2010-02-17, 19:55
Medlem
Lesras avatar
Hallå!

Har tänkt på en grej ett tag, hur ska man egentligen uttala sitt namn om man ska presentera sig för en person som talar engelska?

Ska man ha engelskt uttal, eller svenskt? Hur gör ni?
Jag tycker det känns fel hur man än gör..

Har sökt men hittar ingen liknande tråd.
Citera
2010-02-17, 19:59
Medlem
Nussans avatar
Jag säger mitt namn som jag heter på svenska.
Vänd på frågan! Hur ofta försöker människor från andra länder uttala sitt namn "svenskt" när de semestrar eller dylikt här (eller på något annat språk i ett annat land)?
Citera
2010-02-17, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Vänd på frågan! Hur ofta försöker människor från andra länder uttala sitt namn "svenskt" när de semestrar eller dylikt här (eller på något annat språk i ett annat land)?
Men hur ofta snackar utlänningar svenska när de är här?

Kolla bara alla tyskjävlar som kommer hit och frågar efter vägen PÅ TYSKA!
Skickar dem alltid åt helvete... Senast en förra veckan
Citera
2010-02-17, 20:09
Medlem
Lesras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan

Jag brukar också uttala svenskt, men har varit med om folk som har gjort det på engelska.

Bra fråga, tror att jag har varit med om att någon försökte uttala sitt namn med ett svenskt "r", istället för det engelska som låter helt annorlunda.
Citera
2010-02-17, 20:22
Medlem
Groomers avatar
Jag heter Simon. Ganska lätt att twista till det så det blir engelskt uttalat.

När jag bodde i Australien för ett par år sen och hade en inhemsk flickvän och hon frågade hur mitt namn låter på Svenska sa jag:

"It's pronounced Siiimån"

Varpå hon svarar: "Semon?"

"No no" sa jag "Siiimoen!"

Och hon svarar igen: ""Semen?" - alltså som i sperma..

Efter det så höll vi oss till det engelska uttalet.

I slutänden handlar det nog mer om det är ett engelskt namn. Jag menar, namn som Carl, Markus, Michael etc etc är lättare att uttala på engelska än t ex Björn, Håkan eller varför inte tungtwistaren Gösta.
Citera
2010-02-17, 21:20
Medlem
Det är ganska vanligt att svenskar behåller sina svenska namn men tar bort den grava tonaccenten om namnet innehåller en sådan.
Citera
2010-02-18, 01:45
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesra
Hallå!

Har tänkt på en grej ett tag, hur ska man egentligen uttala sitt namn om man ska presentera sig för en person som talar engelska?

Ska man ha engelskt uttal, eller svenskt? Hur gör ni?
Jag tycker det känns fel hur man än gör..

Har sökt men hittar ingen liknande tråd.

Jag spenderar en stor del av min tid i England och använder då alltid det engelska uttalet av mitt namn. Det präntades in i mig vid väldigt tidig ålder då fröken på engelskalektionerna alltid tilltalade oss på den engelska versionen av våra namn. Det gör livet enklare, men det är inget som man behöver känna att man förväntas göra.
Citera
2010-02-18, 09:55
Medlem
BigFatCones avatar
Eftersom mitt namn finns på de flesta västerländska språk så försöker jag i den mån jag vad det heter använda den varianten som används på det för tillfället talade språket.
Citera
2010-02-18, 13:05
Medlem
bruschens avatar
Intressant fråga.
Jag presenterar mig med mitt svenska namn och ser hur personen reagerar. Vi brukar komma överens om ett mellanting. Det finns en vanlig variant av mitt namn på engelska, men den vägrar jag använda. Så lätt säljer man sig inte!!
Citera
2010-02-18, 13:09
Medlem
baffbaffs avatar
Eftersom mitt namn låter helt idiotiskt på engelska säger jag det på svenska.
Citera
2010-02-18, 13:11
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baffbaff
Eftersom mitt namn låter helt idiotiskt på engelska säger jag det på svenska.
Heter du Jerker?
(Låter ganska absurt på engelska)
Citera
2010-02-18, 13:11
Medlem
skrudiss avatar
Jag brukar uttala mitt språk på engelska när jag talar engelska, då namnet helt enkelt har sitt ursprung därifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in