2010-02-22, 21:13
Medlem
Dandellions avatar
Har ett vikariat sedan augusti-09, vikarierar för en tjej som är mammaledig. Löper ut i sept/aug.
Nu är det så att jag fullkomligt vantrivs på detta jobb!
Trivs inte med mina arbetsuppgifter. på något sett. Jobbar med barn hela dagarna inom en församling. Barnen är helt underbara! Men kollegorna och allt prat "om han där uppe", gör mig förfan tokig! Jag vet inte hur många gånger jag har brytit ihop hemma och tänkt: Inte en dag till!

Arbetskamraterna är (rent utsagt) SKIT TRÅKIGA! Varje gång någon öppnar munnen, vill jag bara därifrån. Dom är fullkomligt dumma i huvudet!

Tex: Hade köpt med mig fikabröd till rasten, för att vara snäll och trevlig.Men icke!
En av de anställda öppnade munnen och sa: Neeeeej, guuuuuud vad äckligt! Sådana är det värsta jag vet!

Sen en annan sak. Jag berättade att jag hade städat hela dagen på min lediga dag. ( För att avleda samtalet om en av kollegornas sexliv, hon är runt 50!) Då kollade hon på mig och sa: Tycker du att det är så jävla speciellt att du måste berätta det för alla? Sedan fortsatte hon sina utläggningar om sex!

Nu har jag fått erbjudande om ett annat jobb i juni, eventuellt april. Vikariat det också. Jag vill verkligen inget annat än att sluta! Sämre betalt, men det är jag mer än beredd på att offra!

Har man laglig rätt att säga upp sig, fastän man är vikarie?
Har läst igenom anställningsavtalet, men jag hittar ingenting om upsägning. Inget stoppdatum. Bara startdatum.

Är det någon som vet?
Citera
2010-02-22, 21:48
Medlem
Dandellions avatar

Puffar lite!

Är det verkligen ingen som vet?
Citera
2010-02-22, 22:21
Medlem
wildhorsess avatar
När en anställning är tidsbegränsad, t.ex. ett vikariat, behöver arbetsgivaren inte tillämpa reglerna om uppsägning och uppsägningstid. Anställningen är redan vid anställningstillfället avtalad när den ska upphöra och kan därför inte sägas upp i förtid.

Emellertid kan kollektivavtalet föreskriva andra regler. Det är därför tillrådligt att kontrollera med facket vad som gäller på den aktuella arbetsplatsen. Enklast torde annars vara att förklara den uppkomna situationen för arbetsgivaren och förmå denne att acceptera en egen uppsägning.
Citera
2010-02-22, 22:37
Medlem
Dandellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Anställningen är redan vid anställningstillfället avtalad när den ska upphöra och kan därför inte sägas upp i förtid.
.

Har inget avtalat.Står inte ens i avtalet att det slutar att gälla när ordinarie kommer tillbaka efter grav.ledighet!
Inte ens nämnt att vikariatet skulle sluta i aug/sept. Det är bara jag som har räknat månaderna, och sedan har jag även frågat den grav. lediga personen när hon ska komma tillbaka.

Alltså, står inte ett smack om något när det ska upphöra! Eller OM det ska uphöra!
Som sagt, bara anställningens start.

I rutan anställningens avslut, precis blankt!
Citera
2010-02-22, 22:48
Medlem
wildhorsess avatar
En tidsbegränsad anställning är endast giltig om ett avtal om saken föreligger. Du är istället tillsvidare anställd och då gäller en månads uppsägningstid vid egen uppsägning.
Citera
2010-02-22, 22:55
Medlem
Dandellions avatar
Citat:
En tidsbegränsad anställning är endast giltig om ett avtal om saken föreligger. Du är istället tillsvidare anställd och då gäller en månads uppsägningstid vid egen uppsägning.

Du verkar kunna detta!

Men på benämningen står det att det är ett vikariat?
Hela denna anställnings situation är sjuk. Det tog typ 2 månader innan jag ens fick skriva på något anställningsbevis.När jag väl skulle skriva papper sprang chefen ut, " vänta" sa hon. DÅ diskuterade hon min lön, med den ansvarige snubben. Vi kom överens om lönen, då gick hon och fick papprena utskrivna!

Kändes lite halv flummigt faktiskt!

Om man inte är med i något fack, hur gör man då?
Citera
2010-02-22, 23:05
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dandellion
Men på benämningen står det att det är ett vikariat?
Det saknar betydelse, eftersom anställningen uppenbart inte är tidsbegränsad (förutbestämd i tiden) gäller den tillsvidare.
Citat:
Om man inte är med i något fack, hur gör man då?
- Söker medlemskap. Förslagsvis kommunal då du arbetar inom barmomsorg.
Citera
2010-02-22, 23:14
Medlem
Dandellions avatar
Citat:
Det saknar betydelse, eftersom anställningen uppenbart inte är tidsbegränsad (förutbestämd i tiden) gäller den tillsvidare.

- Söker medlemskap. Förslagsvis kommunal då du arbetar inom barmomsorg.

Ja, det var det som ante mig!
Men det är rätt komplicerat det här med fack. Jobbar inom Svenska kyrkan, med barn. Alla yrkeskategorier där jag jobbar har olika fack! Har försökt höra mig för, men det är inte det enklaste! Hon som jag jobbar med är pedagog, vilket jag inte är. Ännu mindre är jag präst!
Tips?

You made my day, jag ser fan ljuset i tunneln nu!
TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in