Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Jag tror också på alternativ nummer två. Den där organisationen som Jan Guillo och Peter Bratt avslöjade på 1970-talet, sektionen för särskild inhämtning/IB lär ju vara en het kandidat. Numera har den väl bytt namn och delats upp i två organisationer, Kontoret för Särskild Inhämtning (verkar ha bytt namn igen, nu till Särskilda InhämtningsGruppen) och Särskilda SkyddsGruppen. http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_Skyddsgruppen
SSG verkar enligt beskrivningen också vara en trolig kandidat. Fast de verkar mest ha jobbat utomlands. Det lär finnas en speciell svensk krigsadvokat som får rycka ut varje gång svenska trupper är inblandade i incidenter utomlands. Vad jag har hört så har denne krigsadvokat haft mycket att göra genom åren. Hans vanligaste jobb sägs vara att tysta ned händelser så att inte media får nys om dem. Oftast handlar det om förlikelse i det tysta. Det betalas ut skadestånd lite diskret och alla inblandade håller tyst. Ibland misslyckas han, men de flesta incidenter når aldrig media.
SSG verkar enligt beskrivningen också vara en trolig kandidat. Fast de verkar mest ha jobbat utomlands. Det lär finnas en speciell svensk krigsadvokat som får rycka ut varje gång svenska trupper är inblandade i incidenter utomlands. Vad jag har hört så har denne krigsadvokat haft mycket att göra genom åren. Hans vanligaste jobb sägs vara att tysta ned händelser så att inte media får nys om dem. Oftast handlar det om förlikelse i det tysta. Det betalas ut skadestånd lite diskret och alla inblandade håller tyst. Ibland misslyckas han, men de flesta incidenter når aldrig media.
Det finns en begreppsförvirring här tror jag.
IB som avslöjades på 1970 talet var en spionorganisation som delvis arbetade med personbaserad inhämtning. IB blev senare Sektionen för särskild inhämtning och senare Kontoret för Särskild inhämtning. Skillnaden här var att den nya verksamheten efter IB ställdes under parlamentarisk kontroll.
SSG och SIG är specialförband. SSG utgick ifrån de enheter i FM som till en början kallades för BU (Befälsutbilningsprogrammet) där vissa officerare utbildades och fick bl.a. livvaktsutbildning. BU blev SSG under 1990talet. SSG är inte sprunget ur IB.
SIG är sprunget ur Fallskärmsjägarnas insatskompani FJS IK och bildades så sent som 2007. Både SSG och SIG är operativa specialförband med strid och inhämtning som specialitet.
SSG/SIG har därför lite med KSI att göra. De har två helt olika bakgrunder och sysslar med två helt olika verksamheter. IB som avslöjades av Bratt/Guillou hade ingen enhet som liknade det som idag är specialförband. IB hade operatörer men dessa sysslade mest med rekrytering och PBI (HUMINT). Hamiltonböckernas beskrivning av OP5 som en blandning av SSG och KSI är direkt felaktig. Därmed inte sagt att inte KSI använder sig av SSG/SIG för att utföra vissa uppgifter.
Senast redigerad av sang-real 2010-03-06 kl. 20:55.
Senast redigerad av sang-real 2010-03-06 kl. 20:55.
ens mot våra folkvalda.