• 4
  • 5
2010-02-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Min bror och jag startade en go diskussion en dag. Det kändes inte riktigt som vi kunde komma fram till något slutgiltigt, varför jag ville lägga upp diskussionen här.

Det började ungefär så här:

Jag: -Allting är möjligt.

Bror: -Fast det där håller jag inte med dig om.

Jag: Varför?

Bror: Om allt är möjligt, så skulle det fortfarande inte vara möjligt att veta ifall något är omöjligt.

Jag: Hurså?

Bror: Jo, för om det är möjligt att veta att något är omöjligt, då är inte allt möjligt. För då vet man ju om att något är omöjligt. Men om det är omöjligt att veta ifall något är omöjligt, då är allt heller inte möjligt ju.

Jag: Men om allt är möjligt, så måste ju 'att något är omöjligt' vara en av alla möjligheter, eller?

Ja, ungefär så gick diskussionen. Så vad anser ni andra här på FB? Är allting möjligt? Eller är det helt enkelt en omöjlighet att allting kan vara möjligt?

låter som en paradox.
ungefär som frasen "jag ljuger nu"
Citera
2010-02-25, 22:00
Bannlyst
Finns något omöjligt? Dvs omöjligt för ett primatmedvetande/primathjärna att tänka sig (i rom)?
rom = realm of mind.
Du kan inte tänka dig en tiosidig triangel. Du kan inte tänka dig en cirkel i vilken omkretsen inte är pi (3.14....) gånger diametern. Du kan inte tänka dig en skägglös skäggig man. Du kan inte tänka dellöshet (1) eftersom det i varje förställning finns en observerare, rymd, tid, osv osv dvs separation. Därmed är verkigheten den otänkbara tanken eftersom det bara är 1 verklighet (E=mc^2, energimassa och rymdtid är sammanflätade till ett).

Läs den några gånger så fattar ni.
Citera
2010-02-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuva
Grön är grön men det är inte blått för blått är blått

Inte nödvändigtvis vi hade en volvo som var mörkgrön om man tittade nära lacken men blå om man tittade längre ifrån. Finns många andra saker som kan ändra färg, men jag måste ändå hålla med om att blått är blått och grönt är grönt även om objektet ändrar färg (bilen var ju inte blå längre när man tittade nära, eller?)
Citera
2010-02-26, 14:26
Bannlyst
Nej allt är inte möjligt. Troligen går det inte att flyga som en fågel eller simma som en haj. Annars har människan stor potential för att lyckas om man verkligen vill.
Citera
2010-02-26, 14:49
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton

Nja, du kanske skulle uppfatta färgen som annan än blå, men det betyder inte att den har skiftat färg. Du kan ju missta dig.
Om färgen bleknar då, eller om man inspekterar färgen utan belysning?
Färgblinda kan för den delen också tolka färgen som annorlunda gentemot normen, men det betyder ju inte att de är färgblinda egentligen. Det kanske är de utan svårigheter att urskilja färger som egentligen tolkar färgerna felaktigt? Nåja. Kanske inte detta TS var ute efter, så jag ursäktar om det är off topic.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in