2010-02-24, 21:07
Medlem
BTGRs avatar
Hej! Jag undrar om det finns någon erfaren fiskägare som även är lite excentrisk av sig. Jag har nämligen en fråga angående mynt i akvarium, och vad som händer som man byter du sanden/stenarna med mynt.

Frågorna:

1. Har du testat själv, hört talas om att det överhuvud fungerar (utifrån fiskarnas överlevnad) att byta ut bottensanden med mynt?

2. Bör man desinficera mynten, t ex koka mynten eller något liknande innan man häller ner de i akvariet?

3. Vilka fiskar bör man undvika? T ex om det finns några fiskar som är känsliga mot metall eller liknande.

4. Vilken fisksort är tåligast i allmänhet, (jag planerar nämligen inte att ha något syre i akvariet) och utifrån svaret välja den fisken.

Viktig information: Akvariet är en skål 6-7 liter, kommer ej vara syrsatt med pump.. Möjligen någon vattenväxt.

Om du känner att du kan svara på någon/några/alla av frågorna, gör det!

Det kan förhindra att fiskar dör i onödan i och med att jag inte kommer att behöva utföra experiment.

//btgr
Senast redigerad av BTGR 2010-02-24 kl. 21:16.
Citera
2010-02-24, 21:14
Medlem
Stardragons avatar
Mynt är ju ganska fulla med bakterier, så det är nog en bra idé att försöka desinficera dom, ja.

Annars en ganska cool setup för ett akvarium. Att ha massor mynt på botten. I like.
Citera
2010-02-24, 21:17
Medlem
achtungminens avatar
På punkt 4 så säger jag Kampfisk men det beror på hur stort akvarium du ska ha, honorna kan ryka ihop rätt bra också, min äldsta son hade 1 hane och 3 honor i sitt akvarium men så fick den största honan mensen och slaktade de andra 2 honorna.
Det finns ju iofs en del andra vackra labyrintfiskar, Googla lite och se vad du hittar som faller dig i smaken.

Du måste nog koka mynten men var beredd på att byta ut dom med jämna mellanrum eller så kommer det rosta/ärga i akvariet. Ta en tusing och växla till enkronor & sen var annan eller var tredje månad så växlar du tillbaka mynten på banken, ta en där dom har sån däringa automat som räknar dom och för över pengarna direkt till kontot sen hämtar du 1000 nya i kassan
Citera
2010-02-24, 21:18
Medlem
BTGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Mynt är ju ganska fulla med bakterier, så det är nog en bra idé att försöka desinficera dom, ja.

Annars en ganska cool setup för ett akvarium. Att ha massor mynt på botten. I like.

Precis, desinficera känns som en självklarhet. Frågan är om man måste behandla mynten på något sätt... Vore lite segt om fiskarna skulle dö efter några dagar.

Tack för svaret anyway! //btgr
Citera
2010-02-24, 21:19
Medlem
jcm900mods avatar
Tåligast är ju någon form av karpfisk. Själv hade jag en playstationdosa i mitt akvarie under några år utan problem ( ja med kretskort och allt, hade bara klippt av sladden till den ).
Citera
2010-02-24, 21:22
Medlem
BTGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achtungminen
På punkt 4 så säger jag Kampfisk men det beror på hur stort akvarium du ska ha, honorna kan ryka ihop rätt bra också, min äldsta son hade 1 hane och 3 honor i sitt akvarium men så fick den största honan mensen och slaktade de andra 2 honorna.
Det finns ju iofs en del andra vackra labyrintfiskar, Googla lite och se vad du hittar som faller dig i smaken.

Du måste nog koka mynten men var beredd på att byta ut dom med jämna mellanrum eller så kommer det rosta/ärga i akvariet. Ta en tusing och växla till enkronor & sen var annan eller var tredje månad så växlar du tillbaka mynten på banken, ta en där dom har sån däringa automat som räknar dom och för över pengarna direkt till kontot sen hämtar du 1000 nya i kassan

Menar du att rost då kan vara skadligt för fiskarna? Jag känner mig inte speciellt intresserad av att byta mynten var tredje månad, men om det är viktigt får jag väl ta och göra det!

Tack för svaret, ska bli intressant att se hur det här slutar!

//btgr
Citera
2010-02-24, 21:23
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achtungminen
Du måste nog koka mynten men var beredd på att byta ut dom med jämna mellanrum eller så kommer det rosta/ärga i akvariet.
Du kan ju alltid doppa mynten i klarlack så lär de bli lite mer beständiga mot korrosion/ärg. Dessutom kommer de blänka lite mer
Citera
2010-02-24, 21:25
Medlem
BTGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Tåligast är ju någon form av karpfisk. Själv hade jag en playstationdosa i mitt akvarie under några år utan problem ( ja med kretskort och allt, hade bara klippt av sladden till den ).

Karpfisk ska jag alltså hålla mig borta från, låter som en plan! En playstationdosa innehåller nog inte lika metall som 1-2 kg mynt, men skruvar och sånt borde rosta på rätt bra... Överlevde fiskarna utan problem? Behövde du byta vatten ofta etc när du hade dosan i akvariet?

//btgr
Citera
2010-02-24, 21:27
Medlem
BTGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Du kan ju alltid doppa mynten i klarlack så lär de bli lite mer beständiga mot korrosion/ärg. Dessutom kommer de blänka lite mer

Låter inte som en dålig idé! Frågan är nu bara om klarlacken är skadlig för fisken. Är det någon som innefattar kunskapen om hur klarlack påverkar vattenliv, fisk och liknande arter???

//btgr
Citera
2010-02-24, 21:32
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTGR
Låter inte som en dålig idé! Frågan är nu bara om klarlacken är skadlig för fisken. Är det någon som innefattar kunskapen om hur klarlack påverkar vattenliv, fisk och liknande arter???

//btgr
Det finns ju klarlack som inte är lösningsmedelsbaserad. Någon slags båtlack borde nog fungera då den är gjord för att användas i vatten.
Kolla närmsta marinshop.
Citera
2010-02-24, 21:34
Medlem
smides avatar
Jag har några enstaka mynt liggande i mitt akvarium, och fiskarna har inte tagit skada.
Citera
2010-02-24, 21:39
Medlem
BTGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Jag har några enstaka mynt liggande i mitt akvarium, och fiskarna har inte tagit skada.

Jag får hoppas att det gäller när botten bara är mynt. Med tanke på att det bara är 6-7 liter kan det påverka fisken, men det är väl bara testa och se. Tack för svaret iaf!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in