Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-02, 23:30
  #1
Medlem
vet någon om det finns något kul/bra ställe för UE i närheten av jönköping!?

kan det finnas något ställe att utforska i gammla A6 området som nu består av köpcentrat och skogarna runtomkring!?
Citera
2004-06-02, 02:41
  #2
Medlem
Jag är uppvuxen i Jönköping och gick i gymnasiet där för länge, länge sedan (omkring 1990). Då hade jag flera klasskamrater som ue:ade lite grand, även om termen knappast fanns då.
Jag måste säga emot sonar vad gäller tunnlar. Som jag förstod det hade mina bekanta kommit på hur man kom ned i ett stort och gammalt tunnelsystem på väster.
Just den gång som jag själv skulle följa med ned, så kom jag så långt att jag fick jag se den dolda ingången, men tyvärr upptäckte vi att vi inte var helt ostörda, så det blev ingen expedition. Några fler besök blev det inte och jag flyttade från stan efter gymnasiet.
Jag skriver inte här var ingången finns, om det skulle vara så att några än idag har glädje av tunnlarna. Det vore dock väldigt intressant att höra om någon annan känner till dem, och kanske kan berätta mer om hur gamla tunnlarna är och vad de ursprungligen kan ha varit avsedda för.
Förutom att det rör sig om ett omfattande system, minns jag att det även kan finnas riskabla gångar med koldioxidfickor(!). Jag har idag ingen kontakt med dem som var nere i tunnlarna då, och det är därför som jag postar här.
Citera
2004-06-02, 02:53
  #3
Banned
...
Citera
2004-06-02, 03:35
  #4
Medlem
Jag har för mig att det kallades så - syrefattiga delar där det finns kvävningsrisk.
Men jag är långt ifrån nåon expert på det här. Jag ville bara nämna de varningsord som jag fick höra av min kompisar då.
Citera
2004-06-02, 03:39
  #5
Banned
...
Citera
2004-06-02, 03:57
  #6
Medlem
Nej, detta skulle förstås inte vara något som används idag. Du får ta det här med en nypa salt om du vill. Jag har som sagt bara sett ingången själv. Och denna kan förstås ha blivit igenmurad sedan flera år. Jag tog upp det här mest för att se om någon kunde bekräfta det hela, och kanske berätta mer.
Citera
2004-06-02, 04:01
  #7
Banned
...
Citera
2004-06-02, 11:14
  #8
Medlem
Detta skall finnas centralt pa vaster. Jattekul om du har mojlighet att undersoka! Hoppas det gar att hitta nagot. (Ursakta, men jag har inte svenska teckan pa tangentbordet pa jobbet.)
Citera
2004-07-18, 19:05
  #9
Medlem
prizzes avatar
Jag gick på Per Brahegymnasiet en gång i tiden. Då sades det att det skulle finnas gångar i skolans källare. Jag fattade det som att man skulle gå ner för en trappa vid några toaletter som låg mitt emot expritionen. Fick höra av någon att det var gamla gångar som gick mot rådhuset. Detta låter väldigt otroligt. Men vem vet? Annars finns det gott om bergsutrymmen. Ett ställe som är/var lätt att ta sig in på var på Åsenvägen mot övre Mariebo. Tror inte det är mycket intressant där. Vet att grusbilen hämtar grus där på vintrarna.
Citera
2004-08-02, 20:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonar
Det sitter nu en låst trädörr där :/ men det är det som mrboing talar om... vaktmästarn har nycklar...

Är det den dörren som skall finnas på skolan "PB" som menas här?!
Jag går för närvarande på den skolan, och att det skulle kunna finnas gångar under skolan är nog mycket möjligt.
Utanför skolan mot väster så är det stålplattor fastskruvade i betong fyrkanter som är ca 1*2m stora (ser ut som en klassisk "nedgång med stege i"), kan dessa leda in till skolan tro? (det ligger en källare med elevskåp 10 m från luckorna, källaren ligger ca 4m under marknivå, kanske ngn förbindelse?!)
Citera
2004-08-03, 14:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonar
Det är ju så jävla mkt snutar i stan så man får va snabb om man ska ner där, hela hålan är tokfascistiskt, sthlm är tusen gånger bättre ;P

Btw.. i området runt den där uppförsbacken mot stadsparken/dalvik där 2:an(?) åker... där finns det lite kul luckor å så.. kolla dom om du inte gjort det

Jo snutarna visar sig ganska mycket, och det är väl inget plus att polisstationen ligger 100m från skolan :P
Fast om man har en liten skruvdragare går det nog på ½min

Jo 2:an åker där i backen, jag skall kolla i där när jag kommer dit ngn gång
Citera
2004-08-17, 22:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojden
Är det den dörren som skall finnas på skolan "PB" som menas här?!
Jag går för närvarande på den skolan, och att det skulle kunna finnas gångar under skolan är nog mycket möjligt.
Utanför skolan mot väster så är det stålplattor fastskruvade i betong fyrkanter som är ca 1*2m stora (ser ut som en klassisk "nedgång med stege i"), kan dessa leda in till skolan tro? (det ligger en källare med elevskåp 10 m från luckorna, källaren ligger ca 4m under marknivå, kanske ngn förbindelse?!)


Angående dessa luckor så är det byggarbete därvid, eller snarare vid en lucka 15m bortanför dom ovanmenade. Rakt väster ut så hadde dom grävt ett hål för att laga/byta ledningar (vatten eller FV) på 3 ställen 2-3m från varandra, och i mitten såg ut att vara ett rum, eller iaf 4 orange/gula väggar fast inget tak.
Jag såg tyvär inte så mkt, men luckan var öppen och verkade leda till "rummet".
Dom kommer nog att arbeta där några dagar, så kolla om ni är intreserade av de andra luckorna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback