Och jag hade som sagt valt en annan efterrätt.

Ost, som någon föreslog, är ett bra förslag. Det är gott, känns lite generöst och kräver ingen tillagning. Välj tre eller fyra stycken, antingen av olika typer eller olika ostar av samma typ. Ha goda kex, någon marmelag och kanske lite päron till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in