2010-02-18, 13:25
Medlem
baffbaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Heter du Jerker?
(Låter ganska absurt på engelska)

haha, nej.
Citera
2010-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baffbaff
haha, nej.
Vad heter du då?
Citera
2010-02-18, 17:40
Medlem
Hajars avatar
Jag uttalar det som det låter på svenska, även om jag har ett bibliskt namn som är vanligt i de flesta kristna länderna och kanske även i vissa muslimska. Det är så jag heter och jag tänker inte uttala det annorlunda för att någon utlänning ska känna igen det lättare.
Citera
2010-02-18, 17:44
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar
Jag uttalar det som det låter på svenska, även om jag har ett bibliskt namn som är vanligt i de flesta kristna länderna och kanske även i vissa muslimska. Det är så jag heter och jag tänker inte uttala det annorlunda för att någon utlänning ska känna igen det lättare.

Sund inställning! men det är väl inget större problem då jag förmodar att du sällan vistas utomlands.

"-Maj näjm is Mikael"
"-Michael?"
"-Nånå, Miiikael"
Citera
2010-02-18, 18:07
Medlem
Det beror ju på namnet. Om namnet uttalas någorlunda likadant på engelska som på svenska så uttalar jag det på engelska. Om det däremot är ett svårare namn så blir det på svenska.
Citera
2010-02-18, 18:12
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Sund inställning! men det är väl inget större problem då jag förmodar att du sällan vistas utomlands.
Du ska inte göra antaganden om saker du omöjligt kan veta! Jag är förvisso mycket mer i Sverige än i utlandet men vistas ofta i internationella miljöer så mig händer det rätt ofta.
Citera
2010-02-18, 18:17
Medlem
smides avatar
Jag säger det på svenska. "Hello my name is Daniäl"
Citera
2010-02-18, 18:28
Medlem
Makaron2s avatar
Jag uttalar det på engelska. Men så heter jag oxå Jenny så det låter typ likadant på svenska som på engelska...nästan...

Men självklart om man heter Sten, Åke, Björn så säger man det ju på svenska. Hade jag hetat Britt-Inger hade jag nog uttalat det på svenska. Så slutsatsen blir att svenska namn som oxå finns i England uttalas på engelska medans svenska namn uttalas på svenska.

Hehe blir ju helt cpigt annars.
''My name is Breet-Ingeeer.''
Citera
2010-02-18, 18:40
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaron2
Jag uttalar det på engelska. Men så heter jag oxå Jenny så det låter typ likadant på svenska som på engelska...nästan...

Men självklart om man heter Sten, Åke, Björn så säger man det ju på svenska. Hade jag hetat Britt-Inger hade jag nog uttalat det på svenska. Så slutsatsen blir att svenska namn som oxå finns i England uttalas på engelska medans svenska namn uttalas på svenska.

Hehe blir ju helt cpigt annars.
''My name is Breet-Ingeeer.''
Britt-Inger på engelska blir ju ungefär som på svenska. Bara att ändra på R:en lite.
Senast redigerad av Hajar 2010-02-18 kl. 18:44. Anledning: stavning
Citera
2010-03-03, 14:28
Bannlyst
Det beror på vad man heter. Har man ett namn som inte går att uttala på engelska så ska man ju inte göra det. Jag menar, det blir ju helt fel att presentera sig som Gun med engelskt uttal. Och hur blir det med å, ä, ö-namn? Har man ett namn som finns med i engelskan så kan man väl lika gärna uttala det på engelska.
Citera
2010-03-03, 14:33
Medlem
Pallevantes avatar
Det smidigaste är väl att göra på ett sätt så att dom du pratar med faktiskt kan uttala ditt namn? Inget att bråka om liksom.

Jag hade en tjej i min klass som hette (eller heter väl fortfarande vad jag vet) Maria. Hon envisades med att redan på mellanstadiet uttala sitt namn extremt amerikanskt så fort vi hade engelsklektion. Det skär i min kropp bara jag tänker på det. Så här på hemmaplan finns det alltså ingen anledning att göra sig märkvärdig, men på bortaplan kan man nog allt bjuda till.
Citera
2010-03-03, 17:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Heter du Jerker?
(Låter ganska absurt på engelska)
Knut är inte heller nåt som man i första hand vill heta med engelskt uttal...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in