2010-02-17, 17:58
Medlem
Var osäker på vart jag skulle lägga denna men den har ju med hur vi tänker så, får be om en flytt annars.

Satt och läste en artikel på vk om hur polisen i europa ska gå ut med extra resurser för att bötfälla folk som inte använder bilbälten. Bra tycker jag, dåligt tycker vissa. Det jag inte förstår är varför människor inte använder bilbälten? samma sak med cykelhjälmar. Dessa saker tar 2 sekunder att ta på dig och kan rädda ditt liv.

Jag slutade själv använda cykelhjälm när jag började högstadiet, icke-coolt sa man väl då men kom på bättre tankar när jag började andra året i högstadiet efter att en nisse varit och föreläst om det. Så ung och dum kan jag väl ha lite förståelse för men hur kan en vuxen människa inte se att dessa enkla saker kan vara skillnaden mellan liv och död?
Tänket: "Det händer aldrig mig" finns såklart men varför tänker man så? När jag funderar kring cykelhjälmar och bilbälten tänker jag : "Det kan hända mig, liten sannolikhet men varför chansa?". Med tanke på hur vi blir bombarderade av nyheter om folk som omkommer så tycker jag att den rationelle bör tänka om gällande bilbälten och cykelhjälmar om denne inte använder något av det. Varför sker inte detta? Varför kan jag och säkert många andra inse att det är så enkelt att minska risken för livet men inte andra? Något dödsförakt tror jag inte på. Man kan väl också prata om händelser som te.x en släkting som dött i säg en bilolycka pga inget bälte men jag har ingen sådan och ingen som omkommit i en cykelolycka men ändå kan jag se det rationella och använda bilbälten och cykelhjälmar.

Jag måste säga att jag stör mig ganska mycket på detta när jag tänker på det, jag vill förstå men jag kan inte hitta något argument för att inte använda dessa saker och därmed förstår jag inte. Upplys mig kära fb, hur tänker dessa människor och varför?
Citera
2010-02-17, 18:07
Medlem
Ingoteras avatar
Tycker personligen polisen borde bry sig mer om andra saker än vilka som använder bälten eller inte. Oftast är det bara sig sjlv man skadar om man inte använder det.

Cykelhjälm har jag aldrig pga några anledningar.
* Jag cyklar sällan.
* Det kostar att köpa en hjälm.
* Det ser fult ut.
* Olyckor på cykel är sällan allvarliga.

Däremot bilbälte har jag alltid. På den punkten förstår jag mig inte på de folk som inte skyddar sig. Använder även oftast bälte på bussen. Använder bälte främst för säkerheten men även pga böter.
Kör jag moped eller MC använder jag hjälm. Har inte alltid använt det på moped dock. Åker jag snowboard använder jag inte det mest pga att det ser fult ut och även för att det kostar.
Citera
2010-02-17, 19:16
Medlem
Fördelarna med cykelhjälm och bilbälte uppväger inte nackdelarna med dem. Jag använder inte ens jacka, bara för att det är så jobbigt att bära med sig och hålla ordning på. Ju mindre att hålla reda på, desto mer frihet. Det är helt klart värt risken. Nu är jag säkert extrem i det här avseendet, men jag gillar den bekvämaste, minst ansträngande lösningen. Det är inte en fråga om coolhet. Det är en fråga om vad som i 99,9% av fallen är mest funktionellt. Ser man på mitt liv fram till idag, så ligger jag på plussidan jämfört med alla cykelhjälms-, bilbältes och jackbärare. Dessa har ägnat hela sitt liv åt dessa onödiga småsaker, medans jag, som inte gjort ett piss, fortfarande är lika välbehållen och kry. För mycket säkerhetsåtgärder inskränker på livsfriheten.
Citera
2010-02-17, 21:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niko1
Fördelarna med cykelhjälm och bilbälte uppväger inte nackdelarna med dem. Jag använder inte ens jacka, bara för att det är så jobbigt att bära med sig och hålla ordning på. Ju mindre att hålla reda på, desto mer frihet. Det är helt klart värt risken. Nu är jag säkert extrem i det här avseendet, men jag gillar den bekvämaste, minst ansträngande lösningen. Det är inte en fråga om coolhet. Det är en fråga om vad som i 99,9% av fallen är mest funktionellt. Ser man på mitt liv fram till idag, så ligger jag på plussidan jämfört med alla cykelhjälms-, bilbältes och jackbärare. Dessa har ägnat hela sitt liv åt dessa onödiga småsaker, medans jag, som inte gjort ett piss, fortfarande är lika välbehållen och kry. För mycket säkerhetsåtgärder inskränker på livsfriheten.

Så du går utan jacka när det är -15 grader, bara för att?
Citera
2010-02-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Så du går utan jacka när det är -15 grader, bara för att?

Bor vid västkusten, och här blir det sällan så kallt. Men nej, det gör jag inte. Rör mig aldrig ute någon längre tid ändå, så några minuter med tröja i minusgrader är inga problem. En tjock collagetröja håller värmen bättre än man kan tro, bara man håller sig lite i rörelse.
Citera
2010-02-17, 23:49
Medlem
Nackdelarna med att bära en cykelhjälm eller använda bilbälte är i mina ögon minimal, visst cykelhjälmen kan kosta en hundring men med tanke på att det kan rädda ditt liv borde det ju vara en självklarhet?
Det där med att det är fult med hjälm trodde jag alla växte ifrån. Men tydligen inte? När man är ute och cyklar är väl ändå inte målet att se snygg ut?
Vid snowboardåkandet finns det väl en viss förståelse men jag tror inte brudarna tycker du ser lika snygg ut när du krossat skallen och jag tror knappast de tycker det är töntigt att använda hjälm, pantade brudar i så fall, eller så är de under 18.
Sen tycker jag det väl är bekvämast att fara ut och cykla och veta att chansen att jag överlever om någon jöns kör på mig eller om jag råkar ut för något blir mycket större med en hjälm
Jag kan fortfarande inte förstå hur en fullt fungerande människa kan välja bort något så enkelt som kan rädda ens liv.

Sen en tröja är väl inte riktigt samma sak, jag menar, det lär inte komma in en arktisk vind som fryser dig till absoluta nollpunken helt plötsligt. Du kan dock ramla/ bli påkörd med cykeln och krossa skallen mot marken
Senast redigerad av Unilar 2010-02-17 kl. 23:54.
Citera
2010-02-18, 02:18
Medlem
MegaBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
Nackdelarna med att bära en cykelhjälm eller använda bilbälte är i mina ögon minimal, visst cykelhjälmen kan kosta en hundring men med tanke på att det kan rädda ditt liv borde det ju vara en självklarhet?
Det där med att det är fult med hjälm trodde jag alla växte ifrån. Men tydligen inte? När man är ute och cyklar är väl ändå inte målet att se snygg ut?
Vid snowboardåkandet finns det väl en viss förståelse men jag tror inte brudarna tycker du ser lika snygg ut när du krossat skallen och jag tror knappast de tycker det är töntigt att använda hjälm, pantade brudar i så fall, eller så är de under 18.
Sen tycker jag det väl är bekvämast att fara ut och cykla och veta att chansen att jag överlever om någon jöns kör på mig eller om jag råkar ut för något blir mycket större med en hjälm
Jag kan fortfarande inte förstå hur en fullt fungerande människa kan välja bort något så enkelt som kan rädda ens liv.

Sen en tröja är väl inte riktigt samma sak, jag menar, det lär inte komma in en arktisk vind som fryser dig till absoluta nollpunken helt plötsligt. Du kan dock ramla/ bli påkörd med cykeln och krossa skallen mot marken

Det är väl psykologiskt. Det kan se himla töntigt ut med någon som tar på sig en hjälm, ungefär som att "nu ska han ut och ramla igen". Sedan kan det se löjligt ut med en vuxen person som inte har hjälm, som till exempel en förälder som är ute och cyklar med sitt barn som har hjälm. Man tänker: Tänk om föräldern ligger där med krossad skalle för att han "var vuxen". Så det är svårt att komma ifrån det töntiga, såvida man inte har en bestämd uppfattning som står över eventuellt "tönt-intryck".

Jag brukade alltid ha hjälm när jag var liten. Jag tyckte det var bäst så. Men nu när jag är vuxen och cyklar sällan så skiter jag i hjälm. Jag tar risken precis som jag tar risken varje gång jag åker buss där det inte ens finns bilbälte. Jag menar, det är många faror man låter finnas där, man är villig att ta risken.

Men sportcyklister ser knappast löjliga ut i hjälm, men det är väl för att alla har en på sig i sådana sammanhang. Det bästa vore nog om det designades någon stilren hjälm som blir som en naturlig del av cykeln.

OT: Bilbälte är ju så viktigt, men varför kompromissas säkerheten med det där fåniga bältet i baksätets mitt som bara ligger om magen på en? Får man inte allvarliga skador av att krocka med ett sådant bälte på sig?
Citera
2010-02-18, 06:11
Medlem
cephs avatar
Bilbälte är en självklarhet i alla situationer tycker jag. Cykelhjälm kör jag aldrig med dock, av flera anledningar. Jag cyklar inte superfort, en eventuell krasch blir således relativt lågenergetisk och fallhöjden är fortfarande mindre än en meter. Jag har hittills aldrig råkat ut för några olyckor av det slaget och undviker dessutom att cykla nära hårt trafikerade leder så några påkörningar är inte aktuella heller. Dessutom ser jag löjlig ut i cykelhjälm (dåligt argument kanske, men så är det), de är ofta ganska obekväma och det är bara krångligt att behöva ta av/ta på, spänna fast och jäklas.

Känns som om det är mer befogat att bära hjälm då man går upp för trappor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in