Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-17, 20:37
Medlem
KioskeNNs avatar
Satt och diskuterade med vänn, då vi kom in på det här med att äta insekter.

han sa då till mig "jag tycker bara om kött" i vilket han förklarade att insekter inte klassas som något kött.. han menar på att kött är något som kommer från djur (dvs. inte ens fisk är kött för honom)
då till min fråga kan ni hjälpa oss att få ett slut på denna diskution, jag hävdar att insekter innehåller "kött" om än i små mängder.

hjälp två förvirrade själar att hitta rätt!
Citera
2010-02-17, 21:31
Medlem
sparassiss avatar
Så fiskar och insekter är alltså inte djur enligt din vän?
Citera
2010-02-17, 22:25
Medlem
cephs avatar
"Kött" brukar väl vanligtvis innebära muskelvävnad hos ryggradsdjur, alltså däggdjur, fåglar, fiskar, reptiler, amfibier och så vidare. Leddjur som kräftdjur, insekter m.m. hart ju (oftast) muskelvävnad också, fast arrangerat på ett annat sätt och i mindre skala.
Citera
2010-02-18, 08:17
Medlem
Mark Gs avatar
Kräftor, krabbor, humrar och räkor är ju leddjur precis som insekter. Och dem har de flesta européer inga som helst problem med att äta. I Afrika och Asien äter man insektslarver och gräshoppor med lika god aptit.
Citera
2010-02-24, 08:39
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Så fiskar och insekter är alltså inte djur enligt din vän?

Du skulle bara ana hur många elever det är som tycker likadant när man går igenom djurs systematik på gymnasiet. Enligt dem kan man dela in de flercelliga organismerna i fyra grupper verkar det som: Svampar, Växter, Djur och "Kryp"...
Citera
2012-08-09, 06:27
Medlem
Äta insekter!

Finns det någon förening som äter insekter.
Det ska vist vara nyttigt, vi åt ju det som jägarfolk.
Hur smakar en gräshoppa?
Citera
2012-08-09, 07:24
Medlem
lustigpersons avatar
Oddsen att du hittar någon på flashback som har ätit gräshoppa är nog lika stora som att du ätit en själv.
Du får helt enkelt ta och äta en och sedan dela med dig av din upplevelse.
Citera
2012-08-09, 07:43
Medlem
Varför skall det behövas en förening? Finns det någon förening för de som äter potatismos?
Citera
2012-08-09, 07:52
Medlem
Adelaides avatar
Hur många på flashback tror du äter insekter eller har kunskaper om hur nyttigt det är att äta en insekt? Det borde väl vara rätt få, om ens någon?
Citera
2012-08-09, 11:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lustigperson
Oddsen att du hittar någon på flashback som har ätit gräshoppa är nog lika stora som att du ätit en själv.
Du får helt enkelt ta och äta en och sedan dela med dig av din upplevelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Hur många på flashback tror du äter insekter eller har kunskaper om hur nyttigt det är att äta en insekt? Det borde väl vara rätt få, om ens någon?

Ni underskattar gravt Flashbacks diversitet.

Det finns säkert en hel del på FB som testat diverse insekter. Jag själv har ätit 10+ arter insekter (inklusiver gräshoppor) och ytterligare ett tiotal andra ryggradslösa arter (t.ex. skorpion, sjöstjärna, scolopender, dolksvans m.fl.)

Eftersom jag är biolog, reser mycket och nyfiken har jag testat det mesta. Framför allt i Asien, men även Afrika och Australien så äter de en stor mängd ryggraddslösa djur. Det är inte konstigare än att vi äter kräftor. Förutom ovan nämnda så har jag tex ätit, stora akvatiska skinnbaggar, myror, kackerlackor, långhorningar, silkesmaskar, cikador, m.m. Smaken beror oftast mest på hur de är kryddade.
Citera
2012-08-09, 12:46
Medlem
Sereenas avatar
Har ätit kanderade gräshoppor, rostade gräshoppor samt gräshoppor i klubbor.

Smakade inget särskilt, dom kanderade smakade bränt socker, dom rostade smakade chili från rostningen och klubborna smakade godisklubba.

Myror däremot har en mer distinkt smak, dom är knastriga och lite sura.
Citera
2012-08-09, 13:05
Medlem
Utvecklar lite:
Hur mycket näring innehåller insekter? Kan man få i sig de flesta näringsämnen för att överleva en längre tid? Vilka insekter innehåller mest? Vilka ska man undvika?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in