2004-03-03, 09:44
Medlem
Jag har en fråga men inget riktigt svar..

Om jag sitter i ett x2000 som åker i maxfart mellan uppsala och stockholm, reser mig upp och gör ett jättehögt hopp.. Landar jag då lite längre bort från den punkt jag lyfte? Och om jag står nära väggen, slår jag då i väggen? Om inte, varför ej?

Om jag står på en tom godsvagn utan väggar på ett tåg som färdas snabbt, och DÅ hoppar, landar jag då någon annanstans? Om man bortser från fartvinden..
Citera
2004-03-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tysken666

Om jag sitter i ett x2000 som åker i maxfart mellan uppsala och stockholm, reser mig upp och gör ett jättehögt hopp.. Landar jag då lite längre bort från den punkt jag lyfte? Och om jag står nära väggen, slår jag då i väggen? Om inte, varför ej?

Bra fråga, men jag tror inte att du förflyttas faktist. Ingen längre sträcka iallafall.
Citat:
Om jag står på en tom godsvagn utan väggar på ett tåg som färdas snabbt, och DÅ hoppar, landar jag då någon annanstans? Om man bortser från fartvinden..

Då tror jag man kan landa längre bak än var man stod från början då man hoppade, intressant fråga btw.
Citera
2004-03-03, 10:15
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:

Din kropp färdas i samma hastighet som tåget. Därav kommer du också förflyttas framåt i samma hastighet som tåget oavsett vilken vertikal position du intar (inne i kupen).
Inne i tågkupen är du ju skyddad mot fartvind.

Gravitationen är ju iofs också en kraft som verkar uppbromsande. Men påverkan från den är så liten att den är svår att mäta i detta sammanhang.

Det som eventuellt skulle kunna ge resultat är ifall tåget accelererade/bromsade kraftigt medans du hoppade. Då fortsätter du färdas med din hastighet medans tåget ändrar sin hastighet.

Citat:

Samma resultat som ovan ifall man bortser ifrån det motstånd som luften utgör (fartvind).
Citera
2004-03-03, 10:40
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Du kan ju jämföra med jorden, den rör sig fort som fan, både snurrar runt sin axel, åker runt solen, och hela vår galax flyger fram genom rymden fort som fan.

Ändå känns det som att du sitter stilla. Därför att allt runt dig rör sig med samma hastighet. Tänk dig jorden som tåget/tågvagnen.

För övrigt tror jag att det var Newton som sade (fritt citerat): Ge mig en fixpunkt i rymden, så ska jag flytta universum. Det är nämligen det som är kärnan i resonemanget att det är bara hastigheten relativt din omgivning som spelar någon roll och som märks. Det finns inga fixpunkter i universum, lika lite som det finns en fixpunkt i ett jättestort hav.
Citera
2004-03-03, 11:54
Medlem
käcke-pers avatar
Kunde inte sagt det bättre själv krokodildon, allt det där får man lära sig när man studerar mekanik/fysik på högskolan, om man nu bestämmer sig för att göra det...
Citera
2004-03-03, 11:57
Bannlyst
glöm inte att ifall du får för dig o hoppa rakt upp, så är det DU som inte förflyttas(någon större bit, det kan jämföras o kasta sig ut ifrån en bil, inte blir det ett horisontalt hopp), det är Tåget som rör sig.. kul o veta-fakta
Citera
2004-03-03, 17:47
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Pimp:.
glöm inte att ifall du får för dig o hoppa rakt upp, så är det DU som inte förflyttas(någon större bit, det kan jämföras o kasta sig ut ifrån en bil, inte blir det ett horisontalt hopp), det är Tåget som rör sig.. kul o veta-fakta
Va?

Det där går inte ihop överhuvudtaget. Rör sig relativt vad?
Om man inte tar med luftmotstånd blir det ju så här:
Om man räknar sig själv i förhållande till vagnen så rör man sig i ett hopp, räknar man sig själv i förhållande till marken rör man sig i ett "långt hopp", och landar återigen på tåget.

Tar man med luftmotståndet så rör man sig bakåt i förhållande till tåget, men definitivt framåt i förhållande till marken. Annars hade det ju inte varit värre än att hoppa från ett stillastående tåg...
Citera
2004-03-04, 16:33
Medlem
ZpetsnaZs avatar
Ok, föreställ er detta teoretiska expriment då:

Jag står längst bak på ett tåg utan väggar eller tak. Springer sedan så fort jag kan mot loket. Tåget rör sig i 1000 km/h...

En bit bort står en polis med laserpistolen och mäter tågets hastighet vilket han då får till 1000 km/h, men sedan får han syn på mig...som springer på tåget. Vilken hastighet får han upp på laserpistolen om han mäter mig då??

Visst fan borde det bli 1000 km/h + min fart??!!??

I förhållande till polisen rör jag mig ju snabbare än tåget, eller??

(damn you einstein)
Citera
2004-03-04, 17:20
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZpetsnaZ
Ok, föreställ er detta teoretiska expriment då:

Jag står längst bak på ett tåg utan väggar eller tak. Springer sedan så fort jag kan mot loket. Tåget rör sig i 1000 km/h...

En bit bort står en polis med laserpistolen och mäter tågets hastighet vilket han då får till 1000 km/h, men sedan får han syn på mig...som springer på tåget. Vilken hastighet får han upp på laserpistolen om han mäter mig då??

Visst fan borde det bli 1000 km/h + min fart??!!??

I förhållande till polisen rör jag mig ju snabbare än tåget, eller??

(damn you einstein)

Ja
Citera
2004-03-06, 23:17
Medlem
Not_mes avatar
Vilket tar oss till en ännu intressantare fråga. Om du skulle röra dig inne i en rymdfarkost som färdas i ljusets hastighet (ingenting kan ju gå fortare) och börjar springa där. Vad händer då?
Citera
2004-03-07, 00:43
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Vilket tar oss till en ännu intressantare fråga. Om du skulle röra dig inne i en rymdfarkost som färdas i ljusets hastighet (ingenting kan ju gå fortare) och börjar springa där. Vad händer då?

Inget, för rymdfarkosten kommer aldrig komma upp i ljusets hastighet (eftersom det skulle kräva oändligt med energi).
Citera
2004-03-07, 01:08
Bannlyst
och om jag åker ett tåg med 200 km/h hastighet, och skjuter med pistol bakåt i förhållande till tåget (jag sitter i sista vagnen, på kanten och tittar på spåren), och min kula lämnar pistolen i 200km/h....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in