• 1
  • 2
2010-02-24, 03:07
Medlem
nnncs avatar
Kanske borde nämna att du bör avmounta för hand innan du drar ur hårddisken för att undvika skador på filsystemet.

sudo umount /media/testaVfat

Allterntivt att du stänger ner maskinen innan du drar ur disken.
Citera
2010-02-24, 14:06
Medlem
Lät datorn puttra under natten och när jag vaknade så hade allt blivit RO. Har mountat om den igen och nu får vi se hur det går. Problemet uppstår när jag använder Transmission och jag tror att det sker när jag försöker tanka ner en viss fil. Kanske har den blivit korrupt och det hela är en skyddsåtgärd (var vad jag läste). Eftersom disken är i FAT32 så ska jag ta med den till en person som har Windows och kolla disken så den är frisk (chkdsk, för fsck funkar inte på disken).
Citera
2010-02-24, 14:33
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Kanske har den blivit korrupt och det hela är en skyddsåtgärd (var vad jag läste). Eftersom disken är i FAT32 så ska jag ta med den till en person som har Windows och kolla disken så den är frisk (chkdsk, för fsck funkar inte på disken).

Ta en titt på:

dmesg | grep sdb1

Efter att disken har gått över till ro, då kan du få en indikation om det är fråga om en fysisk skada/skada i filsystemet eller nån ubuntufunktion som löpt amok.

En annan sak du kan testa är att logga ut i det grafiska gränssnittet och sedan göra allt från konsolen. (ctrl + alt + F1) Jag har för mig att ubuntu kör automount funktionerna som nån tjänst i gnome. Varför förstår jag inte.
Citera
2010-02-24, 15:10
Medlem
Fick följande meddelande

[ 444.362314] sdb: sdb1
[ 939.134927] FAT: Filesystem error (dev sdb1)
Citera
2010-02-24, 15:25
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Fick följande meddelande

[ 444.362314] sdb: sdb1
[ 939.134927] FAT: Filesystem error (dev sdb1)

Ok, då får du testa den i windows. Förresten, behöver du vfat på den om du bara kör linux hemma? Eller missade jag något?
Citera
2010-02-24, 15:34
Medlem
När jag köpte den så utgick jag ifrån att den var ntfs och började fylla den; när jag sedan insåg att den var fat32 så var det för sent. Problemet nu är att det ligger 1.5tb på den och jag har ingen möjlighet att lagra allt någon annanstans. Helst skulle jag vilja ha den i ext4, men en bekant till mig använder Windows och då kan jag inte ta med den och föra över saker till hennes dator. Kan heller inte ta med den och plugga in den i hennes dvd-spelare för att spela upp filmer.
Citera
2010-02-24, 20:07
Medlem
nnncs avatar
Har för mig att XP och senare dossystem har nån inbyggd funktion för att konvertera fat till ntfs utan att sabba datan på disken. Fast jag skulle inte försöka utan en backup. Men det är såväl OT som fel forum.
Citera
2010-02-28, 12:18
Medlem
m0gs avatar
En kamrat löser filsystempoblemet genom att ha en mindre FAT-partiton på sin externa disk dit han kan bolla över filer innan de ska till ett Windows-system och vice versa.

Kan du tänka dig att köra ext2/3 så finns ju annars http://www.fs-driver.org/ som funkar tillfredsställande.

För att konvertera FAT till NTFS, åtminstone i WinXP:
Kod:
convert X: /fs:ntfs
där X är enhetsbokstaven.
Numera funkar NTFS hyfsat i Linux, men om filsystemet blir korrupt behövs en Windowsmaskin för att köra chkdsk.

NTFS-alternativet är det enda som låter dig behålla dina filer.
Citera
2010-03-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnc
Jag gissar att det har att göra med någon funktion som automatiserar mountandet så fort du trycker i den externa hårddisken så du inte ska behöva skriva mountkommandot för hand.

Det här kommer alltså inte hålla i sig efter en omstart. Har inte tillgång till någon linuxburk nu, än mindre något windowsfilsystem så jag kan inte kolla nu, men det borde väll ligga något i /etc/fstab om det. Ska iaf tryna in nu. Hojta till om du vill gå vidare med att automatisera detta.
kan nog vara så. dock skulle jag först gjort en filsystemskoll med "fsck.vfat /dev/sdXY"... har ofta råkat ut för (främst med hfs++) att jag förlorar skrivrättigheter när jag inte avmountat ordentligt... så kör jag fsck, och mountar igen brukar problemet vara löst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in