är det någon här som har läst sanningen om doktor Josef Mengele och tvillingarna i Auschwit av josef mengele och i så fall kan ge ett utlåtande?
kan man läsa boken utan att behöva må allt för dåligt...?
Jag har inte läst den. Jag antar att du syftar på boken ”Eldens barn” av Lucette Matalon och Sheila Cohn Dekel (den har undertiteln Sanningen om doktor Josef Mengele och tvillingarna i Auschwitz). I boken får man tydligen träffa barnen som överlevde Mengeles medicinska experiment, den kan nog vara intressant.
Jag läste den i vintras, men blev ganska besviken.
Kanske hade jag för högt eller felaktigt ställda förväntningar.
Boken växlar mellan vitnesskildringar av överlevande tvillingar och en levnadsteckning över Josef Mengele.
Men samtliga berättelser är märkvärdigt bleka och inte alls så hemska som jag i förväg förväntade mig. Alla berättelser liksom bara skrapar på ytan och skyndar förbi alltför ingående detaljer. Man får intrycket att ingen än idag orkar berätta mer ingående om sina upplevelser.
Den lämnade mig tyvärr helt oberörd, vilket jag tycker är ett dåligt betyg för en bok som trots allt behandlar en sån känslomättad händelse.
hoppsan det var inga bra betyg den boken fick
får väl se om jag orkar mig igenom den då. verkar tråkigt om man inte får en ordenligt överblick om vad som hände. har hört så mycket men vet så lite om det.
läsa den ska jag absolut göra ända så klart
om inte annat för att jag redan beställt boken.. ska bli intressant men jag har väl inte alltför stora förhoppningar på den numera
jag har läst boken, jag tycker den var intressant ca 100-150 sidor. När det sedan bara började handla om hur otråkad och sjuk han var så svalnade intresset för boken.
Den hade sina stunder, men som tidigare nämnts känns det som om det finns mycket mer att berätta, som historierna mer är korta redogörelser mer än berättelser. Man får inget grep om människorna.