Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Går in på en sida och Avast varnar om att den har Trojan och frågar om jag vill "avbryta anslutning". Jag klickar JA. Därefter kommer det upp nåt i stil med att det inte gick att avbryta anslutning men att Avast har det under kontroll och det rekommenderas att jag flyttar det skadliga till karantän. Jag klickar på OK och sen kommer det upp ett meddelande om att det "ej kunde bearbetas".

Jaha så vad innebär det? Har jag en trojan på min dator nu som härjar fritt??
Laddar du ner Kaspersky Anti-Virus (eller Internet Security osäker vad av dem, tror båda funkar) kan du skapa en "Rescue Disk" som du kan boota med.
Det är en s.k. "Live-CD" som du startar upp med istället för Windows, förladdat med ett operativ (ungefär) och ett antivirusprogram. Iom. att inte ens Windows startas kan du scanna igenom hela datorn utan trojanen/viruset körs och kan påverka scanningen.
Mycket bra funktion enligt mig.
Annars som någon tidigare sa, Malware Bytes AntiMalware men starta datorn i felsäkert läge genom att hålla in eller trycka upprepade gånger på "F8" och välj sedan "Felsäkert läge" eller "Felsäkert läge med nätverksstöd" (tror det heter så). Installera Malware Bytes AntiMalware i det läget och scanna en fullständig sökning.
Hjälpte mig på jobbet då kund hade en dator med "Security Tool", ökänd trojan.
Skiten hade inaktiverat CD/DVD enhet, inga program kunde startas i Windows och man kunde inte boota från varken CD/DVD eller extern CD/DVD som ominstallation var inte möjlig via CD/DVD media.
Edit:
Ja just det, kan du inte ladda ner programmet i felsäkert läge eller i normalt läge, ladda ner det på en annan dator och ta en USB-sticka och för över det till den smittade datorn.
Se till att du kör Avast (gratis) med uppdaterade definitioner och avinstallera AntiMalware, eller köp eller fixa NIS 2010 eller liknande program. Nyckelordet är att bara ha ett program gällande antivirus/antispyware etc. installerat då de kan störa ut varandra och detektera varandra som virus/trojaner ibland. Samt att de har uppdaterade definitioner.
Du hade Avast såg jag så märkligt att den inte lyckades skydda dig.
Testa NIS 2010 eller liknande men som sagt, ta bort Avast & AntiMalware innan du installerar.
Många gånger har folk virusprogram men de har fortf. kvar en trail från Norton 2006 med 4 år gamla virusdefinitioner.
Good luck