2010-02-19, 21:06
Medlem
Muttaegotts avatar
För många år sedan berättade en äldre anhörig om en Tysk bil som skulle skickas till Norge under kriget
och fraktades med tåg genom Sverige.Bilen blev stulen av några unga killar från halmstadtrakten och dom lyckades sedan att komma undan men fick kalla fötter och sänkte sedan bilen i en sjö.
Bilen som skulle varit en legendarisk Horch var tydligen en riktig dyrgrip.
Jag skulle nog ha glömt historien för länge sedan om inte följande hänt.
något år senare hjälpte jag en herre att reparera dennes bil när han stod bredvid och malde en massa dynga och plötsligt drar han hela historien om bilen i sjön ,jag följer givetvis upp med diverse frågor och snokar så gott det går och det visar sig att han inte vet vem personen som jag hört det av innan är. Dessutom fågar jag min anhörige om han känner mannen som jag hjälpt vilket han inte gör!

Summa summarum:Historien kan vara sann? vet någon om en bil av denna typ skickades till Norge av Nazisterna under kriget? har någon hört historien eller delar av?
Citera
2010-02-19, 21:26
Medlem
fritjofkonkass avatar
Fan vad coolt! Kan du inte leta upp bilen och bärga den?
Citera
2010-02-19, 21:31
Medlem
Muttaegotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Fan vad coolt! Kan du inte leta upp bilen och bärga den?

Det är klart att tanken slagit mej men jag skulle gärna vilja veta mer om sammanhanget,dessutom är jag övertygad om att fler måste känna till historien och kanske till och med exakt vad för bil och var den ligger.
Citera
2010-02-19, 21:35
Medlem
L3V3RM1NDR0Ms avatar
fan vad häftigt, hoppas du får svar som kan leda dig till någon slags bärgning av fordornet.
Citera
2013-03-05, 20:01
Medlem
Muttaegotts avatar
Blåser liv i denna frågan igen och undrar on nån vet nåt?
Citera
2013-03-05, 20:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Biblioteken brukar ha arkiv över gamla dagstidningar ibland digitalt och ibland på microfilm kanske du kan börja där.

Här finns några på typ vad man kan hitta på biblioteken http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/browse_title.jsp lite innan din händelse dock...

Annars får du göra som man gjorde innan Internet.
Ta på dig jackan o skorna o gå till biblioteket :-)
Senast redigerad av kimdah2002 2013-03-05 kl. 20:36.
Citera
2013-03-06, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ca 1942.

Citat:
Ursprungligen postat av Muttaegott
Blåser liv i denna frågan igen och undrar on nån vet nåt?

Tyvärr vet jag ingenting om denna intressanta gamla händelse.

Nu skall detta ha skett ca 1942. Du måste då gå igenom åren 1941-43 vilket kommer att ta tid.

Bäst vore nog om du gick igenom årgångarna av den/de största tidningarna i Halland under dessa år. Kanske finns/fanns det en lokaltidning i Halmstad?

Som förut omnämnts i tråden så finns alla Sveriges dagstidningar sparade på mikrofilm. Bor du i Stockholm är det KB som gäller och i Göteborg är det KTB.

Lycka till. Hoppas att du hittar något om denna intressanta händelse.
Citera
2013-03-06, 23:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En Horch, alltså? Det är sannerligen inte dåligt.

Horch tillverkade en del riktiga lyxbilar och välrenoverade ex av de finare modellerna betingar idag priser på flera miljoner.

Herr Horch blev för övrigt utsparkad ur sitt eget företag nån gång på 1910-talet och startade istället ett företag han kallade för Audiwerke - låter det bekant?

Litet historik här om Horch: http://en.wikipedia.org/wiki/Horch (kolla gärna fotona!!)

Och litet ögongodis här (den är till salu!): http://www.prewarcar.com/index.php?option=com_caradvert&view=ad&section_id= 1&id=77519&Itemid=432

Man ska dock komma ihåg att det kostar skjortan att renovera en bil som legat i vattnet i decennier - om den alls är möjlig att återställa. Men även ett rätt illa åtgånget skelett kan nog betinga en del pengar eftersom man då kan hävda att det handlar om en originalbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in