2010-02-27, 13:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns det något sätt att desinfektera kycklingen typ alá klorbad?
Och då på så sätt minska riskerna?

För det verkar ju rätt så uppenbart att dom serverar detta, och nått tycker man att dom måste göra för att få bort riskerna(tycker man i alla fall).
Eller så kanske dom testar kycklingen och på så vis ser till att dom har smittfria kycklingar.
Du kan inte använda diverse kemikalier utan att påverka smaken i negativ riktning, oavsett vad som sägs.

Smaken är ju den viktigaste faktorn för de entusiaster som vill servera rått kött. Personligen fattar jag inte poängen eftersom olagad kyckling inte smakar någonting alls. Uppvärmningen brukar tvärtom ta fram smaken. Jämför t ex ett rått ägg med ett kokt.

Att testa varje potentiell kyckling är ogörligt. Visst är risken liten om man gör stickprov, men varför chansa? Jag har blivit sjuk pga en enda kyckling i en hel serie. Den upplevelsen vill jag inte göra om.

~Paul~
Citera
2010-02-27, 13:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan inte använda diverse kemikalier utan att påverka smaken i negativ riktning, oavsett vad som sägs.

Smaken är ju den viktigaste faktorn för de entusiaster som vill servera rått kött. Personligen fattar jag inte poängen eftersom olagad kyckling inte smakar någonting alls. Uppvärmningen brukar tvärtom ta fram smaken. Jämför t ex ett rått ägg med ett kokt.

Att testa varje potentiell kyckling är ogörligt. Visst är risken liten om man gör stickprov, men varför chansa? Jag har blivit sjuk pga en enda kyckling i en hel serie. Den upplevelsen vill jag inte göra om.

~Paul~
Nått måste dom ju göra för att servera en icke smittad kyckling.

Sen hurvida man ska äta eller inte är rätt ointressant för mig, för tänker inte pröva
Citera
2010-02-27, 13:47
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

~Paul~

Det är uppenbart att rå kyckling inte är någon ovanlig rätt i Japan så på något sätt måste de kunna minska riskerna. Blev man sjuk var fjärde gång man åt det tror jag att man skulle låta bli.

http://vuni.jp/damarinz/?m=200711

Syre ska tydligen ta kål på campylobakter så det skulle kunna vara en möjlighet - men det är nog troligare att de köper kycklingen från farmer där sannolikheten för infektion är låg.

Personligen tycker jag att rå kyckling har mer smak än tillagad - i alla fall filén - men jag blev också sjuk första gången jag testade (svensk kyckling) så jag tänker inte heller göra om det. Man dör inte av campylobakter, men en veckas intag av blåbärssoppa sittande på muggen är ingen höjdare.
Citera
2010-02-27, 14:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Det är uppenbart att rå kyckling inte är någon ovanlig rätt i Japan så på något sätt måste de kunna minska riskerna.

2. Blev man sjuk var fjärde gång man åt det tror jag att man skulle låta bli.

3. Syre ska tydligen ta kål på campylobakter så det skulle kunna vara en möjlighet

4. Personligen tycker jag att rå kyckling har mer smak än tillagad

5. men jag blev också sjuk första gången jag testade (svensk kyckling) så jag tänker inte heller göra om det. Man dör inte av campylobakter, men en veckas intag av blåbärssoppa sittande på muggen är ingen höjdare.
1. Det enda sättet att minska riskerna är att tillaga kycklingen, dvs genom värmebehandling. Det finns således ingen magisk rit bakom det här.

2. Självklart. Men personligen låter jag bli även om det skulle handla om var åttonde gång.

3. I så fall skulle campylobakter aldrig uppstå .

4. OK, du har tydligen helt andra smaklökar än undertecknad.

5. Motbevisar inte det här allt du har sagt tidigare? Dessutom finns det som bekant salmonella .

~Paul~
Citera
2010-02-27, 16:44
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
1. Det enda sättet att minska riskerna är att tillaga kycklingen, dvs genom värmebehandling. Det finns således ingen magisk rit bakom det här.

2. Självklart. Men personligen låter jag bli även om det skulle handla om var åttonde gång.

3. I så fall skulle campylobakter aldrig uppstå .

4. OK, du har tydligen helt andra smaklökar än undertecknad.

5. Motbevisar inte det här allt du har sagt tidigare? Dessutom finns det som bekant salmonella .

~Paul~

2. Var fjärde gång är nog ungefär så stor sannolikhet man har att åka dit med svensk kyckling - jag skulle nog inte ens chansa om det handlade om var 28:e gång.

3. Nja, inuti en kyckling finns det rätt lite syre. Jag kan tänka mig att campylobakterna är anaeroba. Källa: http://calorielab.com/news/2008/06/2...rne-illnesses/

4. Det är nog en kombination av smak och konsistens.

5. Min poäng var att det måste finnas en skillnad mellan japansk kyckling och europeisk/amerikansk kyckling - annars skulle de inte kunna hålla på som de gör. Risken för salmonella är så liten att jag är beredd att ta den - annars skulle råa ägg vara uteslutet också.
Citera
2010-02-27, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Var fjärde gång är nog ungefär så stor sannolikhet man har att åka dit med svensk kyckling - jag skulle nog inte ens chansa om det handlade om var 28:e gång.

2. Nja, inuti en kyckling finns det rätt lite syre. Jag kan tänka mig att campylobakterna är anaeroba. Källa: http://calorielab.com/news/2008/06/2...rne-illnesses/

3. Det är nog en kombination av smak och konsistens.

4. Min poäng var att det måste finnas en skillnad mellan japansk kyckling och europeisk/amerikansk kyckling - annars skulle de inte kunna hålla på som de gör.

5. Risken för salmonella är så liten att jag är beredd att ta den - annars skulle råa ägg vara uteslutet också.
1. Precis. Vi tycker lika med andra ord. Var åttonde gång (som jag skrev) var ju förståss ingen vedertagen siffra utan ett exempel. Så mycket hoppas jag att du förstod . Vad jag ville säga var att trots en minimal matematisk risk så finns där en risk trots allt.

2. Nu skall vi inte krångla till det. Till att börja med så pratar jag inte enbart om campylobacter. Det finns andra orsaker till matsmältningsproblem. Att man tämligen ofta behandlar rått kycklingkött på ett bristande sätt är ingen hemlighet. Det bevisar ju ditt eget påstående gällande frekvensen av kontaminerat kycklingkött. Det må sedan gälla svenskt kött liksom utländsk. Eller vill du trots allt påstå att det absolut inte finns någon risk att äta rått kycklingkött över huvud taget? Jag tycker nämligen att du pratar emot dig själv hela tiden.

3. Ja, visst är det. Aldrig påstått något annat. Däremot påstår jag att rått kycklingkött är i det närmaste smaklöst jämfört med grillat, kokt eller på annat sätt värmebehandlat. Testa vet jag, du hyser ju ingen skräck för rått kött .

4. Skillnaden mellan amerikansk, europeisk och japansk kyckling är ganska liten. Förmodligen har vi i Sverige en noggrannare kontroll gällande kycklingkött än japanerna. Den japanska kycklingen är mig veterligen inte på något sätt "renare" än den svenska när den anländer till sina kunder. Oavsett detta så är det en akademisk fråga (som du själv erkände) eftersom inget kycklingkött kan vara 100% rent.

5. Att jämföra ägg och rått kycklingkött är heller inte på sin plats eftersom köttet oftast blir kontaminerat i samband med slakt, varvid tarminnehållet läcker ut och smittar råvaran. Detta är någon som inte händer i samband med en ordinär äggkläckning. De flesta äggen blir dessutom tvättade och desinficerade med t ex Halamid eller Virkon S.

~Paul~
Citera
2010-02-27, 18:41
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
1. Precis. Vi tycker lika med andra ord. Var åttonde gång (som jag skrev) var ju förståss ingen vedertagen siffra utan ett exempel. Så mycket hoppas jag att du förstod . Vad jag ville säga var att trots en minimal matematisk risk så finns där en risk trots allt.

2. Nu skall vi inte krångla till det. Till att börja med så pratar jag inte enbart om campylobacter. Det finns andra orsaker till matsmältningsproblem. Att man tämligen ofta behandlar rått kycklingkött på ett bristande sätt är ingen hemlighet. Det bevisar ju ditt eget påstående gällande frekvensen av kontaminerat kycklingkött. Det må sedan gälla svenskt kött liksom utländsk. Eller vill du trots allt påstå att det absolut inte finns någon risk att äta rått kycklingkött över huvud taget? Jag tycker nämligen att du pratar emot dig själv hela tiden.

3. Ja, visst är det. Aldrig påstått något annat. Däremot påstår jag att rått kycklingkött är i det närmaste smaklöst jämfört med grillat, kokt eller på annat sätt värmebehandlat. Testa vet jag, du hyser ju ingen skräck för rått kött .

4. Skillnaden mellan amerikansk, europeisk och japansk kyckling är ganska liten. Förmodligen har vi i Sverige en noggrannare kontroll gällande kycklingkött än japanerna. Den japanska kycklingen är mig veterligen inte på något sätt "renare" än den svenska när den anländer till sina kunder. Oavsett detta så är det en akademisk fråga (som du själv erkände) eftersom inget kycklingkött kan vara 100% rent.

5. Att jämföra ägg och rått kycklingkött är heller inte på sin plats eftersom köttet oftast blir kontaminerat i samband med slakt, varvid tarminnehållet läcker ut och smittar råvaran. Detta är någon som inte händer i samband med en ordinär äggkläckning. De flesta äggen blir dessutom tvättade och desinficerade med t ex Halamid eller Virkon S.

~Paul~

1. Visst, Vi är helt överens - jag håller helt med om att risken är stor att råka illa ut om man äter rå kyckling.

2. Säger inte emot - men det är fortfarande campylobakter som är den stora risken. Det finns risk med att äta nötkött och fisk rått också - men den är så liten att det är värt att chansa.

3. Smaken är som sagt olika - jag hade hellre ätit det rått om man inte blev så förbannat sjuk. Men visst är det så att kyckling här rätt så lite smak oavsett om den är tillagad eller inte (filé).

4. Jag har inga som helst belägg för att det skulle vara någon skillnad - men frågan som startade den här diskussionen var varför japaner inte verkar ha några problem med att äta rå kyckling - det är ingen ovanlig rätt där - det måste finnas någon anledning.
Citera
2010-02-27, 18:49
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BangedOut
Skojar? Kan försöka fixa ett klipp om det skulle roa dig. Vad är det för risker du snackar om? Rå kycklingfil'e är inte farligt om man är ren om fingrarna

Ja men fixa klippet då, bara för att du är ren om fingrarna så dödar ju inte det campylobacterna
Citera
2010-02-27, 19:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
varför japaner inte verkar ha några problem med att äta rå kyckling - det är ingen ovanlig rätt där - det måste finnas någon anledning.
Alltså japaner är trots allt lite speciella.

Det dör ju onekligen en del människor varje år pga att de ätit förgiftad fugufisk, de kör fortfarande på vänster sida av vägen, sover över på sina arbetsplatser för att de är rädda att mista arbetet, begår sälvmord pga dåliga betyg, ger upp sina semesterdagar för att jobba gratis för sitt företag, utvecklar magsår i 7-års åldern och konsumerar stora mängder fridlyst fisk.

Helt uppenbart väger deras nationalkänsla och traditioner tyngre än några enstaka fall av magsjuka eller det faktum att resten av världen gärna vill se fiskar simma i havet.

Nu vet jag inte hur pass vanligt det är i Japan att förtära rå kyckling men troligtvis är det inte lika vanligt som att mumsa i sig tunna skivor tonfisk . En sak är jag dock säker på. Nämligen att resten av västvärlden inte äter rå kyckling på samma sätt som japanerna gör.

~Paul~
Citera
2010-02-27, 20:48
Medlem
erlgs avatar
Jag kände mig faktiskt manad att prova denna märklighet, dvs rå kyckling, eller toriwasa, för något år sedan på plats i Japan. Klarade mig då, men fick campylobakter efter en middag på vad jag uppfattade som genomstekt kycklingbröst på en hyfsad krog i Stockholm. Proceduren för att göra toriwasa torde inte minska risken dock. Den enda behandling som bröstfiléerna får är att de doppas två sekunder i kokande vatten och två sekunder i isvatten. De serveras med en dressing gjord på ljus soja, dashi och risvinäger samt en klick wasabi. Kanske har det någon steriliserande effekt att doppas i denna vätska?
Citera
2010-02-27, 21:12
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Jag kände mig faktiskt manad att prova denna märklighet, dvs rå kyckling, eller toriwasa, för något år sedan på plats i Japan. Klarade mig då, men fick campylobakter efter en middag på vad jag uppfattade som genomstekt kycklingbröst på en hyfsad krog i Stockholm. Proceduren för att göra toriwasa torde inte minska risken dock. Den enda behandling som bröstfiléerna får är att de doppas två sekunder i kokande vatten och två sekunder i isvatten. De serveras med en dressing gjord på ljus soja, dashi och risvinäger samt en klick wasabi. Kanske har det någon steriliserande effekt att doppas i denna vätska?

Vill minas att wasabi ska ha en bakteriedödande effekt, om den är tillräcklig vågar jag dock inte uttala mig om.
Citera
2010-04-06, 18:26
Medlem
TinQulions avatar
Haha vilken king!

Men har ätit kyckling som har varit lite rött, men jag lever ännu!
Du kan ha tur och du kan ha otur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in