2010-02-20, 01:16
Medlem
Skreams avatar
brukar alltid se snöröjare med plogbilar på natten köra runt o tänkte det verkar ett kul jobb, spec jag som gillar jobb nattetid.

Finns det några krav tro om man ringer till vv och söker eller hur gör man lättast.

Passar utmärkt ju om man är student
Citera
2010-02-20, 01:28
Medlem
eatorbs avatar
Räcker troligtvis att bara ha någon form av traktorkort, då bönderas pöjker åker runt här i stan
Citera
2010-02-20, 01:28
Medlem
Du ska väl först och främst ha ett fordon att ploga med , Sen så får du antagligen söka jobb hos någon firma som sysslar med snöröjning alternativt starta en egen firma. Dom flesta i mina trakter har sina egna fordon att ploga med.

Har två bekanta som jobbar med snöröjning och enligt dem så är det inget speciellt cerifikat eller liknande som behövs

Ring och hör med din kommun hur du ska gå till väga
Citera
2010-02-20, 01:29
Medlem
Justlinks avatar
Kolla med kommunen om dom behöver något, tror det är dom som fixar med det.
Har du förövrigt traktor kort?
Sen kan det ju hända att du KANSKE bör ha en egen traktor men det är väl inte på alla ställen...
Citera
2010-02-20, 01:41
Medlem
Satt och kolla på hockey med polarna och så säger min bäste kamrat, Sinclaire vad du än gör, börja aldrig, tänk inte ens tanken att jobba med snöröjning. Ja han själv är maskinbranchen och kör snöröjning. Skit timmar, oväntade inryckningar och stressigt.

Traktor kort, för att köra lastmaskin.
C-kort för lastbil och en hel del kunnande, är ju inte direkt som att köra lastbil.

Kör på, är det något du vill. Så tycker jag verkligen du ska satsa på et. Jävla snö, snöar än. Tror det kommit drygt 60-70 cm idag Ligger det snövallar som här att du inte ser hastighetsskyltarna eller skyltar i sig, vallar efter vägen som är i höjd med en folkabuss.

Inte lätt då plogen inte kan lägga upp snön, vägen blir bara smalare och smalare
Citera
2010-02-20, 01:48
Medlem
Justlinks avatar
Vart är ni från lite sådär btw?
Vore trevligt att veta snömängderna i andra delar av sverige landet!
Runt Göteborg är det väl ca 25cm nysnö som inte blivit bort forslad än och på dom oplogade ställena ligger det väl ca 1.5m på sina ställen
Citera
2010-02-20, 09:20
Medlem
jag har traktorkort, men har flera års vana också innan jag fick börja jobba med det.

det är ju ett säsongsbetonat jobb, med tanke på den korta säsongen och den feta lönen så rekommenderar jag det.

du ska kunna ha koll på flera saker samtidigt, vara någorlunda logisk i ditt tänkande, självklart vara van vid att hantera stora maskiner (kort).

nu ska jag ut och byta av en polare

blir åtminstone tio timmar för mig idag, med 340:- i timmen

ang. stress, så kan jag tala om att jag lallar runt helt i min egen takt, har man vanan inne så jobbar man ju snabbt, speciellt när man har nån sjysst musik i hytten
Senast redigerad av Beecher 2010-02-20 kl. 09:23.
Citera
2010-02-20, 12:01
Medlem
Justlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
jag har traktorkort, men har flera års vana också innan jag fick börja jobba med det.

det är ju ett säsongsbetonat jobb, med tanke på den korta säsongen och den feta lönen så rekommenderar jag det.

du ska kunna ha koll på flera saker samtidigt, vara någorlunda logisk i ditt tänkande, självklart vara van vid att hantera stora maskiner (kort).

nu ska jag ut och byta av en polare

ang. stress, så kan jag tala om att jag lallar runt helt i min egen takt, har man vanan inne så jobbar man ju snabbt, speciellt när man har nån sjysst musik i hytten
Wooh, 340:- /h de är RÄTT bra
Är det jobbigt att ta traktor kort, måste vara lättare än Bil iaf?
Får gärna gå in på det lite vore intressant och veta mera!
Citera
2010-02-20, 17:27
Medlem
Är också intresserad av att jobba som snöröjare. Här i mitt område har det snöat i två dagar nonstop. Dom hinner knappt få bort någon snö innan det blir igenfyllt igen. Men verkar ändå vara ett roligt jobb. Och alla snörörjare kör ju inte traktor eller lastbil. En jag känner har jobbat med det och han jobbade för hand med skyffel där lastbilarna inte kom åt, d.v.s gångvägar, mindre parkeringar, gårdar i bostadsområden, etc.

Den här vintern är ju snart över men man kan ju kolla upp det så att man kan söka nästa vinter.
Citera
2010-02-21, 13:41
Medlem
LokoJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beecher

Får du 340:- i handen eller behöver du betala skatt och sociala avgifter själv ?
Citera
2010-02-21, 14:14
Medlem
Justlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokoJoe
Får du 340:- i handen eller behöver du betala skatt och sociala avgifter själv ?
Tror han till-och-med kanske har egen maskin och så då, och då måste det ju bli lite avgifter på det också typ service och sådär (kanske t.o.m. bränsle).
Då blir det inte 340:- i handen... ELLER?
Citera
2010-02-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justlink
Tror han till-och-med kanske har egen maskin och så då, och då måste det ju bli lite avgifter på det också typ service och sådär (kanske t.o.m. bränsle).
Då blir det inte 340:- i handen... ELLER?

Citat:
Ursprungligen postat av LokoJoe

Vad företaget som jag kör åt fakturerar för en timmes jobb minns jag inte exakt, men det är en ganska saftig summa.
Jag vet inte vad andra maskinförares lön ligger kring när det gäller jourjobb, men jag har goda kontakter inom företagsledningen som ger mig en del förmåner. Det är deras maskiner jag kör, det enda jag bidrar med är arbetskraft.

Företaget sköter allt pappersarbete, blir väl mellan 230-240 i netto timlön.

Citat:
Ursprungligen postat av Justlink
Wooh, 340:- /h de är RÄTT bra
Är det jobbigt att ta traktor kort, måste vara lättare än Bil iaf?
Får gärna gå in på det lite vore intressant och veta mera!

Det var riktigt lätt faktiskt, inte direkt att man fick lusläsa teori som till bilkörkortet...
Var dock tvungen att ha en kurs i ryggsäcken som hette "arbete på väg" om jag skulle röja, men den fick jag gratis via en elutbildning jag gick för några år sedan.

Är lite papper att skriva på hos företaget innan man tutar och kör.

Hoppas du fick svar på dina frågor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in