Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-02-18, 22:46
Medlem
Orzions avatar
Först för er som inte vet vad Flashback Awards är kommer här en kort sammanfatning av impieteer ifrån föra året.

”För att ge chansen för alla medlemmar på Flashback att vara med flyttar nu sista fasen i Flashback Awards ut i det öppna forumet.

Vad är nu detta undrar du?
Jo, Flashback Awards är en omröstning som går av stapeln varje år för att utmärka olika företeelser och personer i den så kallade verkligheten som under det förra året gjort särskilt spektakulära saker. Både kategorierna och kandidaterna nomineras och röstas fram av medlemmarna själva.

Kategorierna har bestämts och kandidaterna har nominerats, det som är kvar nu är att rösta fram vinnaren bland de nominerade och då vänder vi oss till alla inloggade medlemmar på Flashback. Trådarna har tidigare legat som en underforum till Laidback, dit man får tillträde först om man varit medlem ett tag och skrivit ett visst antal inlägg.

Rösta på!”

Dessa omröstningar har tidigare flyttats ut till det öppna forumet och förra året deltog ungefär600 personer i varje omröstning och året innan var de cirka 150 pers så om trenden hållit i sig skulle det varit cirka 2400 personer i år. Men nu blev detta inte fallet eftersom Flashback Awards av någon anledning aldrig flyttats ut till resten av forumet som det gjorts förut och istället är det cirka 80 personer som röstat.

Vad är då anledningen till detta det finns en uppenbar fördel att flytta ut det eftersom det genererar betydligt fler röstande? impieteer ända förklaring var att det diskuterats i outlow. Därför vill jag nu ha en mer öppen diskussion om frågan. Borde det flyttas ut eller inte? Om inte är det ens någon idé att ha kvar det när det är mindre än 100 personer som röstar?
Citera
2010-02-19, 21:39
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Först för er som inte vet vad Flashback Awards är kommer här en kort sammanfatning av impieteer ifrån föra året.

”För att ge chansen för alla medlemmar på Flashback att vara med flyttar nu sista fasen i Flashback Awards ut i det öppna forumet.

Vad är nu detta undrar du?
Jo, Flashback Awards är en omröstning som går av stapeln varje år för att utmärka olika företeelser och personer i den så kallade verkligheten som under det förra året gjort särskilt spektakulära saker. Både kategorierna och kandidaterna nomineras och röstas fram av medlemmarna själva.

Kategorierna har bestämts och kandidaterna har nominerats, det som är kvar nu är att rösta fram vinnaren bland de nominerade och då vänder vi oss till alla inloggade medlemmar på Flashback. Trådarna har tidigare legat som en underforum till Laidback, dit man får tillträde först om man varit medlem ett tag och skrivit ett visst antal inlägg.

Rösta på!”

Dessa omröstningar har tidigare flyttats ut till det öppna forumet och förra året deltog ungefär600 personer i varje omröstning och året innan var de cirka 150 pers så om trenden hållit i sig skulle det varit cirka 2400 personer i år. Men nu blev detta inte fallet eftersom Flashback Awards av någon anledning aldrig flyttats ut till resten av forumet som det gjorts förut och istället är det cirka 80 personer som röstat.

Vad är då anledningen till detta det finns en uppenbar fördel att flytta ut det eftersom det genererar betydligt fler röstande? impieteer ända förklaring var att det diskuterats i outlow. Därför vill jag nu ha en mer öppen diskussion om frågan. Borde det flyttas ut eller inte? Om inte är det ens någon idé att ha kvar det när det är mindre än 100 personer som röstar?
Jag har först i år deltagit i detta evenemang, jag visste inte att röstningen tidigare lyfts ut i det öppna forumet, naturligtvis anser jag att det borde vara så jämt. Det man röstar på är ju inte direkt relaterat till Laidback.
Citera
2010-02-19, 21:52
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag har först i år deltagit i detta evenemang, jag visste inte att röstningen tidigare lyfts ut i det öppna forumet, naturligtvis anser jag att det borde vara så jämt. Det man röstar på är ju inte direkt relaterat till Laidback.
Skönt att någon äntligen hitta tråden håller självklart med dig
Citera
2010-02-19, 23:13
Medlem
Orzions avatar
Ingen häftig diskussion här inte 24 timmar senare är det enbart en person som skrivit och detta att den instämmer. Är det ingen som bryr sig om frågan så att de ens orkar argumentera för eller emot? Bara jag som tycker det är ett problem att det enbart är 70 röstande istället för cirka 2000?
Citera
2010-02-19, 23:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ingen häftig diskussion här inte 24 timmar senare är det enbart en person som skrivit och detta att den instämmer. Är det ingen som bryr sig om frågan så att de ens orkar argumentera för eller emot? Bara jag som tycker det är ett problem att det enbart är 70 röstande istället för cirka 2000?
Jag lyfter igen jag såg din tråd häromdagen men jag hann inte svara, däremot är det lite konstigt med tanke på intensiteten i just FB att ingen annan intresserar sig.

Jag tycker att det är dåligt deltagande i röstningen och därmed kommer utslaget bli lite missvisande.
Man får väl hoppas att personer med tillgång till LB nu ge sig in och röstar och att det till nästa år blir som det tydligen varit tdigare.
Flashback Awards
Citera
2010-02-19, 23:38
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag lyfter igen jag såg din tråd häromdagen men jag hann inte svara, däremot är det lite konstigt med tanke på intensiteten i just FB att ingen annan intresserar sig.

Jag tycker att det är dåligt deltagande i röstningen och därmed kommer utslaget bli lite missvisande.
Man får väl hoppas att personer med tillgång till LB nu ge sig in och röstar och att det till nästa år blir som det tydligen varit tdigare.
Flashback Awards

Vet inte hur det var innan 2009 eftersom det är lite svårtolkat men 2009 flyttades omröstningsdelen till det öppna forumet vilket gav betydligt fler röster än det är idag och med alla nya medlemmar sedan 2009 lär det vara ännu fler om det flyttats ut även denna gång. Är ingen mening men en omröstning där 80 personer deltar.

Är själv förvånad över det svaga intresset för tråden inte ens en moderator har lyckats hitta hit för att ge någon form av förklaring till varför det ändrades.
Citera
2010-02-20, 00:54
Medlem
aceblacks avatar
Håller också med, upptäckte knappt att det börjat, är ju svårt att hitta om man inte aktivt letar efter det. Tycker också att det borde läggas upp här på den öppna delen. Ju mer folk som röstar desto exaktare resultat blir det ju.
Citera
2010-02-20, 02:31
Moderator
impieteers avatar
Jag kan ju inte riktigt referera till vad en diskussion i Outlaw innehållit, men det är som sagt så att röstningstrådarna blir kvar under Laidback i år. Möjligen flyttar vi ut resultatet så det går att referera till utanför forumet. Om det är någon som vill ge ett mer utförligt svar så får det nog bli en admin.

Jag tycker dagens form har ganska stora problem och om jag är kvar som moderator om ett år och fortfarande drar lasset när det gäller FB Awards ska vi nog försöka förbättra det på något sätt. Fasta kategorier och lite mer marknadsföring vore t ex bra. Det vore roligt om det också medförde att det blev något som var mer intressant för forumet att visa upp, och då i ett "öppet forum". Men det får framtiden utvisa, det är ju ett år dit och i år är ju nästan omröstningen över.

Det går fortfarande att rösta i några dagar till, jag sammanställer resultatet måndag kväll.
Rösta ---> https://www.flashback.org/f197

/ Moderator i Laidback
Citera
2010-02-20, 02:37
Medlem
DanteAlighieris avatar
Borde vara i Övrigt eller någon annan forumdel där alla har tillgång till den. Det är min åsikt.
Citera
2010-02-20, 06:50
Moderator
Jeckes avatar
Jag kan tänka mig att ett av skälen är för att det är lite högre krav på att komma in i laidback, så att folk inte bara kan skapa en massa alternativa konton bara för att rösta.

Såvitt jag vet så finns det inte ens någon regel mot att göra så.

Däremot verkar det i den nya designen finnas en möjlighet att klistra en tråd/inlägg så att den syns i samtliga forum, ovanför det vanliga forumet.
Kanske skulle det kunna vara något, där kunde man klistra ett inlägg som påtalar om just sådana här omröstningar där hela flashback borde delta.
Som ytterligare information kan jag ju påtala att det finns en tråd om omröstning inför riksdagsvalet, i P-I (tror jag det är), där det ju gäller lite samma sak.
Citera
2010-02-20, 08:13
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag kan tänka mig att ett av skälen är för att det är lite högre krav på att komma in i laidback, så att folk inte bara kan skapa en massa alternativa konton bara för att rösta.

Såvitt jag vet så finns det inte ens någon regel mot att göra så.

Att rösta med flera konton skulle kunna falla under regeln om missbruk av multipla konton.

Men givetvis, fungerar Laidbacks inträdeskrav som ett skydd mot sådant fusk. Sedan är det väl också som så att eftersom det är just Flashback Awards så kan det anses finnas ett värde i att någon tjomme som reggade sig i förra veckan och postat tre inlägg inte får rösta. Hur mycket "Flashback" representerar en sådan användare? Man bör "ha kommit in" i Flashback först.

Det är alltså min åsikt kring det hela.
Citera
2010-02-20, 10:55
Medlem
Orzions avatar
Sant det finns ju ett litet problem med folk som har flera användare eller helt nya. Fast det är ju inget man vinner i tävlingen tror ingen orkar skapa 50 konton för att rösta i en meningslös tävling, Problemet är ju att väldigt många Flashback användare inte använder laidback av olika skäll. Detta kan vara aktiva medlemmar som funnits på forumet länge men som av någon anledning inte besöker laidback. Dessa får ju inte en chans att rösta eftersom de inte har en aning om röstningen när den är gömd i ett hörn av laidback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in