2010-02-19, 20:43
Medlem
FREDENNs avatar
Tjenare,
Jag har en laptop som jag har kört ubuntu på i cirka ett år nu. Jag har ingenting emot det förutom att det finns vissa program som jag måste använda mig utav i mitt jobb som inte finns någon likvärdig ubuntu version. Och dom fungerar inte i wine heller för den delen. Så jag måste alltså gå tillbaka till windows igen. Mitt problem då:
När jag stoppar i skivan och rebootar så startar windows installationen helt utmärkt allting laddar upp och när man ska börja och trycka på första '' vidare '' kommer det upp ett problem. Det står att datorn ej hittar min hårddisk och att man ska plugga i den igen och starta om windows. Då tänke jag okej konflikt mellan ubuntus filsystem och windows. Så jag laddade ner Hirens boot cd och testade att göra en ntfs partion i hårddisken för att förhoppningsvis windows skulle hitta någonting. Men det blev samma problem igen, jag har googlat samt frågat runt bland mina bekanta som ska vara helt okej på ubuntu eftersom jag inte kan så mycket mer än att installera det i princip. Så har ni någon ide där ute flashbackare?

Tack på förhand!
Citera
2010-02-19, 20:47
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Försöker du att installera XP kan det blir problem med SATA diskar. Antingen får du lägga dina SATA drivrutiner på en diskett (!) eller bränna en ny skiva med dem på. En del piratversioner har nya drivrutinspaket inlagda från början. Ytterligare ett Alternativ är Windows 7.

Kan du inte köra programmen i Virtualbox?
Citera
2010-02-19, 20:53
Medlem
FREDENNs avatar
Jag håller på att '' köpa '' windows 7 nu med hjälp av transmission

nej programmen fungerar varken i virtualbox eller wine.
Det är mycket speciella energianalys program samt cad program och lite annat smått och gott.
Men jag ska testa windows 7 så fort det blir klart.
Citera
2011-02-01, 18:59
Medlem
Whiros avatar
Har också ett problem som jag inte blir klok på när det gäller Ubuntu/windows.

Min dator fick ett frispel/psykbryt förra veckan. Kunde ej komma åt hårddisken och alla filer. Hängde sig innan windows ikonen dök upp. Har förökt allt från Win Pe osv, diskpart o allt vad det heter.

Installerade Ubuntu vid sidan om mitt första operativsystem. Allt gick bra men kunde inte komma åt min hårddisk.

Installerade om Ubuntu på hela disken. Struntade helt enkelt i att alla filer försvann. Satte i en windows professional skiva för att formater partitionen men där tar det stopppppppppppppppp är något med NTFS och Ubuntu som inte är som det ska.

Får ett felmeddelande : Fel:0x80070057]

En annan fråga: fungerar det att om d.v.s Ubuntu är installerat och jag ladddar ner Hirens boot CD 9.6, använder partition magic och ändrar till NTFS ??

Skit såg precis vad FREDENN skrev om Hirens. Faaan , knulla en bärgsget.
Senast redigerad av Whiro 2011-02-01 kl. 19:02.
Citera
2011-02-01, 20:29
Medlem
Whiros avatar
Löste allt genom att ladda ner Gparted ta bort partitonerna och göra om dem till NTFS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in