• 1
  • 2
2010-02-20, 02:44
Bannlyst
Avantasia är ett power metal-projekt skapat av Edguys sångare Tobias Sammet. Många kända artister har medverkat på albumen såsom Kai Hansen, Timo Tolkki, Henjo Richter, Sascha Paeth eller Eric Singer.
Bandet har släppt 5 skivor varav 3 album. Nu i April så kommer dom att släppa 2 nya album, The Wicked Symphony och Angel of Babylon .

Avantasia är ett av mina favoritband, gillar speciellt Twisted Mind, Lost In Space, The Seven Angels och Another Angel Down. Skulle vara mäktigt att få chansen att gå på någon av deras spelningar. Har även stora förväntningar på de nya albumen.

Så, vad har ni för förhoppningar på de 2 kommande skivorna? Läste på deras hemsida att albumen släpps i "Limited Special Edition", men dom borde släppas i Sverige antar jag.

Några länkar:
http://www.tobiassammet.com/eng/index.php - Officiell Hemsida

http://www.youtube.com/watch?v=Cg22d8e06t0 - Twisted Mind live at Wacken 08, ett jävligt bra framträdande
Senast redigerad av Muppenro 2010-02-20 kl. 02:49.
Citera
2010-02-20, 02:48
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jag har varit otroligt besatt av Nightwish och Edguy en gång i tiden. Kanske 3-4 år sedan, då lyssnade jag på alla deras låtar konstant.

Ska bli mycket spännande när detta kommer ut. Hur kommer tappningen vara? Samma som de föregående albumen?
Citera
2010-02-20, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Ska bli mycket spännande när detta kommer ut. Hur kommer tappningen vara? Samma som de föregående albumen?
Japp. Det släpps som sagt 2 nya kapitel till berättelsen (Vilket ni kan läsa om i spoilern).

Inte farligt att kolla spoilern, bara en massa text.

På deras officiella hemsida står det såhär "The albums will be called "The Wicked Symphony" and "Angel Of Babylon", they will be available separately as well as a 2-CD-boxset in a limited special edition." Hoppas på att special-boxen kommer till Sverige
Citera
2010-02-20, 02:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Japp. Det släpps som sagt 2 nya kapitel till berättelsen (Vilket ni kan läsa om i spoilern).

Inte farligt att kolla spoilern, bara en massa text.

På deras officiella hemsida står det såhär "The albums will be called "The Wicked Symphony" and "Angel Of Babylon", they will be available separately as well as a 2-CD-boxset in a limited special edition." Hoppas på att special-boxen kommer till Sverige

Jäkla intressant. Jag tror inte jag hört den första delen ens.

Det kommer den säkert, om inte annat kan man väl beställa den från amazon.
Citera
2010-02-20, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jäkla intressant. Jag tror inte jag hört den första delen ens.

Det kommer den säkert, om inte annat kan man väl beställa den från amazon.
Mm, men drog iväg ett mail till Cdon och frågade. Borde få svar på måndag.
Citera
2010-02-20, 09:44
Medlem
maximum2s avatar
härligt, har väntat å väntat men det e ju fortfarande lång tid kvar till man får nytt material att älska.

Jag såg dem faktiskt på SRF 2008, kan ju bara säga att man njöt..
Citera
2010-03-04, 17:34
Bannlyst
Nu går det att lyssna på en av de nya låtarna, Dying For An Angel" med Klaus Meine från The Scorpions.
http://www.tobiassammet.com/eng/news_1267642250.php

Lyssnat på en rätt mycket nu, tycker det är jävligt bra Förhoppningarna har ökats markant nu
Citera
2010-03-05, 07:34
Medlem
HamKisss avatar
har avgudat sammet en gång i tiden och tycker nästan att avantasia är bättre än edguy så jag ejävligt nyfiken
Citera
2010-03-09, 22:32
Medlem
Helt klart intressant.
Blir att boka från CDON när det går.
Citera
2010-03-09, 23:03
Medlem
Fargoths avatar
Avantasia är klart intressant. Eller snarare så var Pt. I och II intressanta och sedan så ballade Sammet ur på Scarecrow. Han har gått ifrån hela power metal-grejen och börjat köra på mer lyssnarvänlig mesrock istället, vilket också gör musiken fruktansvärt tråkig och intetsägande. Nu lyssnar jag inte på power metal längre men anser att plattorna som Sammet gjorde med Edguy och Avantasia runt sekelskiftet är klart i toppklass inom genren.
Citera
2010-04-03, 19:04
Medlem
vagrantxs avatar
Dags att återuppliva denna tråden, när man har bägge de 2 nya plattorna på datorn!
Kommer självklart införskaffa mig dom när jag kan få tag i dom på skiva, men det här får duga än så länge.

Nåväl: till plattorna, kortfattad recension:

Tyvärr håller inte dessa 2, liksom den 3e plattan "The Scarecrow" riktigt måttet jämfört med "The Metal Opera part I and II", känns mer som överblivna edguy-låtar än som nytt Avantasia-material.
Detta är dock inte att förakta, då även överblivet Edguy-material är, ja, hmm, musik i mina öron..?

Overall skulle jag väl ge Angel of Babylon 6 av 10 som en del av Avantasia, eller 8 av 10 om man bortser från de förväntningar man har på ett superband som Avantasia. Wicked symphony å sin sida hamnar på 7/10, respektive 8/10. Detta med Metal Opera pt I/II som måttstock på en 10a!

/Er högst amatörmässiga recencent!
Citera
2010-04-09, 13:50
Medlem
fergusons avatar
Tycker plattorna håller hög klass... mycket intressantare än Edguy.

Wicked Symphony är lite bättre än Gates of Babylon i mina öron, men får ett minus poäng för låter "forever is a Long Time" då det istort sett är en rak plankning på Ozzys "Shot in The Dark"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in