2010-02-21, 22:19
Bannlyst
För att hålla det relativt kort: För några år sedan var jag ute och åt. Som tillbehör till maten jag åt fick jag en korg med potatis. Det var små minipotatisar som förmodligen var friterade, men dom kan också ha varit tillagade i ugn. Potatisarna var överdragna med någon typ av ört-blandning/frityrsmet som var rätt hård. Det var denna "skorpa" som gjorde potatisen så makalöst god. Den här potatisen har hemsökt mina drömmar i flera år, så jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon har ett recept på något liknande, d.v.s. friterad minipotatis med örtöverdrag.

Kan ni hjälpa mig?
Citera
2010-02-22, 09:28
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Vilken storlek hade de?
Potatiskroketter kommer till mig när jag hör din beskrivning, men det kanske är lite fel ute..
Citera
2010-02-22, 09:39
Medlem
Dennos avatar
Du får väl ringa till stället du åt på. Dom borde väl veta?
Citera
2010-02-22, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Vilken storlek hade de?
Potatiskroketter kommer till mig när jag hör din beskrivning, men det kanske är lite fel ute..

Nej, det var hela små potatisar.

Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Du får väl ringa till stället du åt på. Dom borde väl veta?

Det var utomlands och jag kommer inte ihåg vad stället heter.
Citera
2010-02-23, 18:40
Bannlyst
Någon måste väl ha recept på friterad potatis med örter?
Citera
2010-02-23, 18:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Någon måste väl ha recept på friterad potatis med örter?
Självklart men jag är tämligen säker på att det inte är det receptet som du har i åtanke. Gör en google-sökning på "Herb Crusted Potatoes".

~Paul~
Citera
2010-02-23, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart men jag är tämligen säker på att det inte är det receptet som du har i åtanke. Gör en google-sökning på "Herb Crusted Potatoes".

~Paul~

Tack, jag ska söka på det!
Hur tror du förresten att det blir om man gör en frityrsmet med diverse örter, doppar en potatis i detta och friterar?
Citera
2010-02-23, 19:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Tack, jag ska söka på det!
Hur tror du förresten att det blir om man gör en frityrsmet med diverse örter, doppar en potatis i detta och friterar?
Har aldrig testat så jag kan inte svara på hur det smakar. Dock bör det funka. Det är ju inte konstigare än att fritera diverse grönsaker som man dippar i frityrsmet. Tänk dock på att potatisen antingen är skuren tämligen fint eller att du blancherar den först. Räkna inte med en knaprig skorpa heller.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 20:17
Medlem
Det skulle inte kunna vara så enkelt som att det kan vara friterade kulpotatisar med skal som sen är slungade i nån örtblandning?

Min absoluta favoritpotatis är iaf dom minsta färskpotatisarna, olja i en långpanna i ugnen och rätt mycket flingsalt på Bli otroligt krämiga och får en smaskig knaprig yta.
Är godast när dom svalnat något..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in