2010-02-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns det hyresrätter där då? Trodde Hammarby Sjöstad var enbart borätter?
Känner flera som bor i hyresrätter i Hammarby Sjöstad. SKB har ett gäng, t.ex.
Citera
2010-02-23, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns det hyresrätter där då? Trodde Hammarby Sjöstad var enbart borätter?

Ja, det gör det. Problemet är dock, som tidigare nämns, att dessa kostar multum. En mindre 3a kan kosta över 12 000 i månaden. Räkna om det till räntekostnader istället och se hur ett stort lån till en bostadsrätt man skulle kunna haft istället

Kötiderna i Hammarby Sjöstad är ganska korta (med sthlms mått mätt), just på grund av ovanstående. Folk har helt enkelt inte råd, altnerativt inser de det totalt obotligt korkade med att kasta iväg så mycket pengar i hyra varje månad.
Citera
2010-02-23, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gverra

SKBs är ännu sjukare. Förutom den otroligt höga hyran, så måste man även ha en så kallad insats som ofta är på 150 000-200 000 sek.
Citera
2010-02-23, 09:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Japp, åtminstone SKB och Familjebostäder har lägenheter där. En bekant till mig har varit på visning hos familjebostäder nyligen. Han ska på visning på en lägenhet till också och den skulle ombildas så småningom, så de verkar ombilda en del där också.

Jag tycker att sjöstaden är trevlig, men det känns ändå svårt att motivera hyrorna. Han skulle få betala över 10.000kr för en liten trea och då är det ju trots allt närförort vi talar om. Jag hade hellre köpt en lägenhet om jag ändå skulle ut med den månadskostnaden.
Citera
2010-02-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snujji
I metro eller city här om dagen så referera dom just till Hammarby Sjöstad som "söder". Jag kunde inte förstå att jag läst rätt och läst om meningen flera gånger. Hur fan tänker man då? Hammarby Sjöstad är lika mycket söder som Årsta är en del av Söder. Hammarby Sjöstad är inte ens en del av Gullmarsplan och inte ens Gullmarsplan är egentligen "Söder".

Söder börjar i Slussen och slutar i Skanstull alternativt Mariatorget, PUNKT!

Sedan kan det självklart växa fram nya attraktiva stadsdelar i anknytning till Söder men då får dom fan bygga upp ett eget renomé och inte snylta på Söders.

Nej, det är sjukt. Södermalm bör ju tekniskt sett börja efter bron som går vid Danvikstull. Men dom har väl inverkat Hammarby Sjöstad till Söder för att det skulle bli mer lättsålt eftersom dom som bor där nu tror att dom är Söderbor.
Citera
2010-02-23, 11:31
Medlem
edches avatar
Hammarby Sjöstad personifierar ju hela gentrifieringen som pågår och har pågått på Södermalm i många år. "Urinvånarna" kastas ut till förmån för nyrika bönder som gjort sig en förmögenhet på rapsolja, creddiga lattemorsor flyttar in i häftiga SoFo, familjer som bott flera generationer i Hammarbyhamnen eller kring Sofia/Katarina passar inte längre in i samhällets norm och får flytta. Det är så äckligt så orden räcker inte till.
Citera
2010-02-23, 17:54
Medlem
Citat:
Haha, så Hornstull är inte söder alltså?

Jo självklart, bara ett litet misstag på min sida. Den generella gränsdragningen utgörs av bron mot liljeholmen och slutet på skanstull.

Horns-"tull" och Skans-"tull". Inom "tullarna".

Innerstadsbebyggelse slutar ju också vid just tullarna, den täta kvartersstaden.
Citera
2010-02-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Earth_Angel
Nej, det är sjukt. Södermalm bör ju tekniskt sett börja efter bron som går vid Danvikstull. Men dom har väl inverkat Hammarby Sjöstad till Söder för att det skulle bli mer lättsålt eftersom dom som bor där nu tror att dom är Söderbor.

Det är självklart exakt som du säger. Om man frågar människor som går(notera att det kan vara flanörer som inte ens bor där) på exempelvis hornsgatan eller götgatan om Hammarby Sjöstad är en del av Söder så skulle dom förmodligen skratta.

Det är ju som att säga att Alvik och/eller Västra Skogen är en del av innerstan, skrattretande.
Citera
2010-02-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snujji
I metro eller city här om dagen så referera dom just till Hammarby Sjöstad som "söder". Jag kunde inte förstå att jag läst rätt och läst om meningen flera gånger. Hur fan tänker man då? Hammarby Sjöstad är lika mycket söder som Årsta är en del av Söder. Hammarby Sjöstad är inte ens en del av Gullmarsplan och inte ens Gullmarsplan är egentligen "Söder".

Söder börjar i Slussen och slutar i Skanstull alternativt Mariatorget, PUNKT!

Sedan kan det självklart växa fram nya attraktiva stadsdelar i anknytning till Söder men då får dom fan bygga upp ett eget renomé och inte snylta på Söders.

Känns väl inte som en direkt viktig fråga var Söder slutar och börjar - låt områden utvecklas/förändras över tiden.
Citera
2010-02-23, 20:25
Medlem
Nån som vet om kötid till liljeholmskajen? Om det är liknande som sjöstaden eller svårare?
Citera
2010-02-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Hammarby Sjöstad personifierar ju hela gentrifieringen som pågår och har pågått på Södermalm i många år. "Urinvånarna" kastas ut till förmån för nyrika bönder som gjort sig en förmögenhet på rapsolja, creddiga lattemorsor flyttar in i häftiga SoFo, familjer som bott flera generationer i Hammarbyhamnen eller kring Sofia/Katarina passar inte längre in i samhällets norm och får flytta. Det är så äckligt så orden räcker inte till.

Japp, som min familj; min farmors mor och farmors far bodde på söder och sedan har alla i min släkt bott där, men sedan blev det ju "inne" att bo på söder så själv fick man flytta ut till Hagsätra och börja jobba sig inåt. Nu bor man åtminstone i närförort men...
Citera
2010-02-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Känns väl inte som en direkt viktig fråga var Söder slutar och börjar - låt områden utvecklas/förändras över tiden.

Fast det var ju ganska relevant i denna tråd eftersom TS undrade över kötiden till just det här området, och att kötiden förlängts tror jag beror på att man klassar in området till söder. Skulle dom klassa in sjöstaden till t ex Sickla skulle kötiden förkortas rejält, även om det också är ett poppis område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in