2004-03-04, 20:27
Medlem
RIP-Polariss avatar
Idag käkade jag Cevapcici:

Köttfärs
Vegeta (allkrydda/örtsalt)
Paprikapulver (riktigt ungerskt eller jugoslaviskt)
Vitlök
Nymalen peppar

Blanda allt och låt stå i kylen hela dagen, blanda runt lite då och då under tiden.
Forma till avlånga köttbullar / järpar och stek.

Käkade tillsammans med klyftpotatis, blomkål och broccoli gjorda i ugn, samt en yoghurtsås, feferoni och ajvar relish. Mums!
Citera
2004-03-05, 02:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Vad är skillnaden på "riktigt" paprikapulver och sådant som kommer från Santa Maria eller Kockens? Har hört fler säga att man ska använda riktigt paprikapulver, men inte varför och vad som skiljer sig...
Citera
2004-03-05, 06:50
Medlem
RIP-Polariss avatar
"Riktigt" paprikapulver smakar helt enkelt mycket mer.....

Jämför med tomater - de som fått mogna i solen tills de är färdiga är mycket godare än de du köper i affären.
Citera
2004-03-05, 10:44
Medlem
Krollsplints avatar
Det käkade jag när jag var i Sarajevo för ett par år sedan, jäkligt gott och billigt. Man fick ett helt berg av dem för en billig penning. Om jag inte missminner mig fick även jag stekt klyftpotatis till.

Åt även en sallad till som hette Salad Chopska eller nåt liknande. Påminde lite om grekisk sallad med mycket, mycket fetaost. Passade bra till.
Det som jag gillade med Cevapcici var "tuggmotståndet", trodde det berodde på att man eventuellt hade ägg i, men det kan ju bero på att man ska låta dem stå i kylen ett tag. Måste pröva att laga, tack!

Nackdelen med Cevapcici är dock att de ser ut som bajskorvar!!!
Citera
2004-03-08, 23:47
Medlem
lady_bamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Idag käkade jag Cevapcici:

Köttfärs
Vegeta (allkrydda/örtsalt)
Vitlök
Nymalen peppar

Blanda allt och låt stå i kylen hela dagen, blanda runt lite då och då under tiden.
Forma till avlånga köttbullar / järpar och stek.

Käkade tillsammans med klyftpotatis, blomkål och broccoli gjorda i ugn, samt en yoghurtsås, feferoni och ajvar relish. Mums!

Tack för receptet! Har ätit dessa delikata "järpar" på Milles (jugoslavisk restaurang) i Luleå på 80-talet. Åt även en köttfärsbiff som heter Pleskavitj eller något liknande. Har du även recept på denna?
Citera
2004-03-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krollsplint
Det käkade jag när jag var i Sarajevo för ett par år sedan, jäkligt gott och billigt. Man fick ett helt berg av dem för en billig penning. Om jag inte missminner mig fick även jag stekt klyftpotatis till.

Åt även en sallad till som hette Salad Chopska eller nåt liknande. Påminde lite om grekisk sallad med mycket, mycket fetaost. Passade bra till.
Det som jag gillade med Cevapcici var "tuggmotståndet", trodde det berodde på att man eventuellt hade ägg i, men det kan ju bero på att man ska låta dem stå i kylen ett tag. Måste pröva att laga, tack!

Nackdelen med Cevapcici är dock att de ser ut som bajskorvar!!!
Tuggmotståndet beror väl snarare på att man inte har ägg, skorpmjöl eller liknande i...
Citera
2004-03-15, 00:11
Medlem
ButterFlys avatar
Idag blev det helstekt Rödtunga med potatis skirat smör, brokolli gröna ärter och citron.. Det var absolut inte fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in