2010-02-23, 16:23
Bannlyst
Hej.

Lägger denna fråga här, får väl flyttas om den inte anses passa...

Undrar bara vad som gör att vuxna kvinnor är mer "sköra" än pojkar?
Ett exempel är damhockeyn, en dam får inte tackla en annan dam, varför inte? Vad kan "gå sönder"?
Finns fler exempel också, i arbetslivet till och med tyvärr. Men vad beror det på?
Citera
2010-02-23, 16:33
Medlem
nothXs avatar
haha du kommer nog få känna på nån skön femenists vrede snart. dom kommer med att det är gamla ideal från män enbart.

män kommer alltid vara fysiskt överlägsna kvinnor, alltså ligger vi över dom i stegen. vi är och kommer förbli djur
Citera
2010-02-23, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nothX
haha du kommer nog få känna på nån skön femenists vrede snart. dom kommer med att det är gamla ideal från män enbart.

män kommer alltid vara fysiskt överlägsna kvinnor, alltså ligger vi över dom i stegen. vi är och kommer förbli djur

Jodå, givetvis är det så. Men jag tänker på exemplet med hockeyn, då är inga män inblandade, varför
är tacklingar förbjudna i damhockey? Medans ibland outvecklade juniorpojkar får brunka på. Vad är den fundamentala skillnaden? Antar ju att regeln är förankrad rent medicinskt, därför ställer jag frågan här...

Klart att en random manlig hockeyspelare skulle göra rent hus, likväl som ett pojklag spöade ett allsvenskt damlag i fotboll. Men jag tänkte när det är tjejer som möter tjejer, varför ha andra regler då?
Senast redigerad av Helfyllekille 2010-02-23 kl. 16:40.
Citera
2010-02-23, 16:59
Medlem
greenowichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Jodå, givetvis är det så. Men jag tänker på exemplet med hockeyn, då är inga män inblandade, varför
är tacklingar förbjudna i damhockey? Medans ibland outvecklade juniorpojkar får brunka på. Vad är den fundamentala skillnaden? Antar ju att regeln är förankrad rent medicinskt, därför ställer jag frågan här...

Klart att en random manlig hockeyspelare skulle göra rent hus, likväl som ett pojklag spöade ett allsvenskt damlag i fotboll. Men jag tänkte när det är tjejer som möter tjejer, varför ha andra regler då?

Funderade också på hockeyfrågan häromdagen. Om man ser till fotboll är det fler kvinnor än män som drar på sig korsbandsskador. Faktorer som spelar in är ex att kvinnor generellt är mer rörliga i lederna och även mer skadebenägna under en viss del av menstruationscykeln (hormonell påverkan). Sen kan man fråga sig varför kvinnor inte får tackla kvinnor men skulle man inte kunna tänka sig att det vid något tillfälle bestämdes att skaderisken bedömdes så pass stor att man beslutade det. Utan någon egentlig statistik på skador inom damhockey.
Citera
2010-02-23, 17:27
Medlem
ljung_s avatar
Du behöver inte gå så långt som till sporten. Kvinnor står för ca 70% av alla sjukskrivningar och då är ändå män överrepresenterade i de lite "farligare" yrkena.
Citera
2010-02-23, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljung_
Du behöver inte gå så långt som till sporten. Kvinnor står för ca 70% av alla sjukskrivningar och då är ändå män överrepresenterade i de lite "farligare" yrkena.

Precis, det jag tänkte när jag skrev arbetslivet...
Citera
2010-02-23, 17:42
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Det har väl funkat bäst så, att hanen är starkare än honan, så är det ju bland de flesta djuren, så är det rent biologiskt med alla hormoner och skit som styr allt. Sedan kan det förstås variera, att en man blir ovanligt klent byggd medan en tjej kan bli större byggd än "normalt".

Kvinnor har helt enkelt begåvats med en skörare kropp och klenare psyke eftersom de inte ska leva upp till lika stora ansträngningar som en man.
Citera
2010-02-23, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
Det har väl funkat bäst så, att hanen är starkare än honan, så är det ju bland de flesta djuren, så är det rent biologiskt med alla hormoner och skit som styr allt. Sedan kan det förstås variera, att en man blir ovanligt klent byggd medan en tjej kan bli större byggd än "normalt".

Kvinnor har helt enkelt begåvats med en skörare kropp och klenare psyke eftersom de inte ska leva upp till lika stora ansträngningar som en man.

Jojo, men nu tänker jag en kvinna vs. kvinna. Då borde väl skörheten/styrkan ta ut varandra? Varför skillnader då jämfört med man vs. man?
Citera
2010-02-23, 18:07
Medlem
DRPOEs avatar
Om man kollar på os tycker jag det är märkligare att inte killar och tjejer kan spela curling med varandra....
Citera
2010-02-23, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Om man kollar på os tycker jag det är märkligare att inte killar och tjejer kan spela curling med varandra....

Varför då? Är väl mer konstigt att herrar och damer har samma curlingregler... Om man ska dra en parallell med ursprungsfrågan.
Citera
2010-02-23, 18:47
Medlem
greenowichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Jojo, men nu tänker jag en kvinna vs. kvinna. Då borde väl skörheten/styrkan ta ut varandra? Varför skillnader då jämfört med man vs. man?

Kan du inte ge nåt mer exempel på där kvinna vs kvinna har andra regler än män? Eftersom kvinnor har sämre fysisk än män är det väl inte så konstigt att det är andra regler för kvinnor även om dom möter andra kvinnor? Som curling-exemplet, sporten skulle nog bli trevligare att titta på om kvinnorna hade kortare banor. Själv tycker jag damfotboll skulle gynnas av mindre planer och mål.
Citera
2010-02-23, 18:50
Bannlyst
Kul att denna fråga tas upp.. har gått runt ett längre tag o tänkt på varför män är såpass mycket bättre på ridning? Varför är män bättre på såna saker?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in