Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-21, 11:24
Medlem
I posten så tar jag fram lite "basic" information, behövs mera så har jag även rapporter från Sisoftware Sandra tillgängliga att infoga.
  • Windows 7 Ultimate 32bitars
  • Senaste uppdateringarna från microsoft
  • Antivirus: Avg (använder alla detta programs tillägg, dvs allt från spyware till att skanna emails)
  • Brandvägg: Avg och Windows egna
  • Märkesdator eller självbyggd: Självbyggd
  • Problembeskrivning: Datorn fått sämre prestanda och börjat frysa korta stunder. Ominstallerad och relativt "ren". Vid spelande kan man märka en snabb frysning och att sedan allt som hänt under den frysningen utspelar sig snabbt för att komma till där man är för tillfället. Frysningar uppkommer även i vanliga uppgifter på datorn, räcker med att dra en ruta fram och tillbaka upprepade gånger så märker man att rutan ibland "hackar" till. Man kan även skriva något under frysning så kommer de fram efter frysningen är klar. Frysningarna är kring 0,5-1 sekund ungefär.
  • Försökt hittills: Installera om grafikkortets drivrutiner

--------------------------------------------------

Sitter i datorn:
AMD athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+ (3.01 ghz)
4gb ram (någon turbovariant, båda av samma modell)
Ati Radeon HD4890 xfx

--------------------------------------------------

Har inte någon jättebra koll på hur värdena för datorn ska vara, vilket gör att jag skriver ner lite här nedan:

Kollat i aktivitetshanteraren för "andra användare" för att få fram hur mycket kräm systemet (NT kernel och system) tar, ser där att det tar hälften av processorn passivt; vilket väl är väldigt mycket?

Efter att ha låtit datorn stå på över natten såg jag även att "Systemavbrott" i aktivitetshanteraren var uppe i ungefärliga summor som systemet, vilket innebar att jag hade svårt att göra något alls ett tag.

1gb utav minnet används passivt

---------------------------------------------------

Enligt Speedfan nu imorse när jag glömde datorn på fick jag fram även detta lite oroande:
Temp1: 62 grader
Core: 69 grader

---------------------------------------------------

Har någon några tips så vore det OTROLIGT välkomnat, då jag är påväg att bryta tangentbordet i mitten av frustration!

//Mvh Stefan
Citera
2010-02-21, 11:26
Medlem
Öppna datorn och kolla om det finns damm?
Citera
2010-02-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Öppna datorn och kolla om det finns damm?

Nyligen damsugen, men inte grundligt direkt. Men tog bort allt de "värsta", så är endast lite smått på de värsta ställena kvar

Något som är självklart verkar ju vara att min dator är på tok för varm, vilket gör att första steget iaf kommer bli en ny fläkt! Men kan det verkligen vara så att systemet tar 50% av processorn passivt pga det? Känns sjukt
Citera
2010-02-21, 11:45
Medlem
I "passivt" läge nu så ligger fläkten på 60grader med endast firefox igång (detta forum). Hur kan det komma sig att datorn blivit så GALET mycket varmare? Har inte haft denna temperatur i datorn sen jag saknade fläkt och kylpasta
Citera
2010-02-21, 12:04
Medlem
Hur verkar luftflödet i burken? buntat ihop kablarna eller ligger dom "en-o-en"? Är ju ingen expert på detta. Kylpastan, är den väldigt gammal?
Citera
2010-02-21, 12:23
Medlem
edge22s avatar
Har du kommit åt kylfläkten till processorn när du dammsugade?

Minsta lilla att den kommer ur läge gör att tempen går åt helsike.
Citera
2010-02-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Hur verkar luftflödet i burken? buntat ihop kablarna eller ligger dom "en-o-en"? Är ju ingen expert på detta. Kylpastan, är den väldigt gammal?

De flesta kablar i burken ligger väl sorterade, vilket gör att det borde va rätt ok. Kylpastan är ungefär 1 år gammalt om jag kommer ihåg rätt. Smetade på lite då, eftersom de jag köpte burken från inte hade haft på något

Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Har du kommit åt kylfläkten till processorn när du dammsugade?

Minsta lilla att den kommer ur läge gör att tempen går åt helsike.

Dammsög kring fläkten, så kom säkerligen åt den. Har nu öppnat burken o kollat, cpufläkten ser ut o fungera som vanligt! Skulle känna efter vart de var varmt medans jag prata i telefon o fick mig en rejäl kyss på fingret Den spinner på precis som förr me andra ord!

Utav det jag kunde analysera så går min noctuafläkt på 1380rpm, samt att Coren tog 81w (om de har någon betydelse).

Datorn står i ett datorbord vid elementet där den knappast har särskilt mycket uttrymme heller. Cpufläkten är säkerligen nå skit jag fick när jag köpte den dessutom, då jag tvivlar på dess prestanda. En stor nackdel för mitt stackars grafikkort är att jag har ett NF-M2sv moderkort, som inte har särskilt mycket plats. Mitt HD4890 har ett nätverkskort precis under fläkten mer eller mindre, sen under det nätverkskortet finns ett ljudkort under dessutom.

Står vid valet o kvalet kring vad som bör fixas, uppgradering av cpufläkt eller fler fläktar?

Mina resultat av speedfan efter att jag haft datorn öppen i ca 15min utan hög påfrestning blev nämligen:
temp1 62grader
temp2 39grader
temp3 25grader
core 53grader
Citera
2010-02-21, 12:49
Medlem
Kan tilläggas, grafikkortet känns kokhett!
Citera
2010-02-23, 17:20
Medlem
Vill föra tillbaka denna tråd till toppen, då jag knappast tror att temperaturen är den stora boven i detta efter lite övervägande.

Efter lite prat med några IT-universitets studenter så trodde jag att problemet låg i ramminnena, men efter en memtest så kunde inga fel hittas =(..

Det enda jag kan finna som ledtråd är väl att systemet tar 50 processorenheter på min 6ghz burk. Småfrysningarna uppkommer lite då och då, till och med så att man "laggar" på skype!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in