2010-02-23, 17:15
Medlem
Danni33s avatar
Jag e så förvirrad över allt gällande förkylning och feber då alla säger olika! Vissa säger att varma drycker är bra, andra säger att glass är bra mot halsen, det är ju helt tvärtemot. Ska man dricka varmt när man har feber? Blir man mer sjuk om man går ut i kylan? Är det bra att duscha/ta ett bad när man har feber/förkylning eller ska man undvika det, och isåfall ska det vara kallt eller varmt vatten?
Sen säger vissa att alkohol är bra..medan andra säger det förlänger sjukdomstiden. Har nån fakta angående detta man kan lita på? Vill gärna ha svar på alla frågor.
Citera
2010-02-23, 18:17
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Jag e så förvirrad över allt gällande förkylning och feber då alla säger olika! Vissa säger att varma drycker är bra, andra säger att glass är bra mot halsen, det är ju helt tvärtemot. Ska man dricka varmt när man har feber? Blir man mer sjuk om man går ut i kylan? Är det bra att duscha/ta ett bad när man har feber/förkylning eller ska man undvika det, och isåfall ska det vara kallt eller varmt vatten?
Sen säger vissa att alkohol är bra..medan andra säger det förlänger sjukdomstiden. Har nån fakta angående detta man kan lita på? Vill gärna ha svar på alla frågor.
Vem säger att det är bra att dricka alkohol när man har feber? Lite källspårning skulle vara på sin plats.

När det gäller resten av frågorna gäller vanligt förnuft - "don't be an idiot". Drick och ät vad du har lust till, valen påverkar inte febern. Gå gärna ut om du orkar men överansträng dig inte och lägg dig inte för att sova på en iskall parkbänk. Bada om det känns bra men ligg inte timmar i vatten som är kallare än kroppstemperatur.
Citera
2010-02-23, 18:21
Moderator
^Eazs avatar
Vätska däremot är viktigt skulle jag vilja säga, sen om det är varm eller kall vätska låter jag vara osagt.

Jag dricker massa tea när jag har feber (vilket jag iof gör när jag inte har feber också..)

Hurvida det är bäst att ligga varmt eller kallt spelar nog inte så stor roll, viktigaste är att du gör det du själv tycker är skönast. Jag brukar väl själv lägga mig under mitt stora varma duntäcke, och sen känner jag att det är alldeles för varmt, så då sparkar jag av det, och då börjar jag frysa så då tar jag på det och så blir det rince and repeat

Supande är inte bra (även om en Hot Whiskey är gott för halsen när man har ont i den) när du är sjuk, iom att kroppen då måste bekämpa alkoholen som ett gift istället för att slåss mot febern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in