2010-02-19, 14:59
Medlem
Jag sökte och hittade ingen tråd om detta, kan givetvis ha gjort fel och ber er då ha överseende med min uppenbarligen bristande sökförmåga.

Min psykiatriker tyckte att jag skulle genomgå en utredning för att bekräfta att/kolla om jag har Aspergers syndrom, då h*n ansåg att jag påvisar/har levt med karaktäristiska drag av "störningen".

Kan någon här på forumet som har varit med om detta berätta för mig hur en sådan utredning går till i praktiken? Har fått reda på att väntetiden blir någon månad, och att den sedan kommer ta lång tid att genomföra. Svarar man på frågor i formulär? Svarar man muntligt på frågor? Får man göra diverse praktiska test?

Det skiljer sig kanske från olika mottagningar, vad vet jag, men jag tror och hoppas att det finns någon form av standardprocedur för dessa undersökningar då jag inte är intresserad av att ha en felställd diagnos som många verkar vara, utan vill snarare få reda på om det kan vara orsaken till mina problem.
Citera
2010-02-19, 15:51
Medlem
iquits avatar
Jag håller på med en just nu. Det ingår frågeformulär, och oftast muntlig intervju med dig och någon anhörig som känt dig som liten bebis, typ morsan alltså. Praktiska tester ingår också, jag har fått göra minnestester och rita av figurer. Jag har också fått iq-test liknande uppgifter.

Jag tror inte de delger dig misstanke om aspergers om de inte har några indikationer på att det kan vara det. Så farligt lång tid verkar det inte ta, men du får räkna med flera besök på kanske två timmar.
Citera
2010-02-20, 17:31
Medlem
Höstlängtans avatar
Det ska finnas goda indikationer för att du överhuvudtaget ska få utredas.
Innan utredning så får man prata med psykolog+kurator på kommunens habilitering - det fick jag iaf när jag ville utredas. Nu står jag i kö och väntar på att få en tid bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in