2010-02-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Ja, alla hundraser har lika många kromosoner. De har även mycket lika genom, de morfologiska skillnaderna regleras av ett ganska litet antal gener.

Om nu downisar inte skulle vara homo sapiens sapiens, vilken art skulle de då vara menar du? Anser du att en apa som föds med 23 kromosonpar är en människa? Vete har 22 kromosonpar, anser du vete som människa om man modifierade genomet så att det fick ett extra kromosonpar?

Nej jag påstår inte att de skulle vara en annan varelse, jag var bara nyfiken som sagt. Herregud vad det verkar omöjligt att ställa en fråga här och få det lite kort förklarat för sig.
Citera
2010-02-24, 19:17
Medlem
Fazikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotterbruck
En apa har ju trots allt 48 kromosomer, alltså bör ju en Downie lika gärna kunna räknas som apa som den räknas som människa?
Mvh

Vad liknar en "varelse" (enligt dig) med downs syndrom mest: Apa eller Människa?
Citera
2010-02-24, 19:33
Medlem
Duerfians avatar
Med din logik borde inte människor med ett ben räknas som människor eftersom 'människor som bekant har har två ben'.
Citera
2010-02-24, 20:10
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eluzor
Om två organismer kan få fruktsam avkomma med varandra tillhör de samma art.
Oftast? Ja
Alltid? Nej
Citera
2010-02-24, 21:38
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Nej jag påstår inte att de skulle vara en annan varelse, jag var bara nyfiken som sagt. Herregud vad det verkar omöjligt att ställa en fråga här och få det lite kort förklarat för sig.

Du glömmer här att vi för en skriftlig diskussion. Således kan alla se vad rubriken till den här tråden är samt vad du skrivit i dess första inlägg. Där gör du mycket klart att du anser att det är en varelse som föds och ställer dig frågan varför denna varelse ska kallas för människa.

Dessutom har folk lite kort förklarat för dig vad som gäller.
Senast redigerad av Insignificunt 2010-02-24 kl. 21:40.
Citera
2010-02-24, 21:56
Bannlyst
Du tycker inte att du har en smått dehumaniserad syn på människor?

Människor som har DS är just det, människor. Djur är de då inte.
Citera
2010-02-24, 22:14
Medlem
kmers avatar
Citat:
Aha intressant. Så alltså, om det rent tekniskt sett varit så att de hade haft 47 kromosomer, och alltså inte en kromosom med trisomi, så hade det varit en annan varelse?
Nja... det finns inga arter som har ett ojämnt antal kromosomer. Kromosomerna sitter alltid i par. Människan har 23 kromosompar.

Men det finns massor av olika arter som har lika många kromosomer. Potatis har lika många kromosomer som gorillor har jag för mig (48).

Men det är inte antalet kromosomer som är intressant utan vilka gener de innehåller.
Citera
2010-02-24, 22:22
Medlem
DXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eluzor
Om två organismer kan få fruktsam avkomma med varandra tillhör de samma art. En downie kan alltså få barn och barnbarn med människor och räknas därför som människa.
Är inte "downisar" sterila?
Citera
2010-02-24, 22:23
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXV
Är inte "downisar" sterila?
Jo, de allra flesta, men inte alla faktiskt.
Citera
2010-02-24, 22:23
Medlem
DXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priosfei
Du tycker inte att du har en smått dehumaniserad syn på människor?

Människor som har DS är just det, människor. Djur är de då inte.
Om du inte kan tillföra något i diskussionen, eller rentav svara på frågan, kan du ju låta bli att öppna truten
Citera
2010-02-24, 22:25
Medlem
DXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Jo, de allra flesta, men inte alla faktiskt.
Följdfråga då, om två individer med downs syndrom får barn tillsammans, vad blir det av det? Har det dokumenterats?
Citera
2010-02-24, 22:41
Medlem
Jag befinner mig på den mycket obildade delen av biologiträdet själv.

Men hur funkar det med neandertalarna? Hur många kromosomer hade dom? Hur skiljde man på en neandertalare och en homosapien? Skulle man genom att föröka downisar med varnadra kunna få en ny ras/art....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in