Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vilken Kant? Immanuel Kant?

Japp.

Citat:
Tittade han in i psyket? Var hävdar han att han har använt sig av en sådan metod? Var använder Kant termen "psyke"?

Nej, Kant menar nog att de upptäckter han gjort gäller för alla mänskliga subjekt, i alla fall de subjekt som följer med i hans resonemang och håller med om det. Det är nog lite provokativt/nedsättande mot Kant att använda en sådan formulering.

Citat:
Kant kan ju inte ha funnit logiken eftersom stoikerna hade utarbetat en avancerad logik.

Jo, han hittade logiken han också.

Citat:
Vilka lagar om orsak och verkan? Hur många finns det?

Ok, det räcker med en; det borde ha stått lagen om orsak och verkan.

Citat:
Eviga varseblivningsformer? Varför eviga om dom, enligt K, är förutsättningar för förnimmelsen.

Ok, stryk ordet eviga.

Citat:
Kan du inte skilja mellan den tidige K och den senare?

Nej, tyvärr, jag får erkänna mig okunnig där.
Citera
2010-03-12, 15:18
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Hej! Bara för din skull har jag nu gjort en version 3. Det har blivit en snygg pdf-fil , där jag har satt in rubriker, strukturerat upp lite och lagt till extra förtydligande förklaringar. Så uppsatsen ska nu (enligt min mening) vara fullt läsbar. Men själva tankegången är fortfarande lika flummig...

Tycker du inte att det är av filosofiskt värde att vara tydlig och precis i det man säger? Om tankegången är flummig, varför inte förtydliga den?
Citera
2010-03-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Tycker du inte att det är av filosofiskt värde att vara tydlig och precis i det man säger? Om tankegången är flummig, varför inte förtydliga den?

Jo, jag har försökt att förtydliga så gott det går i
pdf-filen. (Den förra versionen var oläslig.) Men det handlar trots allt om metafysik, och det är alltid ett flummigt ämne. (Metafysik i bemärkelsen att jag påstår att en viss mottagningsstruktur för text existerar som sådan i verkligheten).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in