2010-02-20, 23:35
Medlem
Jag började käka minipiller, cerazette för en vecka sedan. Man skulle ta det första pillret på mensens första dag vilket jag gjorde. Det var ytterst lite mens på morgonen, sen ingenting. Har inte vart ngt på en vecka. Jag har fortsatt äta pillrena, men ingen mens.

Tankarna har flugit runt i huvudet om det bara var en mellanblödning eller ngt, och att jag i själva verket är gravid? Men hur skulle det påverkas av pillrena isåfall?

En annan fråga: Jag skulle ju ta pillrena på mensens första dag, men den kom ju inte. Jag har väntat en vecka med att ha sex, och hur säkert är det då? De har väl börjat verka?
Citera
2010-02-20, 23:43
Medlem
Ok men om du är orolig så kanske du ska göra ett gravtest???? De hade jag gjort... Mensen kan ibland dröja om man oroar sig... de har den gjort för mig några ggr
Citera
2010-02-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyyria
Ok men om du är orolig så kanske du ska göra ett gravtest???? De hade jag gjort... Mensen kan ibland dröja om man oroar sig... de har den gjort för mig några ggr

mjo jag ska nog det. men du vet inte hur en ev. graviditet skulle påverkas av att man börjar äta ppiller? det är väl inte så att de framkallar missfall eller ngt?
Citera
2010-02-21, 00:03
Medlem
Usch, Cerazette. Det ställde till för mig i två år. Antar att du inte kan ha vanliga kombinerade p-piller som jag när jag åt Cerazette. Byt så fort du kan. Jag bytte till Cilest 28 och la av med dem för några månader sedan. Funkade bra för mig.

Jag hade mellanblödningar flera gånger om, det var blödningar i princip var tredje vecka och sen hade jag mens i en vecka. Och rikligt med mens! Sen en veckas fritt, sen mellanblödningar. Dock inte som mens utan som blodstänk och färgen blev äckligt mörkmörkröd.

Men det kanske inte blir såhär för dig, du kanske har tur.

Vänta med sex i några veckor till. Egentligen ska man inte ha sex förrän efter en vecka efter att ha tagit första pillret.
Citera
2010-02-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaBru
Jag började käka minipiller, cerazette för en vecka sedan. Man skulle ta det första pillret på mensens första dag vilket jag gjorde. Det var ytterst lite mens på morgonen, sen ingenting. Har inte vart ngt på en vecka. Jag har fortsatt äta pillrena, men ingen mens.

Tankarna har flugit runt i huvudet om det bara var en mellanblödning eller ngt, och att jag i själva verket är gravid? Men hur skulle det påverkas av pillrena isåfall?

En annan fråga: Jag skulle ju ta pillrena på mensens första dag, men den kom ju inte. Jag har väntat en vecka med att ha sex, och hur säkert är det då? De har väl börjat verka?

Förlåt, missade de sista meningarna. Det räknas som mens även om du fick jättelite mens på morgonen. Kanske slog Cerazette "ut" kroppen när du tog den eftersom detta var första gången? Vänta och se tills du får nästa mens/blödning. Jag förstod inte om du hade haft sex efter att ha tagit Cerazette?
Citera
2010-02-21, 12:43
Medlem
ok, jag fick den riktiga mensen idag, jag hoppas att det är den.
jag började äta de för en vecka sen, den dagen jag trodde att jag fick mens. och det gick en vecka innan jag hade sex, så det borde vara lugnt, eller?
Citera
2010-02-21, 15:59
Medlem
Citat:
ok, jag fick den riktiga mensen idag, jag hoppas att det är den.
jag började äta de för en vecka sen, den dagen jag trodde att jag fick mens. och det gick en vecka innan jag hade sex, så det borde vara lugnt, eller?

jag troooor att det borde vara lugnt men är inte riktigt säker. men så länge du hade skyddat sex (a.k.a med kondom) under en vecka från det att du tog första pillret på mensens första dag, så borde ingenting hända lycka till!
Citera
2010-02-21, 16:44
Bannlyst
Är det inte sockerpiller du käkar när du mensar? Annars testa med p-stav, p-ring, p-plåster finns massa som kanske passar bättre för just dig än minipiller. Många glömmer p-piller vilket inte är så värst bra.
Citera
2010-02-21, 16:50
Medlem
Blaavalens avatar
Citat:

Blödningarna kan ju avta, till att nästan bli obefintliga när man äter piller.
Citera
2010-02-21, 18:39
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ej relationsfråga, tråden flyttas till "Medicin och hälsa"
//Moderator
Citera
2010-02-21, 18:43
Medlem
Meropes avatar
Oskyddat sex innan mens och kort/oregelbunden menstruationscykel? Då KAN det vara en graviditet. Men risken för graviditet om du tog första pillret på mensens första dag är liten.
Cerazette är ett "nytt" minipiller som till skillnad från de gamla har samma effekter på kroppen som vanliga p-piller, dvs slår den också ut ägglössningen till stor grad (gjorde inte de gamla).
Minipiller generellt kan vara lite struliga de första tre månaderna med mellanblödningar, och många får ingen mens alls! För att minimera risken för mellanblödningar ser du till att ta pillret på samma tid varje dag. Antar att din barnmorska sagt att du ska ta dem utan uppehåll någonsin?
Och ta gärna ett gravtest för din egen skull så du slipper vara orolig, eftersom framtida mens kan utebli utan att det är något att oroa sig för.
Senast redigerad av Merope 2010-02-21 kl. 18:50.
Citera
2010-02-21, 18:51
Medlem
AcidMs avatar
Varför är det vissa tjejer som säger till TS att sluta med sina cerazette? Bara för att det fungerade dåligt för er så behöver det inte göra det för henne. Jag har provat Neovletta, Celeste och p-ring och nu precis bytt till minipiller. Och jag är jättenöjd. Det är så himla individuellt det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in