Citat:
Ursprungligen postat av African-Voodoo
Har en uppsats att skriva, och läraren har bett oss att skriva arbetet kring frågan demokrati. Men då demokrati är ett brett ämne, har jag haft svårt att välja fråga. Därför betsämde jag mig för att reflektera mina ideér med er.
Dessa är mina tankar kring demokrati:
1. Hur kan den moraliska pluralismen påverkas av en demokrati?
- Exempel; Religiösa rättigheter som tillåts i samhället, lobbygrupper etc., kan påverka och "ena" folk i vissa frågor. Lite skumt formulerat. Men betänk att som Platon att Staten är en moralisk konstruktion: då assimileras individer av staten till att tänka på ett visst sätt. Kan det då kallas demokrati när det är en häxjakt på personer med avvikande åsikter?
2. En kritik mot demokrati och dess subjektivitet:
Staten är idag sjukt subjektiv i en rad många frågor t.e.x får man donera sperma, adoptera barn, donera hud, hjärta, lungor, etc. Men ingen får donera sin kropp till t.ex. nekrofiler: Hur kommer det sig? Varför ska det vara olagligt?
Lite tankar kring demokrati. Skulle vara bra om ni kunde komma med förslag och ideér! Gärna med något konkret ifall ni har.
1. Nej, egentligen inte. Om alla tänker på lika sätt så uppstår det sällan konflikt mellan individer. På så sätt blir samhället bättre. Skulle du inte känna lättnad om alla har din ideologi av demokrati?
I mina ögon ser de flesta demokrati som ett slags skydd för sin integritet. Visst, det är inte perfekt demokrati, men hur skulle det se ut om det var fritt fram för allihopa att uttrycka sina känslor. Det kränker ju integriteten, eller? Släng din bild av demokrati, för demokrati uppfattas som ett tak. Vem vill bli våt när det regnar. Vem vill bli en snögubbe i Sverige?
2. Det strider mot människans moralkänsla i majoritet. Känslofrågor uppskattas inte här på FB har jag märkt, men vafan, det är ju en paradox. Jag skulle inte tro dig om du sa "det är inte mina känslor som talar". Du tycker så, jag tycker såhär.
Majoritet bygger en ideal som tros vara perfekt, men det finns alltid en minoritet. Tyvärr.