Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
2 ggr
ska det verkligen vara nödvändigt?
Förra ägaren sotade var fjärde år
En gång räcker nog med den mängden. Men det är snarare pannans effektivitet som avgör. Mycket sot tyder på en sämre förbränning och då får man sota oftare. Kolla först och främst att förbränningen är rätt och alla spjäll står i rätt läge så att man får tillräckligt med lufttillförsel (om pannan inte är modern med fläkt etc).
Ett vanligt fel är att man kör med tilluftspjällen i fel läge (startläge) vilket skall användas när man tänder pannan, inte när man eldar.