Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-20, 00:04
Ska sälja min HP-laptop och tänkte köra en recovery först så att allt blir återställt till standard. Grejen är att när jag köpte datorn fick jag med ett Vista OS (dock utan CD utan det låg bara på datorn). Senare har jag installerat Windows 7, men jag har kvar en partion på datorn som heter "Recovery" och är på ca 5 GB. Denna partion verkar dock inte innehålla några filer då jag inte finner några när jag går igenom den. Jag har satt att den ska visa dolda filer, men ser ändå inga.

Nu till min fråga, den partionen är orörd så recovery-filerna borde ju fortfarande finnas kvar på den. Men jag vet inte hur jag ska kunna återställa till mitt Vista då det inte finns några "HP Recovery" genvägar eller liknande kvar i detta Windows 7.

Kan jag återställa datorn till mitt Vista genom min D-partion "Recovery" på 5 GB?

Tacksam för svar.
Citera
2010-02-20, 00:12
Medlem
Varför inte bara köra en clean installation av Windows 7? Sedan köra kommandot sysprep, när du har installerat drivrutinerna till Windows 7. Då kommer den gå tillbaka till menyn där du får välja användarnamn mm (och se "ny" ut). Då har du ju ett extra försäljnings argument, att den har Win 7. För du kommer inte ha användning för Windows 7, skivorna som du har beställt till din pc (HP oem upgrade).

Förusätter ju dock att det är Windows 7 upgrade skivor som du beställt från HP.

Mvh Mobz.
Citera
2010-02-20, 00:24
Citat:
Ursprungligen postat av Mobz
Varför inte bara köra en clean installation av Windows 7? Sedan köra kommandot sysprep, när du har installerat drivrutinerna till Windows 7. Då kommer den gå tillbaka till menyn där du får välja användarnamn mm (och se "ny" ut). Då har du ju ett extra försäljnings argument, att den har Win 7. För du kommer inte ha användning för Windows 7, skivorna som du har beställt till din pc (HP oem upgrade).

Förusätter ju dock att det är Windows 7 upgrade skivor som du beställt från HP.

Mvh Mobz.

Anledningen att jag tänkte köra Vista är för att det är äkta. Windows 7-upgrade skivor ifrån HP har jag inga och har aldrig använt, visste inte ens att man kunde fixa det men det går alltså? I såfall kanske man borde beställa sådana om de är gratis dvs.
Citera
2010-02-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfisken
Ska sälja min HP-laptop och tänkte köra en recovery först så att allt blir återställt till standard. Grejen är att när jag köpte datorn fick jag med ett Vista OS (dock utan CD utan det låg bara på datorn). Senare har jag installerat Windows 7, men jag har kvar en partion på datorn som heter "Recovery" och är på ca 5 GB. Denna partion verkar dock inte innehålla några filer då jag inte finner några när jag går igenom den. Jag har satt att den ska visa dolda filer, men ser ändå inga.

Nu till min fråga, den partionen är orörd så recovery-filerna borde ju fortfarande finnas kvar på den. Men jag vet inte hur jag ska kunna återställa till mitt Vista då det inte finns några "HP Recovery" genvägar eller liknande kvar i detta Windows 7.

Kan jag återställa datorn till mitt Vista genom min D-partion "Recovery" på 5 GB?

Tacksam för svar.

Partitionen är på 5GB men är 5GB eller något liknande upptaget?
Är den fylld men du inte hittar filer verkar det vara lungt. Är den 100% ledig så är du körd i det avseendet.

Har du en mapp i roten på C: eller liknande vid namn i386 kan du göra en egen recoveryskiva.
Länk:
http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml

Finns säkert flera sätt men enda jag vet.

Googla:
Make your own recovery dvd
eller
Make your own recovery dvd i386
om du nu har en sådan mapp.

Detta gäller alltså inte i386 mappen i C:\Windows\System32 eller liknande vart den nu ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in