2010-05-15, 10:05
Medlem
Skribentens avatar
Släktforskning

Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Min mormors syster ("mormoster"?) släktforskade för cirka 10 år sedan och gav ut en bok också. Det var inga forna kända personer, trots att det sträckte sig från slutet av 1600-talet. Däremot var det mycket intressant läsning. En mördare, en snubbe som på 1800-talet hade 43 barn med 8 olika kvinnor varav den sista hustrun dog då hon födde tvillingar. Även dessa dog. Sedan har jag en släkting som var ganska aktuellt i Hollywood för cirka 15 år sedan, men vem denna är tänker jag inte berätta.

En kvinna som försökte ta livet av sig tre gånger (samtliga misslyckade drunkningar) och sedan "dog av sorg och ensamhet" var nog det roligaste/mest tragiska i hela min släkts mörka historia.
= = =

Jag är envis - vilka källor använde din mormors syster för att verifiera resultatet av släktforskningen? Fanns referenser enligt kyrkböckernas indelning?

Jag kanske har varit otydlig med vad jag menar med referenser och hur material från släktforskning dokumenteras. Använder släktforskarprogrammet DISGEN 8, en databas för inmatning för uppgifter med följande layout som exemplifieras.

Efternamn – Persson

Förnamn – Karl

Yrke – fabriksarbetare

Född
Datum – 1873-06-21

Ort – Malmö Caroli

Källa – Födelsebok Malmö Caroli (CI:12) # 398

Död
Datum – 1933-10-10

Ort – Katarina (AB-län)

Källa – Död och begravningsbok (F:61) # 427

Notiser – I fältet NOTISER lägger jag till alla funna uppgifter från flyttnings- och husförhörsböcker, exempel:
- Husförhör: Fosie 1879-1885 (AI:13) fiche 4/6 sid # 324-325
- smeden Per Jakobsson f. 1840-10-12 i Burlöv, betyg b
- hustrun Sissa Larsdotter f.1839-03-18 i Arrie, betyg b
- son Johan f. 1870-10-24 i Oxie
- son Gustav f. 1873-10-06 i Malmö Caroli
- - anteckning i husförhör: flyttar åter till Malmö S:t Caroli 1881-03-07 enligt flyttningsattest # 4]
TEXTSLUT

Bakåtpekare i databasen - till föräldrar

Framåtpekare i databasen – till hustru & barn

Med en sådan uppställning är det enkelt att få en överblick av resultatet av släktforskningen. Med mina c:a 500 personuppgifter i registret måste ett strukturerat program användas. En proffsigt genomförd forskning med åtföljande dokumentation emottas av Släktforskarföreningar som också utomstående personer kan nyttja – kanske med resultatet att släktsamband finnes.

Med hälsning - Skribenten
Senast redigerad av Skribenten 2010-05-15 kl. 10:33. Anledning: Uppgifter tillkommer i TEXT - TEXT fältet
Citera
2010-05-15, 10:05
Medlem
Friendslayers avatar
Jag har inte personligen släktforskat men många i släkten har det som intresse och om jag inte kommer ihåg fel så är de för tillfället nere på sekelskiftet 1600-1700.
Johan Lång född 1700 i Kyrkhults socken 1 mil från där jag bor är är jag direkt nedstigande från på Farmors sida. Hela släkten består utav båtsmän, Stenhuggare och bönder. Hade dock en släkting på Skeppet HMS Eugenie

Mina mer uppblandade släktingar i USA har släktforskat sig ner till 1300-talets Holland med säkra dokument. Dock inga kända namn utan mest Soldater och affärsmän.
Citera
2010-05-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsynvinkel
Enligt min morfar så är jag släkt med Gustav Vasa men själv har jag ingen aning.

Du också? Syns vi på nästa släktträff eller?
Citera
2010-05-15, 14:42
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Jag har inte personligen släktforskat men många i släkten har det som intresse och om jag inte kommer ihåg fel så är de för tillfället nere på sekelskiftet 1600-1700.
Johan Lång född 1700 i Kyrkhults socken 1 mil från där jag bor är är jag direkt nedstigande från på Farmors sida. Hela släkten består utav båtsmän, Stenhuggare och bönder. Hade dock en släkting på Skeppet HMS Eugenie

Mina mer uppblandade släktingar i USA har släktforskat sig ner till 1300-talets Holland med säkra dokument. Dock inga kända namn utan mest Soldater och affärsmän.
= = =

Men ser man på – Jämshög & Kyrkhult har en entusiastisk hembygds- och släktforskarförening:

Länk: http://www.jamshog.net/

Välkommen till Jämshögs och Kyrkhults lokalhistoriska hemsidor
 Bouppteckningsregister och bouppteckningar från hela Villands Härad
 Avskrivna mantalslängder från Asarum, Mörrum, Gammalstorp, Ysane o Elleholm
 Bynotiser på alla byar i Jämshög i huvudsak fram till existerande husförhör
 Släktdatabas innehållande 101.525 personer i 29.788 familjer varav:

Här kanske sig Frendslayer återfinner Johan Lång i registret. Återkom gärna med en rapport.

Den entusiastiske ordföranden, Maj-Britt Sundin, välkomnar nya medlemmar i föreningen som samarbetar med: Föreningen samarbetar med Gränums Hembygdsförening, Bromölla Släktforskarförening, Sölvesborgs Släktforskarförening, Almundsryds Hembygdsförening samt Olofströms kommun. Föreningen är medlem i Blekinges Släktforskarförening.

Detta är ett mycket trevliga initiativ för hembyggdsforskning ävensom för släktforskningen som pågår landet runt.

Jag ber läsarna observera att - hemsidan framvisar referenser som bl a bouppteckningsregister och mantalslängder som källmaterial. Alltså – källor som jag envist pekar på som måste finnas för att kunna verifiera framforskat resultat.

Men det här med sign Frendlayer uppgifter om Holland och 1300-tal, det är jag inte benägen att köpa.
Citera
2010-05-15, 14:48
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsynvinkel
Enligt min morfar så är jag släkt med Gustav Vasa men själv har jag ingen aning.
= ==

Alltfler av Gustav Vasa, Birger Jarls, Magnus Ladulås släktingar har försvunnit in i Lútzen-dimman alltsedan vi har talat om betydelsen med belägg och verifering av uppgifter som har att göra med all seriös släktforskning.
Citera
2010-05-15, 15:42
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribenten
= = =

Men ser man på – Jämshög & Kyrkhult har en entusiastisk hembygds- och släktforskarförening:

Länk: http://www.jamshog.net/

Välkommen till Jämshögs och Kyrkhults lokalhistoriska hemsidor
 Bouppteckningsregister och bouppteckningar från hela Villands Härad
 Avskrivna mantalslängder från Asarum, Mörrum, Gammalstorp, Ysane o Elleholm
 Bynotiser på alla byar i Jämshög i huvudsak fram till existerande husförhör
 Släktdatabas innehållande 101.525 personer i 29.788 familjer varav:

Här kanske sig Frendslayer återfinner Johan Lång i registret. Återkom gärna med en rapport.

Den entusiastiske ordföranden, Maj-Britt Sundin, välkomnar nya medlemmar i föreningen som samarbetar med: Föreningen samarbetar med Gränums Hembygdsförening, Bromölla Släktforskarförening, Sölvesborgs Släktforskarförening, Almundsryds Hembygdsförening samt Olofströms kommun. Föreningen är medlem i Blekinges Släktforskarförening.

Detta är ett mycket trevliga initiativ för hembyggdsforskning ävensom för släktforskningen som pågår landet runt.

Jag ber läsarna observera att - hemsidan framvisar referenser som bl a bouppteckningsregister och mantalslängder som källmaterial. Alltså – källor som jag envist pekar på som måste finnas för att kunna verifiera framforskat resultat.

Men det här med sign Frendlayer uppgifter om Holland och 1300-tal, det är jag inte benägen att köpa.

Notera att det inte är jag personligen som har släkt i holland utan mina släktingar i USA som har blandat upp sina svenska anor med holländska.
Och jag har faktiskt sett dessa dokumenten (kopior förstås) och tydligen så hade den delen av holland väldigt bra dokumentation. De har gjort en hemsida för släkten där källor och annat visas och man mycket väl kan se hur det börjar med en köpman och en okänd fru som sen bygger på deras släktträd och alla ingiften i släkten tills våra släkter möttes i den amerikanska mellanvästern 100 år sedan.
Som sagt deras släkt är MYCKET väldokumenterad. De har besökt byns kyrka och bekräftat allt detta.
Senast redigerad av Friendslayer 2010-05-15 kl. 15:45.
Citera
2010-05-15, 17:12
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Lååång text.
Herregud människa. Jag ville bara dela med mig lite av vad som fans i min släktbok, inte hur den var framarbetad eller så. Ta det lilla lugna och försök se glädjen i att jag faktiskt delade med mig av min släkthistoria. Jag vill inte skriva namn som kan ledas till mig - även om det är på lång väg - och det är varje användares privatsak gällande att publicera sitt verkliga namn eller inte. Så släng av dig glasögonen och bort med kyrkoböckerna för en stund.
Citera
2010-05-15, 17:52
Medlem
Stahlhelms avatar
Min morfars bror har släktforskat, i min släkt finns det mestadels bönder, soldater och någon hög officerare.

Enligt morfar/hans bror är vi släkt med Karin Månsdotter, drottningen. Huruvida detta stämmer eller inte kan jag inte avgöra. Allt sån information ligger nere i småland...får åka dit i sommar.
Citera
2010-05-15, 20:04
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Herregud människa. Jag ville bara dela med mig lite av vad som fans i min släktbok, inte hur den var framarbetad eller så. Ta det lilla lugna och försök se glädjen i att jag faktiskt delade med mig av min släkthistoria. Jag vill inte skriva namn som kan ledas till mig - även om det är på lång väg - och det är varje användares privatsak gällande att publicera sitt verkliga namn eller inte. Så släng av dig glasögonen och bort med kyrkoböckerna för en stund.
= = =

Alltså – ämnestråden lyder tydligt ”Har ni släktforskat”

(1) Sign ”Nissedruva” uppger sig ha släktforskat.

(2) Sign ”Maddan” har släktforskat till och från, under tjugo år, utan att lämna ytterligare information.

(3) Sign ”Dräng-Erik” har givit en person i uppdrag att släktforska.

I övrigt kan jag inte notera att någon av debattörerna har genomfört arkivforskning på ett metodiskt sätt, exempelvis på vad sätt som lärs ut i släktforskarföreningar. Hänvisningar sker till mormor, farsan eller annan släkting som ”gjorde något” för länge sedan. I det här sammanhanget bortser jag dem som påstår sig ha anor till Sten Sture, Magnus Ladulås, Birger Jarl m fl. historiska personer.

Avslutningsvis förenklar jag frågeställningen, lägger kyrkböcker och arkivhandlingar på hyllan en stund, och efterfrågar:

”På vad sätt härledde din anförvant uppgifter som ledde fram till uppvisat resultat och varifrån kom de uppgifterna?
Citera
2010-05-15, 22:19
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
= = =

Alltså – ämnestråden lyder tydligt ”Har ni släktforskat”

(1) Sign ”Nissedruva” uppger sig ha släktforskat.

(2) Sign ”Maddan” har släktforskat till och från, under tjugo år, utan att lämna ytterligare information.

(3) Sign ”Dräng-Erik” har givit en person i uppdrag att släktforska.

I övrigt kan jag inte notera att någon av debattörerna har genomfört arkivforskning på ett metodiskt sätt, exempelvis på vad sätt som lärs ut i släktforskarföreningar. Hänvisningar sker till mormor, farsan eller annan släkting som ”gjorde något” för länge sedan. I det här sammanhanget bortser jag dem som påstår sig ha anor till Sten Sture, Magnus Ladulås, Birger Jarl m fl. historiska personer.

Avslutningsvis förenklar jag frågeställningen, lägger kyrkböcker och arkivhandlingar på hyllan en stund, och efterfrågar:

”På vad sätt härledde din anförvant uppgifter som ledde fram till uppvisat resultat och varifrån kom de uppgifterna?
Eftersom jag inte vet vilken metodik som användes kan jag inte svara på detta, utan endast återberätta det som jag läst. Detta är dock inget som intresserar?
Citera
2010-05-15, 22:48
Medlem
Vi får tacka gud och konungen för att riddarhuset tar hand om släktforskningen.

Jag har själv inte gjort annat än tagit del av "sladdran". Dokumenterade anor leder till 1400-talets mitt. Anger jag namnet på anfadern "outar" jag mig själv.

Eder

Hector
Citera
2010-05-15, 23:10
Medlem
Fråga 1: När levde er tidigast (kände) släkting? Vad hette den? 1790-talet. Du har inte med att göra vad personen hette i hela namet, därför får du bara förnamnet Anna, intigritet du vet

Fråga 2: När levde er tidigast (kände) släkting i rakt uppåtgående manlig linje? Vad hette han?
1866 och du har inte med det att göra i hela namet, därför får du bara förnamnet Anders

Fråga 3: När levde er tidigast (kände) släkting i rakt uppåtgående kvinnlig linje? Vad hette hon?

1806 och du har inte med att göra vad hon hette i hela namet, därför får du bara förnamnet Anna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in