2010-02-19, 11:26
Medlem
adorkables avatar
Hejsan!

Nu är det dags, jag vill börja plugga. Men jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att plugga "grafisk design". Det finns 101 olika väga man kan ta och jag har ingen aning om vart jag ens ska börja.

Någon här som pluggar, har pluggat eller tänker börja? Hur gjorde du? Eller hur tänker du göra?

Tackar så mycket på förhand!
Citera
2010-02-19, 11:28
Medlem
Draculeas avatar
http://www.berghs.se/

http://hyperisland.com/
Citera
2010-02-19, 11:29
Medlem
adorkables avatar
Plugga grafisk design!

Hejsan!

Ja, jag vet om att detta är fel forum för detta, men jag tvivlar på att ni som pysslar med grafisk design hänger på utbildningsdelen lika mycket som här inne. Så, därför tänker jag posta här. Moderator är varmt välkommen att ge mig på huvudet!

Nu är det dags, jag vill börja plugga. Men jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att plugga "grafisk design". Det finns 101 olika vägar man kan ta och jag har ingen aning om vart jag ens ska börja.

Någon här som pluggar, har pluggat eller tänker börja? Hur gjorde du? Eller hur tänker du göra? Ni som jobbar med det, hur är det? Beskriv gärna så mycket som möjligt!

Tackar så mycket på förhand!
Citera
2010-02-19, 11:37
Medlem
adorkables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draculea
http://www.berghs.se/

http://hyperisland.com/

A, men innan man börjar på någon utav de skolorna ska man kunna PS, Illustrator osv. Vill gärna ha mer kött på benen innan jag söker in på en sån skola
Citera
2010-02-19, 11:53
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adorkable
A, men innan man börjar på någon utav de skolorna ska man kunna PS, Illustrator osv. Vill gärna ha mer kött på benen innan jag söker in på en sån skola
Gör lite tutorialkurser på internet. Finns att ladda hem Adobe *Program* på valfri tracker. De kan faktiskt vara ganska givande, i alla fall på en lägre nivå.
Citera
2010-02-19, 12:12
Medlem
adorkables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fag
Gör lite tutorialkurser på internet. Finns att ladda hem Adobe *Program* på valfri tracker. De kan faktiskt vara ganska givande, i alla fall på en lägre nivå.

Jo alltså lite kan jag ju, men för att kunna bli så bra på det som möjligt så krävs det nog att man tar några kurser.

Jag funderar dock på att börja plugga två år digital media? Kan det vara nåt? De flersta skolorna kräver ändå att man har ~2 års erfarenhet (skola+praktik).
Citera
2010-02-19, 12:20
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adorkable
Jo alltså lite kan jag ju, men för att kunna bli så bra på det som möjligt så krävs det nog att man tar några kurser.

Jag funderar dock på att börja plugga två år digital media? Kan det vara nåt? De flersta skolorna kräver ändå att man har ~2 års erfarenhet (skola+praktik).

Har en polare som pluggar digital media på hyper island, den verkar bra! Mycket jobb dock. Ja grunder i program och lite till är ju ett plus hur som helst när man pysslar med sådant!

Får börjar trockla dig fram med tuts och sådana saker!
Citera
2010-02-19, 12:23
Medlem
Pranchas avatar
Ge dig på huvudet kommer jag inte göra, för jag håller med i resonemangen. Men var sak har sin plats, så vi tar och flyttar ändå.

B&GF > Utbildning och studier

/Mod

OnT: Det är som sagt inte en helt lätt historia, det här. Det skulle vara bra att veta vad du har för kunskaper där du är nu: är du helt färsk på området, inte ens prövat på ämnet genom att exempelvis gått media under gymnasiet? Klarar du programvaran (CS)? Om nej, är nog ditt säkraste kort att söka dig till någon av de många folkhögskolorna som finns i ämnet. Det brukar ge ganska mycket frihet att experimentera själv.

Om vi sedan talar om högskolenivå finns det en uppsjö olika linjer du kan välja. Några, såsom den i Sundsvall kräver ingen portfolio för att söka in till, utan är helt baserad på dina avgångsbetyg (så var det i vilket fall för några år sedan när jag sökte). Så har du 17-20p så kan du alltid prova det.

Sedan finns det de mindre creddiga utbildningarna, men som ändå kräver arbetsprover, Kalmar/Luleå tänker jag framförallt på. Dock ger igen av dessa dig en konstnärlig examen, utan det är Mediekommunikationsvetenskap och Media Design som gäller. När det kommer till dessa skolor skall man vara medveten om att branschen inte ser dessa skolor som nödvändigtvis "bra". Du kan med andra ord inte åka snålskjuts på utbildningens namn.

Sedan har vi de erkända skolorna i Stockholm. Berghs (som du får betala för), Beckmans och Konstfack är de ledande. Skolorna har sina specifika stilar, du kan säkert hitta mer info om detta genom studenternas bloggar osv. Vi har också Danmarks Designskole i Köpenhamn, som brukar anses ligga på samma nivå som skolorna i Stockholm. Ett bra alternativ om du bor i södra Sverige och vill ha nära hem till mamma! Dock skall ju nämnas att dessa skolor är ganska svåra att komma in på, framförallt som färsk inom grafisk design. Många får söka flera år för att ens bli kallade till intervjuer.
Citera
2010-02-19, 12:27
Medlem
Herr_Oins avatar
Prancha har beskrivit det hela väldigt bra, men har glömt att nämna att det finns KY-utbildningar inom detta. Dessa kräver dock alltsomoftast någon form av arbetsprov, som dock inte alltid behöver vara producerat i något program, papper och penna går lika bra.
Citera
2010-02-19, 12:49
Medlem
adorkables avatar
Gissa om jag sitter med två identiska trådar i samma forum nu...

Som du själv sa så finns det ju hur mycket att välja på som helst. Jag är en riktigt färsking och det enda jag kan är att hantera pennan, i stort sätt. Funderar på att börja plugga digital media för att få en grund att stå på, sen se vad nästa steg blir. Kommer säkert ha mycket mer insikt i det stora hela när jag tagit första steget, om det nu blir digital media. Hur låter det?
Citera
2010-02-20, 12:49
Medlem
vad krävs för att komma in på Hyper Island.
Gör man nån form av intagningsprov för att bevisa sina kunskaper eller liknande?
Citera
2010-02-20, 15:28
Medlem
orkarNs avatar
Korspostningar sammanfogade och tillsägelse till TS.

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in