2010-02-20, 14:48
Medlem
magpies avatar
En fråga som förbryllat mig under längre tid är varför s k hoodies ofta nyttjas av low-lifes och annat löst folk (i alla fall i Storbritannien, men även till viss del i Sverige). Någon som har en vettig teori?
Citera
2010-02-20, 14:50
Medlem
Kurt-Ingavarzs avatar
Billigt?
Citera
2010-02-20, 15:18
Medlem
shariqduponts avatar
Förstår inte riktigt hur du tänker. Menar du att Hoodies är till för de välbärgade, eller att de är dyra?
Citera
2010-02-20, 16:51
Medlem
Trammiss avatar
För att folk som bär hoodies oftast inte bryr sig ett smack om mode.
Citera
2010-02-21, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
För att folk som bär hoodies oftast inte bryr sig ett smack om mode.

Är dock ganska soft att ha hoodie på sig, och vaddå mode? Det handlar väl om vilken stil man har med.

Sen beror det väl lite på vad man arbetar med. Är man kontorsnisse där man tvunget måste ha skjorta osv dag ut och dag in, så är det väl rätt klart att man trivs i det till vardags med. En bilmekare eller annat mer praktiskt folk, sånt folk som inte har tummen mitt i handen, kanske trivs mer i vanliga jeans och en skön hoodtröja.
Citera
2010-02-22, 12:52
Medlem
magpies avatar
Men varför hoodie som ytterplagg året runt? Lager på lager (får man anta) avslutas med hoodie och skinnväst alternativt ingen väst alls. Ett mysterium. Vad är det för fel på vanlig collagetröja?
Citera
2010-02-22, 13:12
Medlem
TimGunns avatar
Menar du även Ziphoodies? Det är ju inget fel på den sorten.
Citera
2010-02-22, 16:12
Medlem
magpies avatar
Alla former av collegetröjor med huva. Dragkedja eller inte kvittar. Jag har inget emot plagget i sig, utan är mest förbryllad över den utbredda användningsfrekvensen oavsett årstid och tidpunkt på dygnet hos individer jag av förenklingsskäl valt att kalla low-lifes. Ta unga fotbollsligister eller gatustenskastande fåntrattsaktivister. Hur vanligt förekommande är hoodies? Jo, ganska.
Citera
2010-02-22, 16:23
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=KTlfP8J_Ad0&feature=related
Citera
2010-02-22, 16:39
Medlem
majorapas avatar
Praktiskt antar jag. Om man får för sig att göra något brottsligt kan man ju halvt maskera sig snabbt.

Sen vill man väl se lite hård ut också. Är väl så att man inte har något emot att ses som en ligist medan andra människor undviker att bära hoodie av just den anledningen. Har dock inte sett många med bara hoodie på vintern.
Senast redigerad av majorapa 2010-02-22 kl. 16:41.
Citera
2010-02-22, 17:33
Medlem
Rugbys avatar
Har en murphy&nye hoodie som brukas i skärgården, uttvättad och den luktar bensin,samt oljefläckar på muddarna. Men jag älskar tröjan!
Citera
2010-02-22, 22:26
Bannlyst
Till att börja med är hoodien under skinnpajen och en keps och halsduk den perfekta kombinationen på vintern.
Tröjan håller värmen och skinnpajen skyddar mot regn/snö. Halsduken hjälper, virad ett varv runt halsen och instoppad framtill på tröjan, till att värma, luvan fyller mössans funktion och håller öronen och dessutom nacken varma och kepsen är ett måste när det regnar/snöar och samtidigt är blåsigt ute.

Att man kan maskera sig genom att bara dra upp halsduken över näsan och vinkla ner kepsen en aning får väl ses som en slags bonus om man nu har det behovet.

I regel slipper även man att drägg med liknande klädstilar oprovocerat ska börja bråka med dig eller råna dig. I min skitiga förort är det djungels lag som råder mer eller mindre (särskilt under fredags- och lördagsnätter), och har man inte kapacitet, eller framför allt lust att handskas med problemet bli påhoppad av de förbannade jävla drägg som driver runt här utan någon sysselsättning, så är det genom klädsel och utstrålning du lyckas. För min del så jag genom väl utvalda tillfällen att söka kontakt (under det stadiet av fyllan då i princip alla av nån anledning tycker att den där Talibankocken är världenst bästa grabb, och dessutom verkligen stått för det även när man stött på dem i nyktra sammanhang) hunnit lära känna några som betecknas som "tunga" i min förort så numera kan jag gå "propert" klädd (om jag nu skulle känna för det nån gång) genom centrum utan några problem.
Fast såhär vintertid så är som sagt kepsen och hoodien en oslagbar kombo, och då skiter jag fullständigt i vilka signaler det utstrålar.

Att det som nån skrev tidigare om att hoodies skulle vara en modemiss så kunde jag inte hålla med mindre. Att färgglada vanskapelser, hoodies i sånt stelt skumgummiaktigt material och diverse larv med maffiarelaterade motiv är fult som en åldrings fitta kan jag köpa, men en helt vanlig Nike-hoodie eller andra enfärgade med något diskret tryck eller inget alls är det inget som helt fel på.

Så länge det inte matchas med ett par thighta adidasträningsbyxor. Vad är det för fel på dagens svartskallar egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in