Söker intressanta sidor med information om kända fynd världen över. Exempel på fynd; Bockstensmannen, Ötzi, Tollundmannen, Grauballemannen. Det vill säga väldigt gamla men bevarade kroppar där man kan läsa arkeologerna och alla tillhörande experters redogörelser för vad som hänt, hur de analyserar alla små hugg på skelettet, kan säga vad de senast åt då magsäcken kan vara intakt på mosslik. Det frustrerande gällande de fyra ovan är att de inte verkar säkra på vad som hänt, så om det finns nyare mosslik så är det också spännande, men inte nyare än kanske 1700-talet. Det bästa är när de är säkra på vad som har hänt och man verkligen kan tänka "Oj, gick han där i Danmark för 700 år sedan och blev huggen i höger axel av en yxa"
Ingen annan som tycker det är spännande? Jag älskar när de hittar välbevarade historiska fynd med tillhörande kläder och verktyg samt med kroppsorgan intakta som bevarats av is, mossa eller liknande. Gällande Tollundmannen kunde man se att hans sista måltid bestod av gröt! Hur spännande är inte det.
Borde inte mumier vara likadana? Jag har aldrig sett en bild på en öppnad mumie tror jag, visserligen är deras organ borttagna men det kanske finns intressant info ändå.