Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Var fjärde gång är nog ungefär så stor sannolikhet man har att åka dit med svensk kyckling - jag skulle nog inte ens chansa om det handlade om var 28:e gång.
2. Nja, inuti en kyckling finns det rätt lite syre. Jag kan tänka mig att campylobakterna är anaeroba. Källa:
http://calorielab.com/news/2008/06/2...rne-illnesses/
3. Det är nog en kombination av smak och konsistens.
4. Min poäng var att det måste finnas en skillnad mellan japansk kyckling och europeisk/amerikansk kyckling - annars skulle de inte kunna hålla på som de gör.
5. Risken för salmonella är så liten att jag är beredd att ta den - annars skulle råa ägg vara uteslutet också.
1. Precis. Vi tycker lika med andra ord. Var åttonde gång (som jag skrev) var ju förståss ingen vedertagen siffra utan ett exempel. Så mycket hoppas jag att du förstod

. Vad jag ville säga var att trots en minimal matematisk risk så finns där en risk trots allt.
2. Nu skall vi inte krångla till det. Till att börja med så pratar jag inte enbart om campylobacter. Det finns andra orsaker till matsmältningsproblem. Att man tämligen ofta behandlar rått kycklingkött på ett bristande sätt är ingen hemlighet. Det bevisar ju ditt eget påstående gällande frekvensen av kontaminerat kycklingkött. Det må sedan gälla svenskt kött liksom utländsk. Eller vill du trots allt påstå att det absolut inte finns någon risk att äta rått kycklingkött över huvud taget? Jag tycker nämligen att du pratar emot dig själv hela tiden.
3. Ja, visst är det. Aldrig påstått något annat. Däremot påstår jag att rått kycklingkött är i det närmaste smaklöst jämfört med grillat, kokt eller på annat sätt värmebehandlat. Testa vet jag, du hyser ju ingen skräck för rått kött

.
4. Skillnaden mellan amerikansk, europeisk och japansk kyckling är ganska liten. Förmodligen har vi i Sverige en noggrannare kontroll gällande kycklingkött än japanerna. Den japanska kycklingen är mig veterligen inte på något sätt "renare" än den svenska när den anländer till sina kunder. Oavsett detta så är det en akademisk fråga (som du själv erkände) eftersom inget kycklingkött kan vara 100% rent.
5. Att jämföra ägg och rått kycklingkött är heller inte på sin plats eftersom köttet oftast blir kontaminerat i samband med slakt, varvid tarminnehållet läcker ut och smittar råvaran. Detta är någon som inte händer i samband med en ordinär äggkläckning. De flesta äggen blir dessutom tvättade och desinficerade med t ex Halamid eller Virkon S.
~Paul~