2010-02-20, 17:00
Medlem
black-swans avatar
Finns även en kandidatutbildning på LiU - grafisk design och kommunikation.

Citat:
Under de två första åren är utbildningen bred och sammanhållen. Förutom kurser i grafisk design och kommunikation tillhandahåller programmet projektledning, juridik, marknadskommunikation, ekonomi och konstvetenskap.

I den senare delen av utbildningen sker inriktning mot en mer specifik yrkesroll som till exempel projektledare, produktionsansvarig eller formgivare.

Källa: http://www.gdk.nu/
Citera
2010-02-22, 12:03
Medlem
JackieDans avatar
Kan det här vara något?
http://www.liu.se/utbildning/program/grafiskdesign?l=sv
Citera
2010-02-22, 13:24
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Jag känner flera som läst GDK som nämns ovan. En väldigt bra utbildning enligt de själva och jag vet att flertalet har fått jobb inom branschen. Typen av jobb varierar självfallet med hur bra man är då branschen kräver att man är påhittig, kreativ, kunnig osv. Detta är sådant man kan förvalta under studietiden och utveckla, men mycket krävs att man har någonstans inom sig.

Dock, de jobb som de fått är allt från förlagsbransch, informatörer, webbredaktörer, grafiker på byråer osv. Väldigt brett alltså.
Citera
2010-02-23, 00:55
Medlem
Jag sitter själv och funderar på vad jag ska göra efter gymnasiet. Tar studenten i Juni och har gått media. Jag känner själv att jag är ganska händig i Photoshop, kan rätt grundläggande i illustartor, indesign, inte speciellt mycket i flash osv. och funderar på om jag vill fortsätta inom grafisk design. Har tittat på Berghs, Hyper Island osv. och ja, det är lite fram och tillbaka. Det känns inte riktigt att man kan komma in på Hyper Island eller något liknande direkt, vilket får en att fundera på vad man ska göra tills dess?

Aja, lycka till med TS val iaf!
Citera
2011-08-04, 10:54
Medlem
Hej alla Flashbackare!

Jag är väldigt intresserad av att plugga grafisk formgivning, men blir så oerhört förvirrad av alla skolor, utbildningar (KY, YH) och alternativ. Jag har ingen tidigare utbildning eller erfarenhet utan tycker att det är oerhört intressant att "skapa" saker i datormiljö.
Jag är framförallt intresserad av förpackningsdesign eller att jobba som grafisk formgivare på ett bokförlag. Var har ni för råd angående val av utbildning? Vad kan vara en bra utbildning? De flesta utbildningarna jag tittat på kräver arbetserfarenhet, arbetsprover samt kostar mycket pengar för en fattig student på högskolan. Jag ser helst att utbildningen är avgiftsfri och inte kräver tidigare erfarenhet. Den får gärna vara på högskolenivå, men även KY och YH funkar. Skulle uppskatta om någon kan berätta om arbetsmarknaden föredrar någon av dessa tre utbildningsformer.
Många frågor, men är tacksam för minsta lilla tips!
Senast redigerad av Jake-Tagliano 2011-08-04 kl. 10:57.
Citera
2011-09-07, 13:53
Medlem
Kanske intressant tips inför plugget. Inspirations portal Hipster.se
Citera
2011-09-19, 19:07
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake-Tagliano
Hej alla Flashbackare!

Jag är väldigt intresserad av att plugga grafisk formgivning, men blir så oerhört förvirrad av alla skolor, utbildningar (KY, YH) och alternativ. Jag har ingen tidigare utbildning eller erfarenhet utan tycker att det är oerhört intressant att "skapa" saker i datormiljö.
Jag är framförallt intresserad av förpackningsdesign eller att jobba som grafisk formgivare på ett bokförlag. Var har ni för råd angående val av utbildning? Vad kan vara en bra utbildning? De flesta utbildningarna jag tittat på kräver arbetserfarenhet, arbetsprover samt kostar mycket pengar för en fattig student på högskolan. Jag ser helst att utbildningen är avgiftsfri och inte kräver tidigare erfarenhet. Den får gärna vara på högskolenivå, men även KY och YH funkar. Skulle uppskatta om någon kan berätta om arbetsmarknaden föredrar någon av dessa tre utbildningsformer.
Många frågor, men är tacksam för minsta lilla tips!

Lite sent svar, men om du är intresserad av förpackningsdesign så finns den här KY-utbildningen:

http://www.brobygrafiska.se/?page_id=623

Broby är ju inte New York direkt, men vad jag hört av utbildningen så är den fullgod, och skolan har ett gott rykte i branschen (om inte annat som plantskola för högre studier i Stockholm).

Huruvida branschen föredrar en viss utbildningsform är jag tveksam till. De är mer intresserade av att det är rätt skolor (se mitt tidigare inlägg i tråden). Just Broby har jag en bekant som pluggat, hon har blivit featured i både CAP&DESIGN och jobbar på en välkänd byrå. Är man duktig så sätter inte "fel" utbildning käppar i hjulet så mycket som man kan tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in