2010-02-21, 19:05
  #1
Medlem
När jag kom ut häromdagen såg jag att det hade "sprutat" ut sot från skorstenen o lagt sig på snön.
Inga jättemängder men det känns lite oroväckande iaf.
Vad beror det på.

Senaste sotningen va i dec -08 och vi eldar hela vintern, änsålänge denna vintern ca 10 kbm + förra vintern som va ca 6kbm
Citera
2010-02-21, 20:22
  #2
Medlem
svengörans avatar
Du eldar kanske mycket gran då kan det bli lite mer sotflagor på taket runt skorstenen
Citera
2010-02-21, 23:10
  #3
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Sota för helvete. Två gånger per år med den mängden på eldandet.
Citera
2010-02-22, 16:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Sota för helvete. Två gånger per år med den mängden på eldandet.

2 ggr
ska det verkligen vara nödvändigt?
Förra ägaren sotade var fjärde år
Citera
2010-02-23, 06:47
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
2 ggr
ska det verkligen vara nödvändigt?
Förra ägaren sotade var fjärde år

En gång räcker nog med den mängden. Men det är snarare pannans effektivitet som avgör. Mycket sot tyder på en sämre förbränning och då får man sota oftare. Kolla först och främst att förbränningen är rätt och alla spjäll står i rätt läge så att man får tillräckligt med lufttillförsel (om pannan inte är modern med fläkt etc).

Ett vanligt fel är att man kör med tilluftspjällen i fel läge (startläge) vilket skall användas när man tänder pannan, inte när man eldar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in