Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Men ok... man kan ju så att säga backa bandet. Vännens uppsåt var misshandel. Ta bort mjälten ur ekvationen om nu den känns i vägen. Spannet mellan "vanlig" misshandel och dödshjälp är större men det är fortfarande ok att fysiskt skada en annan människa med dennes samtycke.
Det beror på hur mycket skada man orsakar och övriga omständigheter kring händelsen. Som tumregel kan man säga att man kan samtycka till (och personen som misshandlar alltså gå fri) misshandel som orsakar smärta och ringa kroppsskador. Blir skadorna allvarliga än ringa är huvudregeln att gärningsmannen ska dömas, trots samtycket. Men det är bara en tumregel, som sagt, och alla omständigheter kring händelsen ska vägas in.
Nu har jag inte läst domen som artikeln grundas på men jag kan tänka mig att domstolen hänvisat till HD-fallet NJA 1993 s. 553. En skolpojke slog en kompis på käften så att han blev medvetslös och fick en svullnad. Pojken friades. HD menade att när två ungdomar inlåter sig i bråk på det sättet så är båda inställda på att ofreda den andre och tillfoga varandra smärta och ringare övergående skador. Och så länge bråket hålls på en sådan nivå ligger det i situationen som sådan att det inte kan bli fråga om ansvar för brott (misshandel, ofredande).
Lagtexten om samtycke har du här, BrB 24 kap:
7 § En gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas utgör brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter, är oförsvarlig.