Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Min mormors syster ("mormoster"?) släktforskade för cirka 10 år sedan och gav ut en bok också. Det var inga forna kända personer, trots att det sträckte sig från slutet av 1600-talet. Däremot var det mycket intressant läsning. En mördare, en snubbe som på 1800-talet hade 43 barn med 8 olika kvinnor varav den sista hustrun dog då hon födde tvillingar. Även dessa dog. Sedan har jag en släkting som var ganska aktuellt i Hollywood för cirka 15 år sedan, men vem denna är tänker jag inte berätta.
En kvinna som försökte ta livet av sig tre gånger (samtliga misslyckade drunkningar) och sedan "dog av sorg och ensamhet" var nog det roligaste/mest tragiska i hela min släkts mörka historia.

= = =
Jag är envis - vilka källor använde din mormors syster för att verifiera resultatet av släktforskningen? Fanns referenser enligt kyrkböckernas indelning?
Jag kanske har varit otydlig med vad jag menar med referenser och hur material från släktforskning dokumenteras. Använder släktforskarprogrammet DISGEN 8, en databas för inmatning för uppgifter med följande layout som exemplifieras.
Efternamn – Persson
Förnamn – Karl
Yrke – fabriksarbetare
Född
Datum – 1873-06-21
Ort – Malmö Caroli
Källa – Födelsebok Malmö Caroli (CI:12) # 398
Död
Datum – 1933-10-10
Ort – Katarina (AB-län)
Källa – Död och begravningsbok (F:61) # 427
Notiser – I fältet NOTISER lägger jag till alla funna uppgifter från flyttnings- och husförhörsböcker, exempel:
- Husförhör: Fosie 1879-1885 (AI:13) fiche 4/6 sid # 324-325
- smeden Per Jakobsson f. 1840-10-12 i Burlöv, betyg b
- hustrun Sissa Larsdotter f.1839-03-18 i Arrie, betyg b
- son Johan f. 1870-10-24 i Oxie
- son Gustav f. 1873-10-06 i Malmö Caroli
- - anteckning i husförhör: flyttar åter till Malmö S:t Caroli 1881-03-07 enligt flyttningsattest # 4]
TEXTSLUT
Bakåtpekare i databasen - till föräldrar
Framåtpekare i databasen – till hustru & barn
Med en sådan uppställning är det enkelt att få en överblick av resultatet av släktforskningen. Med mina c:a 500 personuppgifter i registret måste ett strukturerat program användas. En proffsigt genomförd forskning med åtföljande dokumentation emottas av Släktforskarföreningar som också utomstående personer kan nyttja – kanske med resultatet att släktsamband finnes.
Med hälsning - Skribenten