2010-02-18, 02:46
Medlem
Klosss avatar
Tidningsutgivarna TU vars medlemmar utgörs av nästan alla våra morgontidningar och kvällstidningar arrangerar nu en kurs med föreläsningar och praktiska övningar i ämnet att hantera Sverigedemokraterna.

Från Fria nyheter:
Citat:
Under dagen kommer man ägna sig åt praktiska övningar om hur media ska hantera politiker som påstår att muslimerna är det stora hotet eller att en viss folkgrupp begår fler våldtäkter än andra. Man ska också reda ut vilka åsikter en journalist kan och bör ta avstånd ifrån.

Ur kursinnehållet:

Förmiddagen ägnas åt att ge en faktabakgrund om främst SD, men även andra extrema svenska partier:

Vilken typ av parti är SD? Vilka liknande partier finns i andra länder?
Vilka väljare riktar de in sig på?
Kan man säga att SD är ”främlingsfientligt”?
Hur väl stämmer deras påståenden?
När är något en ”tillåten” åsikt och när blir det främlingsfientligt? När blir det hets mot folkgrupp?
Hur påverkar lagar, pressetik och redaktionell policy bevakningen av partier som för fram extrema, invandringskritiska eller populistiska åsikter?
Vad finns att lära av hur medierna bevakade Ny demokrati 19990-1994?
Eftermiddagen ägnas åt praktiska övningar kring de ”nya” situationer som mediernas bevakning av SD och liknande partier kan medföra t ex:

Vad gör du om en politiker påstår att muslimerna är det stora hotet? Om en viss folkgrupp begår mer våldtäkter än andra?
Hur extrem ska en åsikt vara för att den omedelbart måste bemötas?
Mellan vilka åsikter ska man ställa sig neutral? Vad kan man som journalist ta avstånd från? Vad bör man ta avstånd från?

Om Tidningsutgivarna:

- TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Våra medlemmar är de svenska morgon- och kvällstidningarna, gratistidningar, nyhetsbyråer, tryckerier, tidningsdistributionsföretag, annonsförsäljningsbolag, tv- och radiostationer samt förlag
http://frianyheter.wordpress.com/2010/02/17/tu-arrangerar-kursen-sa-hanterar-vi-sverigedemokraterna/#more-31235

Tidningsutgivarnas hemsida:
http://www.tu.se/om-tu/eventkalender/event/27-sa-hanterar-vi-sverigedemokraterna

Är verkligen vår ledande media så handfallna inför Sverigedemokraternas åsikter att man måste anordna kurser för att kunna bemöta dem?

Är det ens tänkbart att anordna kurser om hur Feministiskt Initiativ ska hanteras eller varför inte Miljöpartiet?

Tidningsutgivarnas demokratisyn?
Senast redigerad av Kloss 2010-02-18 kl. 03:11.
Citera
2010-02-18, 03:37
Medlem
Dr.hankeys avatar
Man ska också reda ut vilka åsikter en journalist kan och bör ta avstånd ifrån.

Sinnessjukt är bara förnamnet! har aldrig gillat klappjakten på SD och jag gillar den inte mindre för det här. Hur galet är det inte att visa hur man hantera ett politiskt parti?!
Och självklart så kommer ingen tidning att skriva om TUs fjollgrej heller. Hållavarandrabakomryggen facister!
Citera
2010-02-18, 03:47
Bannlyst
Det är nu det skall komma någon tokig SD-hatare och förklara att det är bara konspirationsteorier att media skulle behandla SD annorlunda gentemot andra partier....
Citera
2010-02-18, 08:57
Medlem
Ja Herre Gud Min Skapare....

Är det verkligen så illa ställt bland svenska journalister att de måste gå på kurser för att lära sig tänka "rätt"?
Om jag vore journalist etc. så skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag skulle gå på en sådan "kurs".

Det skulle för mig vara en klar och tydlig signal om att jag inte kan tänka fritt och självständigt. Arbetsgivaren och de styrande makthavarna har redan bestämt vad jag skulle tycka.

Tidningsägaren till de lydiga journalistlakejerna:

-Se här Peter och Maria! Jag har bekostat en färdig kurs åt er! Ni får gå på betald arbetstid. Jag bjuder på lunchen. Masa er iväg nu! Seså.

Journalisterna Peter och Maria masar sig lydigt iväg såsom barnrumpor. I nästa val röstar de på Mp eller Vänstern och minns tillbaka på Mao Tse Tungs ord och gymnasietiden på 70-talet:

"Det är rätt att göra uppror!"

Där slutar civilkuraget. Nåja...är man en lydig lakej så är man.

F.ö så skulle det vara intressant att veta vilka som föreläser. Det går väl alltid att bjuda in pensionerade TASS-redaktörer som vet hur folk ska hjärntvättas och vilka "sanningar" som är lämpliga att skriva om.

Usch...jag är faktiskt av hjärtat glad, stolt, vet att jag gör rätt, då jag inte har sålt min själ till kapitalet.
Citera
2010-02-18, 09:44
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> M&J

/Mod
Citera
2010-02-18, 09:53
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Citat:
När är något en ”tillåten” åsikt och när blir det främlingsfientligt? När blir det hets mot folkgrupp?

Det är inte du som journalist som ska bestämma det. Din uppgift är att rapportera neutralt utan att göra egna värderingar.

Citat:
Vad gör du om en politiker påstår att muslimerna är det stora hotet? Om en viss folkgrupp begår mer våldtäkter än andra?

Du vidarebefordrar dessa påståenden till dina "konsumenter" och låter dem själva välja hur de vill reagera på dessa. Du bemöter dem inte själv, du låter andra sakkunniga bemöta dem.

Citat:
Hur extrem ska en åsikt vara för att den omedelbart måste bemötas?

Det är inte din uppgift att bestämma hur pass extrem en åsikt är och det är inte ditt jobb som journalist att bemöta åsikter. Om du är politisk kommentator går det bra, annars inte.

Citat:
Mellan vilka åsikter ska man ställa sig neutral? Vad kan man som journalist ta avstånd från? Vad bör man ta avstånd från?

Du ska som journalist alltid vara neutral. Du bör och ska aldrig ta avstånd från något, det är inte vad ditt jobb som journalist handlar om.
Citera
2010-02-18, 10:02
Moderator
Strix m/94s avatar
En annan debattör här på FB (FnurrHa) har haft vänligheten att marknadsföra mitt påstående att journalister har som uppgift at förvanska sanningen. Jag vågar påstå att man nu även skaffat sig en formell utbildning i hur det skall gå till.
Citera
2010-02-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En annan debattör här på FB (FnurrHa) har haft vänligheten att marknadsföra mitt påstående att journalister har som uppgift at förvanska sanningen. Jag vågar påstå att man nu även skaffat sig en formell utbildning i hur det skall gå till.

Det som jag tycker är mest märkligt är hur man som journalist kan tillåta sig att förnedras genom att ta del av sådan kurs. Det är samma sak som om konsumenterna hade upptäckt stora brister i en vara och företaget som producerar varan hade löst det hela genom att indoktrinera personalen i någon sorts obskyr "personalkurs".

-Det är fel på konsumenten. Inget annat får sägas utåt. Kom ihåg det! Annars blir det ingen middag ikväll utan ni får bums gå hem!

Det håller inte...sanningen kommer alltid fram. Sanningen inte bara kommer fram. Den måste också föras fram.

Duger nuvarande journalister till det eller är de ryggradslösa och tänker främst på lönebeskedet den 25?
Citera
2010-02-18, 10:48
Medlem
Märkligt att Tidningsutgivarna har valt att plocka bort kursen från sin eventkalender just idag efter att det har spridit sig på regimkritiska bloggar.

Om man googlar "Så hanterar vi Sverigedemokraterna":
Citat:
Eventkalender - Så hanterar vi Sverigedemokraterna
för 16 timmar sedan - Så hanterar vi Sverigedemokraterna och andra extrema partier - fakta och praktiska övningar. Många redaktioner vet inte hur de ska hantera ...
www.tu.se/om-tu/eventkalender/.../27-sa-hanterar-vi-sverigedemokraterna

Eventkalender - Medieutbildarnas kurser
för 16 timmar sedan - Så hanterar vi Sverigedemokraterna. Start: 24 Mar 2010 09:00 ... Så hanterar vi Sverigedemokraterna och andra extrema partier - fakta och praktiska övningar ...
www.tu.se/om-tu/eventkalender/event.../23-medieutbildarnas-kurser

Rädda för att det ska bli uppenbart för alla att vi egentligen bara har en tidning, en kanal och en reklambyrå i det här landet? Skulle bli ännu svårare för politrukerna att motivera varför vi ska ha så kallat presstöd istället för att låta folket bestämma vilka tidningar som ska få finnas genom sin plånbok.
Senast redigerad av narcissist_ 2010-02-18 kl. 10:50.
Citera
2010-02-18, 11:31
Medlem
Kan tillägga att denna kurs har redan genomförts i FOJO, en organisation som tillsammans med högskolan i Kalmar utbildar journalister.
Citera
2010-02-18, 11:47
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Märkligt att Tidningsutgivarna har valt att plocka bort kursen från sin eventkalender just idag efter att det har spridit sig på regimkritiska bloggar.

Citat:
Hoten mot yttrandefriheten Välkommen till en temadag om yttrande- och tryckfrihet i Örebro den 5 mars.
Borttagen till förmån för denna temadag kanske.

Citat:
Mediernas makt är betydande i den politiska opinionsbildningen. Det som avgör riksdagsvalet är inte verkligheten utan mediernas bild av verkligheten - det menar forskaren Jesper Strömbäck. Vad tycker du om mediernas makt i den politiska opinionsbildningen
http://www.tu.se/om-tu/eventkalender/events
Citera
2010-02-18, 11:57
Medlem
STALHETTANs avatar
Samtidigt anordnar de en temadag om "Hoten mot yttrandefriheten" den 5e mars.

Tillägg: missade förra inlägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in