Har en bekant som fraktar omkring grävskopor på lastbilssläp. Hittills har han mätt höjden med en manuell "tumstock", men han har fått nys om att det finns laserutrustade "mätpinnar". Någon som vet vad dessa kallas och var man kan skulle kunna tänkas få tag på dem?
Senast redigerad av osen 2010-02-23 kl. 15:36.
Det finns ju avståndsmätare,de funkar ungefär som en tumstock,man håller den vid en punkt,så mäter den hur långt det är till dit man "siktar" med den.
Det är givetvis totalhöjden på släpet inklusive grävmaskin jag menar :P Avståndsmätare fungerar ju inte riktigt. Då skulle man ju behöva vrida ut högsta punkten utanför släpet. Det här instrumentet satt fast på en mätpinne och pep till när lasern inte längre träffade någon yta som jag förstod det. Ett väldigt enkelt instrument med andra ord. Frågan är bara vad det kallas :P
Men ta en pinne,Aluprofil eller vad som helst som har rätt längd och stoppa på en vanlig laserpekare i en 90 graders vinkel. När lasern försvinner "ej syns" på grävaren så är den under minimått.
Svetsa pinnen/aluprofilen i ett runt rör som går ner i ett bodlås/containerlås, Så har du en rak fixerad punkt att mäta ifrån. Alt ett 90graders järn med ett vattenpass på,Som du har mot flaket.
Det är givetvis totalhöjden på släpet inklusive grävmaskin jag menar :P Avståndsmätare fungerar ju inte riktigt. Då skulle man ju behöva vrida ut högsta punkten utanför släpet. Det här instrumentet satt fast på en mätpinne och pep till när lasern inte längre träffade någon yta som jag förstod det. Ett väldigt enkelt instrument med andra ord. Frågan är bara vad det kallas :P
En del vanliga laseravståndsmätare har dock inbyggd triangel-kalkylering där man mäter avståndet till två punkter och därmed får avståndet mellan dessa punkter (t.ex. fordonets höjd).